Open Categorie A1/A3 en A2 gratis Belgie

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ik heb gisteren ook in Luxemburg zitten snuffelen...Ik zag dat de examens voor A2 terplekke moeten, maar? ondanks het feit dat ze van courses spraken vond ik geen training enkel de reservering voor een examen....? Heb jij iets van een A2 training daar gevonden dan?
 
Heb ik eigenlijk niet goed bekeken, overigens was alles vol. Zal nog eens goed kijken. Ik denk dat er een online cursus ingebouwd zit. Maar inderdaad het examen is in Luxemburg. Ik denk dat ik de studie niet meer nodig heb. Ben ook in het bezit van de amerikaanse FAA part 107 licentie (zakelijk gebruik drones). Maar daar kan ik helemaal niets mee in europe.
 
Kan ik ergens een theorie-boek kopen of de bijkomende leerstof downloaden ter voorbereiding vh A2 theorie-examen. Voor A1/A3 volstaat de online opleiding om het online examen succesvol af te leggen. Is er zoveel bijkomende leerstof om het theorie-examen voor A2 door zelfstudie te kunnen afleggen? Volgens wat ik begrijp moet ik om een A2 licentie te behalen een opleiding volgen voor 200€, waar het basis A1-A3 examen reeds inbegrepen is. Niet logisch als je dit reeds online hebt behaald lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: LeoDe
waarom moet nu enkel EASA open A2 extra geld kosten voor theoretische opleiding terwijl het examen dan weer gratis is bij de DGLV.
is er nergens een verborgen linkje dat naar de leerstof verwijst voor A2 . heb al een pak geld uitgegeven voor mijn klasse 2 attest theorie en examen en nu staan ze daar weer . Alle hulp voor ( gratis ) zelfstudie is welkom .
 
Heb dan uiteindelijk het examen A2 gedaan in Brussel maar wat ne zever is da. Heeft amper nog iets te maken met het type drone waar ik mee vlieg ( hexacopter). Vragen over waar telelemetering op een drone met vaste wings en welke invloed da geeft of het laadvermogen bij batterijen bereken wanneer men er 50A door jaagt is er volledig over. Alle vragen zijn bijna in functie van het laten en vervoeren van pakjes en dit met een drone van max 4 kg. Hoe stupid is da
 
  • Wow
Waarderingen: LeoDe en EmpieDrone
Proficiat!
Komen er ook vragen over de A1/A3 leerstof in dit examen terug? Waar hebt U de leerstof voor A2 gekregen? Ben op zoek naar deze cursus....
 
  • Leuk
Waarderingen: LeoDe
Strikt genomen hoef 't eigenlijk zelfs niet voor DJI Mini 2 (= toestel waar ik mee gestart ben) als ik andere topics op het forum lees. En dus zit ik in principe met mijn registratie als UAS-operator (in orde sinds vandaag) én mijn polis burgerlijke aansprakelijkheid (= familiale verzekering) gegoten.

Ik volg wel het idee dat het leuk is om alsnog een certificaat te hebben maar dan weer liever niet als het me later problemen oplevert (want ik beoog tegen 31.12.2022 klasse 2 of 1 licentie).
Klasse 2 / 1 zijn compleet vervallen, opgevolgd door de EU certificaten.
 
Heb dan uiteindelijk het examen A2 gedaan in Brussel maar wat ne zever is da. Heeft amper nog iets te maken met het type drone waar ik mee vlieg ( hexacopter). Vragen over waar telelemetering op een drone met vaste wings en welke invloed da geeft of het laadvermogen bij batterijen bereken wanneer men er 50A door jaagt is er volledig over. Alle vragen zijn bijna in functie van het laten en vervoeren van pakjes en dit met een drone van max 4 kg. Hoe stupid is da
Dus je hebt je aangemeld voor een auto theorie examen en krijgt een vrachtwagenchauffeur examen voorgeschoteld... En ? Geslaagd? Of was het er zodanig ver naast dat je te weinig voorbereid was? Ik ga morgen ook proberen vandaar...
 
Heb dan uiteindelijk het examen A2 gedaan in Brussel maar wat ne zever is da. Heeft amper nog iets te maken met het type drone waar ik mee vlieg ( hexacopter). Vragen over waar telelemetering op een drone met vaste wings en welke invloed da geeft of het laadvermogen bij batterijen bereken wanneer men er 50A door jaagt is er volledig over. Alle vragen zijn bijna in functie van het laten en vervoeren van pakjes en dit met een drone van max 4 kg. Hoe stupid is da
Mocht dit inderdaad zo zijn, dan zou dit in de praktijk betekenen dat je - zonder te betalen voor een cursus die tot stand is gekomen in samenspraak met het DGLV - toch eerder weinig kans maakt op slagen. Zou bijzonder jammer zijn.

Hopelijk krijgen we hier een beter beeld op naarmate er meer mensen naar Brussel zijn geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: EmpieDrone
Zijn en intussen anderen die hun kans hebben gewaagd in Brussel?
 
Zoals overal vermeld. Het examen is niet te onderschatten.... Ik ga volgende week dinsdag mijn (tweede) kans wagen.... Weet nu ongeveer wat ik niet voldoende had ingestudeerd...
 
Antwoord op mijn email:

rpas.ops@mobilit.fgov.be


Veuillez s.v.p. conserver le numéro du ticket dans le sujet de votre réponse. Merci.
Gelieve a.u.b. het ticketnummer in het onderwerp van uw antwoord te behouden. Bedankt.
____________________

Beste,

U hebt geen certificaat nodig om u als exploitant te registreren.

De cel RPAS

De : xxxxxxxxx <xxxx@xxx.xxx>
Envoyé : vendredi 11 décembre 2020 19:30
À : Civil Air <CivilAir@mobilit.fgov.be>
Objet : Nieuwe Europese Drone regelgeving en certificatie DGLV
Hallo,
Ik behaalde de DRONE test "proof of completion of the on line training" A1/A3 open sub category bij het Ierse MySRS.
Kan mijn Iers on line training certificaat gebruikt worden bij het Belgische DGLV voor het verkrijgen van een "expoitant registratie" ?
Referentie:https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/drones/nieuwe_regelgeving/categorie_open
Mvg,
Mevr. xxxxxxxxx
Zou met veel rompslomp en paperassen moeten kunnen lukken maar het is veel eenvoudiger gewoon de A1/A3 over te doen in Belgie . Ik heb de A1/A3 al gedaan in (chronologisch) Ierland, Luxemburg, Belgie , Malta en Nederland. Ierland was VERUIT de gemakkelijkste, ze willen daar echt geen "zwartvliegers"...In Belgie is het mits een beetje "studie" gemakkelijk te doen.
 
Ook ik heb A1/A3 binnen (nog net op tijd). :)

2021-03-12_12h50_24.png
 

Bijlagen

  • 2021-03-12_12h50_24.png
    2021-03-12_12h50_24.png
    91,8 KB · Weergaven: 21
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Hallo,

Een korte vraag: Moet je op deze website bij het registreren je BSN invullen bij ‘rijksregisternummer’? En is dit een site van de Belgische overheid ivm verstrekken persoonlijke gegevens.
Ik hoor het graag!
 
Hallo,

Een korte vraag: Moet je op deze website bij het registreren je BSN invullen bij ‘rijksregisternummer’? En is dit een site van de Belgische overheid ivm verstrekken persoonlijke gegevens.
Ik hoor het graag!
Even voor alle duidelijkheid? Jij bent Belg? En je wil je registreren als operator? Dan is jouw Rijksregisternummer nodig + het nummer van jouw familiale verzekering als je privé gaat vliegen. En ja, het is een officiële Belgische site. DGLV > ministerie van mobiliteit > luchtvaart in België. Hier kan je alles vinden : Les 24: registreren als dronepiloot (UAS-operator) - FDR1 - (Mini)Drone Life in Belgium
 
Nee NL, vandaar dat ik op dit bericht terecht kwam om in België gratis certificaat te behalen. Hoor het graag.
 
Dan zal dit niet lukken vrees ik. Probeer dan beter Luxemburg. Is best haalbaar maar dan wel in het Engels....zie info elders op dit forum.
 
Ook ik heb A1/A3 binnen (nog net op tijd). :)

Bekijk bijlage 2515


Hoi,
Ik heb vandaag ook het examen met succes afgelegd.
Hoe geraak ik nu aan dit certificaat ? Ik zie nergens een link staan op de pagina waar ik ingelogd ben.
Er staat wel dat ik geslaagd ben maar dan ?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-04-20 om 16.39.57.png
    Schermafbeelding 2021-04-20 om 16.39.57.png
    80,4 KB · Weergaven: 22
Als ik het goed heb staat dit downloadbaar ter beschikking op de pagina waar je jezelf hebt geregistreerd als drone operator.
Gewoon op die specifieke pagina even terug inloggen.
 
Ik heb elke mogelijke pagina na gezien maar de desbetreffende link is niet te vinden. Zou het mogelijk zijn dat deze er later op komt ?