Oostvaardersplassen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

ErikAP

New Member
Lid geworden
4 apr 2018
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
3
Leeftijd
27
Locatie
Beverwijk
Goede avond.

Ik zit al een tijdje rond te neuzen op het internet om meer duidelijkheid te krijgen bij de Oostvaardersplassen.

Als je gaat kijken op de kaart dan staat de Oostvaardersplassen niet aangegeven als natura 2000 gebied (maar dat is het wel)!

Oke! Het is een natura 2000 gebied ik wil vliegen als hobbyist! Welke regels gelden er dan buiten het broed seizoen en het verstoren van de dieren.
 
De beheerder (is me even onduidelijk of dat SBB is, of toch de provincie; volgens mij zijn ze daar zelf nog niet helemaal uit) mag activiteiten beperken, voor zover die relevant zijn voor de instandhoudingsdoelstellingen. Maar noch SBB, noch de provincie heeft zeggenschap over het luchtruim (dat is weer de verantwoordelijkheid van het ministerie van I&W - voorheen I&M).

Dus in principe kunnen ze jou met je controller weren uit het gebied, maar niet afdwingen dat jij niet over het gebied heen vliegt.

Althans, dat is de interpretatie van de meesten hier, waaronder mijzelf.

Dat was ook de grond van het bezwaar dat AOPA en KNVvL aangespannen hadden tegen de provincie Zeeland / ministerie van EZ, omdat die éénzijding de daar gelegen N2000 gebieden tot verboden vlieggebied had verklaard beneden 1000ft (300m) (vandaar ook dat die gebieden wèl op de Aeret kaart groen ingekleurd zijn). De rechter heeft daar echter over beslist dat het bezwaar niet gegrond was en er volgt nog een beroepsprocedure.

Dus of de bovenstaande redenering juridisch steekhoudt valt nog te bezien. Als je je geroepen voelt dat uit te proberen ... iedereen is uiteindelijk gebaat bij duidelijkheid ;)

Sowieso geldt de Flora- en Faunawet, die stelt vrij duidelijk dat het opzettelijk verstoren van dieren een strafbaar feit is. Dat geldt zeker voor de diergroepen die genoemd staan in de beheerplannen van N2000 gebieden met een instandhoudingsdoelstelling of een populatiegroeidoelstelling.
Maar goed, daarbij moet dus opzet aangetoond worden en dat valt niet mee. Is al eens eerder voor de rechter niet gelukt. Daar is vast verderop in het regelgevingsgedeelte van dit forum nog wel meer over te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Léon Bolweg
Ik vlieg hier regelmatig en ondervind weinig problemen van de boswachters. Wél van een enkele doorgeslagen natuurliefhebber. Er zijn in het verleden wat in beslag nemingen geweest die door de rechter niet gehonoreerd zijn.
Ik sta buiten het gebied en houd goed rekening met bezoekers. Van mij heeft niemand last en zo nu en dan publiceer ik in natuurbladen.
 
Ik zou vooral oppassen als je per ongeluk beelden maakt van het schieten van groot wild. Die zou ik dan even niet publiceren; dat ligt nogal gevoelig, momenteel.
Verder inderdaad zoals VikingRider 01 zegt: richt je beleid op zo weinig mogelijk last veroorzaken, want dat wordt door anderen al gauw als overlast geïnterpreteerd. Maar dat geldt in zijn algemeenheid, niet specifiek voor Oostvaardersplassen of andere gebieden, N2000 of niet.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ik wordt er zelf af en toe ook zeer triest van dat er (nog steeds) geen duidelijke regels zijn die we na moeten leven (ben zelf recreatief en houd mij graag aan de regels).
Laat de grote instanties even om tafel zitten en één kaart maken of aanwijzen die "Leading" is, en dat in de media werpen in plaats van negatieve berichten over drone-gebruik.
Er zijn, vind ik, enorme verschillen qua no-fly zones als je verschillende Apps/kaarten bekijkt.
Zelf heb ik enige tijd geleden contact opgenomen met A.S.R. met betrekking tot de "a.s.r. vlieg veilig-app".
Dit omdat ik bij meerdere no-fly zones (A.S.R. versus drone.aeret.nl) afwijkingen zag van meerdere kilometers. Helaas geen duidelijk antwoord van ASR: "Onze data komt bij een betrouwbare bron vandaan". Tja, zeg het maar...

Zelf check ik altijd www.drone.aeret.nl, ben ik dan goed bezig?

Er zijn naar mijn mening té veel bronnen die zich bezig houden met deze kwestie.
Ik zit te springen om een betrouwbaar informatiepunt voor iedere drone-piloot in ons land.

Groetjes, een recreatieve piloot die graag duidelijkheid wil.

Ondertussen vlieg ik lekker door nu het nog kan...
 
