Ongecertificeerd vliegen onder toezicht mogelijk?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Martijn1974

Member
Lid geworden
8 jun 2020
Berichten
73
Waarderingsscore
48
Punten
18
Leeftijd
49
Locatie
Waddinxveen
Hallo,

Op een van de youtube drone-kanalen waar ik geabonneerd ben hoorde ik iets interessants.
Namelijk dat het (in U.S.A.) toegestaan is (naar verluid) om iemand zonder certificaten/registratie met je drone te laten vliegen als je zelf toezicht houdt ernaast.
Is dat ook een mogelijkheid hier in NL? Zo kan mijn vrouw misschien ook een rondje vliegen.


mvg,
Martijn.
 
Hallo,

Op een van de youtube drone-kanalen waar ik geabonneerd ben hoorde ik iets interessants.
Namelijk dat het (in U.S.A.) toegestaan is (naar verluid) om iemand zonder certificaten/registratie met je drone te laten vliegen als je zelf toezicht houdt ernaast.
Is dat ook een mogelijkheid hier in NL? Zo kan mijn vrouw misschien ook een rondje vliegen.


mvg,
Martijn.
Zou je dat nou wel doen?...:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Alex smit
Met een drone van <250g mag dat, lijkt me. Want de drone is geregistreerd (indien camera) en je hoeft verder geen persoonlijke certificering te behalen om ermee te mogen vliegen.
 
Dit geeft de brochure van de Rijksoverheid aan:

Minimumleeftijd van de piloot
In Nederland geldt in de Open subcategorieën A1, A2 en A3 een minimumleeftijd van 16 jaar voor piloten van een drone. Piloten die onder de leeftijdsgrens vallen mogen wel onder begeleiding van een piloot vliegen die 16 jaar of ouder is en over een vliegbewijs beschikt. In andere landen kunnen andere leeftijdsgrenzen gelden.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Dit geeft de brochure van de Rijksoverheid aan:

Minimumleeftijd van de piloot
In Nederland geldt in de Open subcategorieën A1, A2 en A3 een minimumleeftijd van 16 jaar voor piloten van een drone. Piloten die onder de leeftijdsgrens vallen mogen wel onder begeleiding van een piloot vliegen die 16 jaar of ouder is en over een vliegbewijs beschikt. In andere landen kunnen andere leeftijdsgrenzen gelden.
Maar als ik in A1 vlieg heb ik helemaal geen vliegbewijs nodig. Mag ik dan zonder vliegbewijs nog altijd iemand van <16 met mijn <250g drone onder toezicht laten vliegen?
 
Klopt. Voor drones tot 250 hoef je geen vliegbewijs te behalen. Wel heb je binnen de kaders van A1 en vliegbewijs nodig wanneer je vliegt met een legacy-drone tussen 250 en 500 gram of een klasse C1-drone tot 900 gram. Ik vermoed dat iemand die jonger is dan 16 jaar altijd onder toezicht van een bevoegde piloot moet staan, ook wanneer de drone minder weegt dan 250 gram.
 
Laatst bewerkt:
De operator / exploitant is verantwoordelijk voor wat er met de drone gebeurt. De exploitant hoeft niet dezelfde rechtspersoon te zijn als de piloot. Dus in die zin kan het wel.
Maar de piloot moet over een bewijs van voltooiing van het theoretisch examen beschikken (en bij zich hebben). Dus dan moet je vrouw ook dat "diploma" halen (lees: gratis de antwoorden laten voorzeggen in Ierland).
Dat is volgens mij het antwoord volgens de nieuwe regels.
 
Dit geeft de brochure van de Rijksoverheid aan:

Minimumleeftijd van de piloot
In Nederland geldt in de Open subcategorieën A1, A2 en A3 een minimumleeftijd van 16 jaar voor piloten van een drone. Piloten die onder de leeftijdsgrens vallen mogen wel onder begeleiding van een piloot vliegen die 16 jaar of ouder is en over een vliegbewijs beschikt. In andere landen kunnen andere leeftijdsgrenzen gelden.

Dus als je vrouw jonger is dan 16 jaar, mag je haar onder jouw begeleiding laten vliegen. :D Of wat probeer je hier nu eigenlijk te zeggen?
 
Dus als je vrouw jonger is dan 16 jaar, mag je haar onder jouw begeleiding laten vliegen. :D Of wat probeer je hier nu eigenlijk te zeggen?
Ik vermoed dat wanneer een minderjarige onder begeleiding van een bevoegde piloot mag vliegen, een meerderjarige dit ook zal mogen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz