Ontmoedigingsbeleid aanschaf drones

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Elpedro

New Member
Lid geworden
17 dec 2020
Berichten
27
Waarderingsscore
8
Punten
3
Leeftijd
60
Locatie
Nieuwerkerk aan den IJssel
Ik ben nieuw hier dus excuses als ik een vraag stel die (misschien) al vele malen is besproken.
Feit is dat ik een DJI mini 2 heb besteld, hem nog binnen moet krijgen... maar alweer spijt heb van de aanschaf.
Reden van de aanschaf is dat ik naast het feit dat ik graag fotografeer (vooral natuur en macro) ik door de vele filmpjes van
testen van deze drone ook enorm enthousiast ben geworden door de uitbreiding van de visuele mogelijkheden van een drone.
Deze drone heeft zoveel mogelijkheden en voor mij zo veel kwaliteit (4K) dat ik in mijn enthousiasme mijzelf een kerstcadeau wilde geven.
Aan mijn vrouw hoefde ik het niet te vragen want die wordt al gek van al mijn huidige hobby's ;)

Echter als ik mij verder verdiep (wat ik natuurlijk eerder had moeten doen) in de regels m.b.t. de flyzones kunnen we in NL wel spreken
over een 'ontmoedigingsbeleid'.
Ik woon in de Zuidplas met veel mooie natuurgebieden in de directe omgeving.
Maar als ik de no-flyzone bekijk in deze omgeving dan ben ik kansloos en heb ik in mijn directe omgeving niet eens de kans om
dat apparaat onder de knie te krijgen omdat ik simpelweg de DJI niet eens in beweging mag brengen.

Natuurlijk begrijp ik dat er regelgeving moet zijn en dat er altijd wel weer mensen zullen zijn die bewust alle regels willen negeren.
Bescherming van vogels en geen direct gevaar voor je (directe) omgeving is ook nog te begrijpen.
Maar wat ik niet begrijp is het volgende:
Waarom binnen deze zone niet een regel dat je maar een maximale hoogte mag bereiken.
Als ik met mijn DJI mini 2, die nog 250 gram weegt op 100 meter gaat vliegen op een gebied waar niemand loopt.
Waarom is dit verboden en betreft dit een no-fly zone?
Toch niet om het feit dat ik een gevaar ben voor de vliegtuigen die idd over de zuidplas heen gaan!?
Mijn drone met zijn geiwcht van 238 gram is fysiek kansloos als er soweiso al een botsing zou komen.
Moet er toch niet aan denken dat er sportvliegtuig of boeing 747 op 500 meter hoogte over dit gebied gaat, dus wat voor gevaar ben ik dan met mijn drone?

En waarom mag ik dan niet op een (sport) veld oefenen in deze enorme 'no-fly zone' van Rotterdam en omstreken.

Bovenstaand in acht nemend heb ik nu al een enorme spijt van de aanschaf van het apparaat wat naar mijn mening met zijn beperkte
gewicht en snelheid in open gebieden geen enkel gevaar oplevert en verbaas ik mij toch weer over het feit hoe nodeloos ingewikkeld onze overheid
regels elke keer weer in elkaar flanst.
Zeker al ik hier lees dat zelfs onder handhavers (van bijvoorbeel natuurmonumenten) onduidelijk is wat nu wel of/niet mag met zo'n drone.
 
Als dat vlakbij partyverhuur Zuidplas ligt, dan vliegen vliegtuigen vlakbij op grofweg 500 ft (ong. 150 m). Daar wil je echt geen drones op 120 m hebben. Dat zou ook de separatie eisen voor luchtvaartuigen onderling ruim schenden.
Het is een Control zone van vliegveld Rotterdam (CTR) en daarvan wil de verkeersleiding precies weten wat er daar vliegt. Zou je op 120 m (ong 400 ft) vliegen dan moeten vliegtuigen die volgens instrument vlieg regels vliegen daarboven op minstens 1500 ft vliegen . Er kunnen genoeg redenen zijn om vliegtuigen in de CTR op 1000 ft te laten vliegen als de verkeersleiding dat nodig acht. Zla niet vaak zijn, maar die ruimte kan nodig zijn.

Voor hoogtes waar daar gevlogen wordt zie bijvoorbeeld:
https://www.lvnl.nl/eaip/2020-10-22-AIRAC/graphics/eAIP/EH-AD-2.EHRD-IAC-06-3.pdf



1608213050485.png
1608213122984.png
1608213172799.png

Dus hoogte daar ongeveer 990/2 = 445 ft of lager!
1608213657746.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: R. Dalacuna en wdejager
Ok... heldere toelichting Peter Bremer... waarvoor mijn dank.
Dan ontstaat bij mij toch de volgende vraag.
Ik denk dat je met een hoogte van max. 50 meter al prachtige drone beelden kan maken... zeker van de natuur.
Waarom is deze restrictie/beveiliging in no-flyzones dan niet sofwarematig in te bouwen?
Of kan ik een boeing 747 over 50 meter hoogte verwachten ;)

Als ik mij zo verder inlees in warrige en vaak onduidelijke regelgeving (bijvoorbeeld de Natura 2000 gebieden)
en de benadering van waar drones vooral niet mogen vliegen zou ik het liever omdraaien:

waarom geen app met waar je WEL mag vliegen met aanvullende tips van mooie objecten en gebieden om vast te leggen.

Vind ik persoonlijk een veel positievere en aantrekkelijkere benadering ;)
 
50 m ong 150 ft wordt toch wel erg krap als er vliegtuigen in de buurt op 400 ft vliegen.
Als er ergens obstakels van 150 ft zijn moet daar in de procedures rekening mee worden gehouden.
Ook de Minumum Sector Altitude (de veilige hoogte als een piloot afwijkt van de standaard routes om wat voor reden dan ook bij geen zicht op de grond) https://www.lvnl.nl/eaip/2020-10-22-AIRAC/graphics/eAIP/EH-AD-2.EHRD-SID-24.pdf
1608221475673.png

en radar vector altitude https://www.lvnl.nl/eaip/2020-10-22-AIRAC/graphics/eAIP/EH-AD-2.EHRD-ATC-SMAC.pdf (lager mag de verkeersleiding een vliegtiuig niet geleiden zonder grondzicht en buiten de gepubliceerde en geverifieerde routes) is afhankelijk van obstakel hoogtes.

1608221567358.png
Dus zo maar variabele obstakels aanbrengen in ene CTR zal niet gaan.
Ook dicht bij de in en uitvliegprocedures zal dan niet gaan.
Dus wil je binnen de CTR een gebied hebben voor drones dan zal dat ontworpen moeten worden en volgens de internationale afspraken worden getoetst met de bestaande vliegprocedures. Dat is een enorme klus.
Er moet dus vastliggen waar je niet mag vliegen en dat is standaard niet binnen controlled airspace. In controlled airspace moet de verkeersleiding altijd op de hoogte zijn van wat er rondvliegt, immers controlled, en liggen de obstakel hoogtes vast.

Procedures wijzigen/checken kost heel veel tijd (bureaucratie speelt ook een rol). Daarom heeft men liever standaard regels met beperkingen. Andersom is lastig en dus in Nederland moeilijk te realiseren, er heerst op allerlei gebied in het geheel geen can-do mentaliteit. Liever moeilijk doen en blokkades opwerpen dan ergens een goede oplossing voor bedenken, dat kost inspanning, zeker met al die niet-can-do mensen om je heen. Of liever de grenzen van de regels opzoeken. dan out-of-the box een andere betere oplossing bedenken.
 
Ok... heldere toelichting Peter Bremer... waarvoor mijn dank.
Dan ontstaat bij mij toch de volgende vraag.
Ik denk dat je met een hoogte van max. 50 meter al prachtige drone beelden kan maken... zeker van de natuur.
Waarom is deze restrictie/beveiliging in no-flyzones dan niet sofwarematig in te bouwen?
Of kan ik een boeing 747 over 50 meter hoogte verwachten ;)

Als ik mij zo verder inlees in warrige en vaak onduidelijke regelgeving (bijvoorbeeld de Natura 2000 gebieden)
en de benadering van waar drones vooral niet mogen vliegen zou ik het liever omdraaien:

waarom geen app met waar je WEL mag vliegen met aanvullende tips van mooie objecten en gebieden om vast te leggen.

Vind ik persoonlijk een veel positievere en aantrekkelijkere benadering ;)

Kijk:

 
Kijk:

Die No-fly zone kaart had ik al bekeken.
Die 'kleurplaat' geeft mij maar één beeld.... bijna nergens toegestaan!
Daar word je als eigenaar van een drone niet vrolijk van... toch?

En dan ook nog die onduidelijke legenda:
- Beperkt toegestaan???
- Natura 2000???

Wat moet je daar nu mee, als ik de toelichtingen lees zie je door de bomen het bos niet meer... laat staan je drone
en die moet in het zicht blijven!?

Als je op een plek aankomt ben je eerst een dag bezig om de kleurenpalet te ontcijferen en als je dan
uiteindelijk duidelijkheid hebt is het donker en mag het alsnog niet ;)

No Fly zones.JPG
 
Procedures wijzigen/checken kost heel veel tijd (bureaucratie speelt ook een rol). Daarom heeft men liever standaard regels met beperkingen. Andersom is lastig en dus in Nederland moeilijk te realiseren, er heerst op allerlei gebied in het geheel geen can-do mentaliteit. Liever moeilijk doen en blokkades opwerpen dan ergens een goede oplossing voor bedenken, dat kost inspanning, zeker met al die niet-can-do mensen om je heen. Of liever de grenzen van de regels opzoeken. dan out-of-the box een andere betere oplossing bedenken.

Als dit de aanpak is, zou je bijna van een ontmoedigingsbeleid kunnen spreken.
 
50 m ong 150 ft wordt toch wel erg krap als er vliegtuigen in de buurt op 400 ft vliegen.
Laat ik nog toevoegen dat het onbegrijpelijk is dat vliegtuigen op deze hoogte... of zeg maar laagte... over dit/een natuurgebied 'mogen' vliegen.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld milieu en verstoring van flora en fauna.
Loop met mijn hond vaak in dit gebied en dit heeft mij, los van het bezit van een drone, altijd al verbaasd!
Ben van mening dat ik met mijn drone van nog geen 250 gram veruit minder schadelijk ben in een natuurgebied dan een vliegtuig.
Maar ja... economische belangen gaan voor alles, dan is bescherming van de natuur ineens niet belangrijk meer ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mokumgraaf
Ik woon in de buurt van het IJsselmeer en de Waddenzee. Daarboven mag je op geen enkele plek met je drone vliegen. Wel mag je er zwemmen, zeilen (o.a. bruine vloot), surfen, kiten, kitesurfen, vissen (beroeps en hobby), vliegeren, met knetterende motorbootjes varen, etc. etc. etc.
Daarnaast wordt het noordelijk deel van het IJsselmeer momenteel volgeplempt met windmolens (Windpark Friesland) waarvan we allemaal weten dat die jaarlijks vele vogels de letterlijke nekslag geven.

Het gezoem van paar drones (vergelijkbaar met het geluid van een zwerm bijen), dat kunnen we er dan natuurlijk niet meer bij hebben. ;)

Natuurlijk begrijpt iedereen dat je met je drone kwetsbare plekken niet moet gaan verstoren. Net zo min als dat je dat op andere manieren moet doen. Maar wie het nog snapt dat je in die gebieden nérgens met je drone mag komen mag het zeggen!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mokumgraaf
Ik woon in de buurt van het IJsselmeer en de Waddenzee. Daarboven mag je op geen enkele plek met je drone vliegen. Wel mag je er zwemmen, zeilen (o.a. bruine vloot), surfen, kiten, kitesurfen, vissen (beroeps en hobby), vliegeren, met knetterende motorbootjes varen, etc. etc. etc.
Daarnaast wordt het noordelijk deel van het IJsselmeer momenteel volgeplempt met windmolens (Windpark Friesland) waarvan we allemaal weten dat die jaarlijks vele vogels de letterlijke nekslag geven.

Het gezoem van paar drones (vergelijkbaar met het geluid van een zwerm bijen), dat kunnen we er dan natuurlijk niet meer bij hebben. ;)

Natuurlijk begrijpt iedereen dat je met je drone kwetsbare plekken niet moet gaan verstoren. Net zo min als dat je dat op andere manieren moet doen. Maar wie het nog snapt dat je in die gebieden nérgens met je drone mag komen mag het zeggen!
Waddenzee mag je wel degelijk vliegen. als je je maar aan de regels houdt:

https://rijkewaddenzee.nl/wp-content/uploads/2019/07/2895_PRW_Gedragscode-drone-vliegers_v3b.pdf
 
Je zal maar een fly away hebben in CTR gebied...
 
Ok... heldere toelichting Peter Bremer... waarvoor mijn dank.
Dan ontstaat bij mij toch de volgende vraag.
Ik denk dat je met een hoogte van max. 50 meter al prachtige drone beelden kan maken... zeker van de natuur.
Waarom is deze restrictie/beveiliging in no-flyzones dan niet sofwarematig in te bouwen?
Of kan ik een boeing 747 over 50 meter hoogte verwachten ;)

Als ik mij zo verder inlees in warrige en vaak onduidelijke regelgeving (bijvoorbeeld de Natura 2000 gebieden)
en de benadering van waar drones vooral niet mogen vliegen zou ik het liever omdraaien:

waarom geen app met waar je WEL mag vliegen met aanvullende tips van mooie objecten en gebieden om vast te leggen.

Vind ik persoonlijk een veel positievere en aantrekkelijkere benadering ;)
 

Helaas niet volgens het Besluit beperkingen burgerluchtverkeer Waddenzee wetten.nl - Regeling - Besluit beperkingen burgerluchtverkeer Waddenzee - BWBR0010215. Een drone valt ook onder gemotoriseerde luchtvaartuigen. Als men geen bezwaar heeft tegen drones boven de Waddenzee, moet men het besluit (laten) aanpassen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Toch zijn de restricties wel behoorlijk ,
In de laagvliegzone zuidelijk wordt 30m gehanteerd (8 verdiepingen flat) in bepaalde gebieden zoals capelle aan den ijssel zou dit geen enkel probleem opleveren in C0 en C1
 
Ok... heldere toelichting Peter Bremer... waarvoor mijn dank.
Dan ontstaat bij mij toch de volgende vraag.
Ik denk dat je met een hoogte van max. 50 meter al prachtige drone beelden kan maken... zeker van de natuur.
Waarom is deze restrictie/beveiliging in no-flyzones dan niet sofwarematig in te bouwen?
Of kan ik een boeing 747 over 50 meter hoogte verwachten ;)

Als ik mij zo verder inlees in warrige en vaak onduidelijke regelgeving (bijvoorbeeld de Natura 2000 gebieden)
en de benadering van waar drones vooral niet mogen vliegen zou ik het liever omdraaien:

waarom geen app met waar je WEL mag vliegen met aanvullende tips van mooie objecten en gebieden om vast te leggen.

Vind ik persoonlijk een veel positievere en aantrekkelijkere benadering ;)

In België hebben ze met de Skeyes VLL2 restricties rond luchthavens het wel netjes opgelost vind ik. 3u op voorhand via een app een aanvraag doen, max 40m en vliegen maar. Via de app of via GSM kan je wel worden gevraagd te landen bij eventuele issues.
 
Ok... heldere toelichting Peter Bremer... waarvoor mijn dank.
Dan ontstaat bij mij toch de volgende vraag.
Ik denk dat je met een hoogte van max. 50 meter al prachtige drone beelden kan maken... zeker van de natuur.
Waarom is deze restrictie/beveiliging in no-flyzones dan niet sofwarematig in te bouwen?
Of kan ik een boeing 747 over 50 meter hoogte verwachten ;)

Als ik mij zo verder inlees in warrige en vaak onduidelijke regelgeving (bijvoorbeeld de Natura 2000 gebieden)
en de benadering van waar drones vooral niet mogen vliegen zou ik het liever omdraaien:

waarom geen app met waar je WEL mag vliegen met aanvullende tips van mooie objecten en gebieden om vast te leggen.

Vind ik persoonlijk een veel positievere en aantrekkelijkere benadering ;)
Je frustratie is begrijpelijk en deel ik (deels) ook wel maar helaas zijn er genoeg mensen die lak hebben aan regeltjes en alles doen wat ze zelf willen. Bijvoorbeeld met een drone beelden schieten op een vliegveld.
Hierdoor moesten er wel 'strengere' regels komen.

Ik zie dat je een mooie Dji drone hebt gekocht. Mooi stukje techniek van DJI inderdaad en zij kunnen van alles inbouwen hoe hoog of hoe ver je kan vliegen. Maar er zijn ook genoeg mensen die andere drones hebben of zelf drones bouwen zonder de limitaties van DJI.
Dus softwarematig inbouwen heeft weinig zin aangezien lang niet iedereen zich daar aan kan/hoeft te houden.
 
In België hebben ze met de Skeyes VLL2 restricties rond luchthavens het wel netjes opgelost vind ik. 3u op voorhand via een app een aanvraag doen, max 40m en vliegen maar. Via de app of via GSM kan je wel worden gevraagd te landen bij eventuele issues.
Helemaal akkoord Tonio,

We mogen voor een keer fier zijn Belg te zijn. Het zit bij ons echt knap ineen. Zelfs in VLL1 vliegen kan op voorwaarde dat je 8 dagen van op voorhand je aanvraag doet via de app, en 30 min voor je opstijgt belt naar Skeyes, met een code die je kreeg via de app om nogmaals de toestemming te vragen en om eventuele extra beperkingen mee te krijgen.
Als je dan niet vergeet je unlock code bij DJI aan te vragen, dan kan je van de grond.

Groeten,

Riho.
 
Inderdaad stikt het van de zones met vliegbeperkingen, maar 'vaak' hebben die een ondergrens die boven de 120m ligt. Het loont dus om op de kaart de contour van een zone te volgen tot het kadertje met informatie is gevonden. De meeste zones hebben een naam of codering. Soms kan je daarmee op Internet meer informatie vinden.
 
Vandaag op zoek geweest in de regio boven bergen op zoom, daar bestaan een aantal regios zoals bijvoorbeeld noordelijker de hoeksewaard. De ene app sluit deze regio uit en de andere app die geeft een restrictie tot 30m, maar dan komtie A3 niet toegestaan?!?! hoezo dat dan weer. als ik A3 vlieg onder de 30m en mij houd aan de regels , vanwaar dan die restrictie. Geen touw aan vast te knopen.
Die restricties gelden dan ook weer voor bepaalde coridors. limiet in de laagvlieggebieden kan ik mij prima in vinden. maar geen idee vanwaar dan een a3 verbod op basis van ?