Op het risico af dat deze discussie weer volledig uit de bocht slingert:

Ik vind de regelgeving best duidelijk. Nadeel is inderdaad dat die wetgeving het gebruik van het luchtruim regelt voor alle luchtruimgebruikers. Daarmee is de officiële bron dermate complex, dat die voor de gemiddelde dronevlieger veel te veel niet van toepassing zijnde informatie bevat. Daarom zijn er al die apps ontstaan; om toch maar vooral iets praktisch te bieden. Maar het blijven allemaal afgeleide bronnen, vatbaar voor interpretaties en geheel afhankelijk van de inspanningen van de maker om e.e.a. up-to-date te houden.

Overigens staat in de hele luchtvaartwetgeving (nog) niks over N2000 gebieden, dus hoort deze discussie niet echt thuis in deze thread. Dus ik laat het hier maar bij, voor nu. Meer info in de wet- en regelgeving sectie van het forum ;)


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Nou vooruit, nog één off-topicje dan:
Aeret doet het het beste van alles wat ik tot nu toe gezien heb (en ik heb geen banden met Aeret, dus dit is geen gesponsord antwoord). Gebieden zijn nauwkeurig en up-to-date.

Dus Dennis: Aeret is inderdaad je go-to app :)
Of je moet zin hebben om het AIP door te spitten en een VFR kaart aan te schaffen (volgende maand is er weer een nieuwe)
AIP: AIS Publications
VFR kaart: Netherlands 2018

Die twee samen vormen de officiële bron.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Aeret is niet leading, dat is het AIP en de VFR kaart.
Maar Aeret is wel het beste bruikbare alternatief. Dat moet je maar van me aannemen, denk ik.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Krom allemaal, ze laten 3000 dieren verhongeren of schieten ze af , maar je mag niet met n drone vliegen, want je mag de dieren niet verstoren. Zijn er uberhaupt nog beesten daar? Vogels zullen hm ook wel gevlogen zijn onderhand met t geknal.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Ik vlieg hier regelmatig en ondervind weinig problemen van de boswachters. Wél van een enkele doorgeslagen natuurliefhebber. Er zijn in het verleden wat in beslag nemingen geweest die door de rechter niet gehonoreerd zijn.
Ik sta buiten het gebied en houd goed rekening met bezoekers. Van mij heeft niemand last en zo nu en dan publiceer ik in natuurbladen.
@VikingRider 01 het is niet netjes dat je last hebt van natuurliefhebbers! Ik ben benieuwd, heb je toevallig ook recente beelden en dan met name van de lage waterstanden in t gebied?
 
Nee Jac, de laatste tijd het gebied gemeden door de demonstraties en akties.
 
Aeret is niet leading, dat is het AIP en de VFR kaart.
Maar Aeret is wel het beste bruikbare alternatief. Dat moet je maar van me aannemen, denk ik.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie

Sorry Eric, maar waar kan ik vinden wat leading is? Graag onderbouwen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dat heet de luchtvaartwet en is niet te vatten in één goto link.
Ik dacht dat ik in de voorgaande antwoorden al aardig behulpzaam was door de officiële bronnen te citeren voor dat kleine stukje luchtvaartwet dat voor dronisten relevant is (en waar Aeret hun kaart op baseert) te geven. Maar kennelijk wordt dat allemaal niet gewaardeerd. Ik zal me voortaan beperken tot strikt on-topic antwoorden.

[EDIT] Google eens op "ICAO" en "Chicago Convention". Als je aan dat touwtje trekt, kom je uiteindelijk alle internationale afspraken omtrent luchtruim en het gebruik daarvan tegen die gemaakt zijn tussen ongeveer 80% van de landen van de wereld. Nederland hoort daar ook toe. Om uitvoering te geven aan die afspraken, heeft het ministerie van Infrastructuur LVNL aangewezen als systeembeheerder (AIP) en IL&T als beheerder ("politieagentje"). AIP en luchtvaartkaart had ik al eerder naar gelinkt

In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Laatst bewerkt:
Krom allemaal, ze laten 3000 dieren verhongeren of schieten ze af , maar je mag niet met n drone vliegen, want je mag de dieren niet verstoren. Zijn er uberhaupt nog beesten daar? Vogels zullen hm ook wel gevlogen zijn onderhand met t geknal.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Als ze nou eens netjes wat ze maaien langs de dijken en om de Oostvaardersplassen plassen gereserveerd hadden voor de beesten daar hadden ze makkelijk kunnen bijvoederen. Men vergeet ook dat bebouwing de laatste jaren ook het een en ander heeft opgeslokt van de Oostvaardersplassen. Als je beesten houd moet je er gewoon voor zorgen en dit had men voor dat men ze daar loslieten al kunnen weten dus er zijn geen worden voor hoe de overheid met beesten omgaat en hun verantwoording achter een loop stopt
Misschien moeten we de Beesten daar gaan helpen er wel gaan vliegen tijdens het jacht seizoen

Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt: