Opleiders zien ‘Ierse route’ naar gratis EU dronebewijs met lede ogen aan

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het klopt wat je zegt, @Snitsernl. Als je een legacy drone hebt die meer weegt dan 500 gram, dan kun je terecht in A2 (als je de extra opleiding doet) of A3. Alleen zijn de mogelijkheden in A3 niet zo groot, omdat je dan 150m afstand moet houden van niet-betrokken mensen, recreatiegebieden, bebouwde omgeving, (spoor)wegen, industriegebieden, etc. Kortom: alleen midden in een groot weiland.
 
Kortom: alleen midden in een groot weiland.
Kijk, en dat vind ik nu weer nét wat ál te zwart/wit gesteld. ;)

Voor mij persoonlijk (=mijn manier van dronegebruik) is vooral de iets grotere afstand die ik tot anderen moet bewaren relevant. Er zijn ook zat voor drones toegankelijke (natuur)gebieden waar dat heel goed te doen is. Maar misschien sta ik daar iets gemakkelijker in omdat ik in het Noorden woon?
 
Er zijn ook zat voor drones toegankelijke (natuur)gebieden waar dat heel goed te doen is. Maar misschien sta ik daar iets gemakkelijker in omdat ik in het Noorden woon?
Begin nou niet over natuurgebieden... dat ligt allemaal al zo gevoelig. In de praktijk komt het er met A3 wel op neer, maar natuurbeheerders zien dronepiloten liever gaan dan komen. In sommige gevallen terecht, maar in veel gevallen ook niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Ik neem aan (en verwacht) dat dat in NL gewoon via DigID geregeld is...
Op dit moment is er nog niets *gewoon* geregeld in Nederland. De hele routing tussen opleiders en RDW is nog steeds niet uitgewerkt. Interessant vraagstuk wel, waarbij je al snel tegen de AGV aanloopt. Maar daar zijn ze een beetje laat over gaan nadenken.
 
Als je bij een Nederlandse opleider examen hebt gedaan, dan vraag je bij de RDW inderdaad het certificaat aan. De opleider zal de RDW op de hoogte stellen dat je bent geslaagd, waarna je een link ontvangt om bij de RDW in te loggen, het certificaat aan te vragen en de bijbehorende kosten te voldoen. De RDW maakt inderdaad gebruik van DigID.
 
Ja, volgens mij mag dat. Je moet je echter aan de regels voor subcategorie A3 houden (A3 is de subcategorie met de meeste restricties, vanwege de grootste risico's).

Dus:
"Open subcategorie A3: ver weg van mensen vliegen



Maar als ik mis zit dan laat ik me graag corrigeren. ;) Wiebe? Of iemand anders?
Ik las en begreep het ook zo. Lijkt net een beetje Node-red stukken maken, letterlijk alles aflopen en dan kijekn wat het wordt
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Ik heb mijn activatiemail nog steeds niet gehad, ook niet in de spam of ongewenste mail. Hebben anderen dat ook?
Je activatiemail krijg je direct, probeer het eens met een ander email adres. Bij voorkeur eindigend op .com
 
Je activatiemail krijg je direct, probeer het eens met een ander email adres. Bij voorkeur eindigend op .com
ik heb het geprobeerd met een .nl en een .com adres nog niets binnen ik wacht wel even
 
Ik ben bang dat de Ieren zich niet gerealiseerd hebben dat de rest van Europa nu via hen een gratis dronebewijs wil bemachtigen.
 
Op Dronewatch is een reactie geplaatst van iemand die contact heeft gezocht met de IAA. Hij kreeg dit als antwoord terug:

"The Irish Aviation Authority Headquarters Building including the Personnel Licensing office is closed until further notice due to current Government restrictions in place to manage the COVID-19 pandemic.
A service is continuing through remote working but some limitations apply. Access to emails and some licence processing continue at this time but delays may be expected. A disruption to postage service is likely so please refrain from sending anything by post until further notice.
If you are completing a change of competent authority (a licence transfer), please do not send your current original licence/medical to the IAA for exchange as we are not in a position to send the new IAA licence/medical to you until current restrictions are relaxed in Ireland.
Please bear with us and we will endeavour to reply as soon as we can.
Please check Home for further updates and information."

Ik heb via Twitter ook even contact gezocht, maar nog geen antwoord gehad. Mijn vermoeden is dat er wat haperingen zijn in het registratiesysteem, maar dat er geen capaciteit is om e.e.a. snel te fixen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Ik heb dezelfde ervaring (nog geen mogelijkheid tot registratie) en wacht dus ook maar gewoon af.
Wat ik me nog steeds wel afvraag is, waarom een certificaat gratis gehaald kan worden en waarom dat bij een vliegschool 'penning 16' kost? Alles gaat online, dus een vliegschool hoeft alleen maar een knop in te drukken, toch? Of zie ik iets over het hoofd? (kosten? +/- € 0.03, mag ook iets meer zijn hoor, bijvoorbeeld € 0.10)
 
Wat ik me nog steeds wel afvraag is, waarom een certificaat gratis gehaald kan worden en waarom dat bij een vliegschool 'penning 16' kost? Alles gaat online, dus een vliegschool hoeft alleen maar een knop in te drukken, toch? Of zie ik iets over het hoofd? (kosten? +/- € 0.03, mag ook iets meer zijn hoor, bijvoorbeeld € 0.10)
De kosten zitten hem niet zozeer in de techniek, maar in het opstellen van het leermateriaal. Zo hebben een aantal Nederlandse opleidingsinstellingen eigen cursusmateriaal ontwikkeld, die in een aantal gevallen uitgebreider is dan strikt noodzakelijk. Je krijgt dan ook handige tips en adviezen mee. Het ontwikkelen van dat materiaal kost best veel tijd en dus ook geld, naast de kosten voor de benodigde online leeromgevingen, en dat moeten ze terugverdienen door cursussen te verkopen aan een relatief klein aantal dronevliegers (als we het over het Nederlandse taalgebied hebben).

Het probleem is dat in andere EU-landen ervoor gekozen is om de opleidingen (deels) vanuit de overheid aan te bieden. Neem het voorbeeld van Ierland: ten eerste is de opleiding nogal basic, ten tweede worden de kosten voor opleiding en het achterliggende systeem niet doorberekend aan de cursisten, maar aan de (in dit geval Ierse) belastingbetalers. Het gevolg is dat veel Nederlanders uitwijken naar het buitenland, in ieder geval voor het 'basic' A1/A3 dronebewijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Polleke1949
NB. Komt de bevestigingsemail niet door? Dat is een gevolg van technische issues, maar dat is tijdelijk. Dit heeft de IAA aan Dronewatch laten weten: "Our email server is currently experiencing delays. If you have not received an email, please bear with us as the issue is resolved. Thank you."
 
  • Leuk
Waarderingen: Polleke1949
De kosten zitten hem niet zozeer in de techniek, maar in het opstellen van het leermateriaal. Zo hebben een aantal Nederlandse opleidingsinstellingen eigen cursusmateriaal ontwikkeld, die in een aantal gevallen uitgebreider is dan strikt noodzakelijk. Je krijgt dan ook handige tips en adviezen mee. Het ontwikkelen van dat materiaal kost best veel tijd en dus ook geld, naast de kosten voor de benodigde online leeromgevingen, en dat moeten ze terugverdienen door cursussen te verkopen aan een relatief klein aantal dronevliegers (als we het over het Nederlandse taalgebied hebben).

Het probleem is dat in andere EU-landen ervoor gekozen is om de opleidingen (deels) vanuit de overheid aan te bieden. Neem het voorbeeld van Ierland: ten eerste is de opleiding nogal basic, ten tweede worden de kosten voor opleiding en het achterliggende systeem niet doorberekend aan de cursisten, maar aan de (in dit geval Ierse) belastingbetalers. Het gevolg is dat veel Nederlanders uitwijken naar het buitenland, in ieder geval voor het 'basic' A1/A3 dronebewijs.
Oké klinkt heel logisch en ik neem het ook gelijk voor waar aan. Hartelijk dank voor de uitstekende uiteenzetting.
Ik zit alleen niet te wachten op een "uitgebreide" cursus. (zelf vlieg ik al 53 jaar rc, waarbij 6 jaar DIY én DJI drones )
En niet om arrogant over te komen, maar ik denk dat ik met de minste informatie zo'n "diploma" wel zal halen.
Mocht ik er niet uitkomen, kan ik altijd nog bij vriend Goolge te rade gaan.
Ik heb dus echt geen interesse en zin om daar iets voor te betalen.
Ik denk dat de ervaren rc-piloot hierin vergeten wordt. Erg jammer!

PS; in welke landen is het nog meer gratis, want Ierland is overbelast begrijp ik.
 
Oké klinkt heel logisch en ik neem het ook gelijk voor waar aan. Hartelijk dank voor de uitstekende uiteenzetting.
Ik zit alleen niet te wachten op een "uitgebreide" cursus. (zelf vlieg ik al 53 jaar rc, waarbij 6 jaar DIY én DJI drones )
En niet om arrogant over te komen, maar ik denk dat ik met de minste informatie zo'n "diploma" wel zal halen.
Mocht ik er niet uitkomen, kan ik altijd nog bij vriend Goolge te rade gaan.
Ik heb dus echt geen interesse en zin om daar iets voor te betalen.
Ik denk dat de ervaren rc-piloot hierin vergeten wordt. Erg jammer!
Vergeet niet dat zo'n opleiding over wel wat meer onderwerpen gaat dan alleen RC-gerelateerde zaken. Denk aan kennis van de verschillende subcategorieën (A1, A2, A3), kennis van de aankomende dronelabels (C0, C1, etc), zaken als drone zonering, zelfs onderwerpen gerelateerd aan privacy van derden, en nog meer dingen die echt wel enige kennis vereisen van de EU droneregels en niet zozeer van 'klassieke' modelvliegerij.

Maar afgezien daarvan: ik begrijp je punt, zelf ben ik ook voorstander van zo laagdrempelig mogelijke examinering. Vandaar ook de aandacht voor de Ierse 'sluiproute'.
 
Vergeet niet dat zo'n opleiding over wel wat meer onderwerpen gaat dan alleen RC-gerelateerde zaken. Denk aan kennis van de verschillende subcategorieën (A1, A2, A3), kennis van de aankomende dronelabels (C0, C1, etc), zaken als drone zonering, zelfs onderwerpen gerelateerd aan privacy van derden, en nog meer dingen die echt wel enige kennis vereisen van de EU droneregels en niet zozeer van 'klassieke' modelvliegerij.

Maar afgezien daarvan: ik begrijp je punt, zelf ben ik ook voorstander van zo laagdrempelig mogelijke examinering. Vandaar ook de aandacht voor de Ierse 'sluiproute'.
Ik begrijp hem weer helemaal ;-)
Maar tot op heden heb de laatste 6 dronejaren alle info kunnen googlen (lukt me nog steeds goed op m'n 71-ste, hahaha.)

Wat mij overigens opvalt is dat de vliegscholen allemaal hetzelfde tarief hanteren (??????)
Vreemd dat iedere school op dezelfde bedragen uit komt en ook dezelfde "korting" geeft wanneer iemand vóór 31 dec inschrijft.
Doet mij denken aan kartelvorming (of klantmisleiding, de allom bekende "van-voor" prijs).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JosW en maartend
Status
Niet open voor verdere reacties.