De beheerder (is me even onduidelijk of dat SBB is, of toch de provincie; volgens mij zijn ze daar zelf nog niet helemaal uit) mag activiteiten beperken, voor zover die relevant zijn voor de instandhoudingsdoelstellingen. Maar noch SBB, noch de provincie heeft zeggenschap over het luchtruim (dat is weer de verantwoordelijkheid van het ministerie van I&W - voorheen I&M).
Dus in principe kunnen ze jou met je controller weren uit het gebied, maar niet afdwingen dat jij niet over het gebied heen vliegt.
Althans, dat is de interpretatie van de meesten hier, waaronder mijzelf.
Dat was ook de grond van het bezwaar dat AOPA en KNVvL aangespannen hadden tegen de provincie Zeeland / ministerie van EZ, omdat die éénzijding de daar gelegen N2000 gebieden tot verboden vlieggebied had verklaard beneden 1000ft (300m) (vandaar ook dat die gebieden wèl op de Aeret kaart groen ingekleurd zijn). De rechter heeft daar echter over beslist dat het bezwaar niet gegrond was en er volgt nog een beroepsprocedure.
Dus of de bovenstaande redenering juridisch steekhoudt valt nog te bezien. Als je je geroepen voelt dat uit te proberen ... iedereen is uiteindelijk gebaat bij duidelijkheid
Sowieso geldt de Flora- en Faunawet, die stelt vrij duidelijk dat het opzettelijk verstoren van dieren een strafbaar feit is. Dat geldt zeker voor de diergroepen die genoemd staan in de beheerplannen van N2000 gebieden met een instandhoudingsdoelstelling of een populatiegroeidoelstelling.
Maar goed, daarbij moet dus opzet aangetoond worden en dat valt niet mee. Is al eens eerder voor de rechter niet gelukt. Daar is vast verderop in het regelgevingsgedeelte van dit forum nog wel meer over te vinden.