onderzoeksjournalistiek over drones

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ergens een 'vinger' achter krijgen, ergens je 'tanden' in zetten. Als je die dan nog hebt, na een aanvaring. ;)
 
Ik lees nogal eens berichten van mensen, die slechte ervaringen hebben gehad met omstanders. Zelf heb ik tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad. Ik zou eigenlijk wel willen weten hoe de mensen nu echt tegen het gebruik van drones aankijken.

Verzonden met mijn SM-T580 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Ik ben wel geïnteresseerd in de werkelijke cijfers over materiële- en letselschade door drones. Ik heb als journalist zelf ook weleens geprobeerd hier een vinger achter te krijgen, maar ving bot bij het Verbond van Verzekeraars omdat ze deze cijfers niet hadden of uit strategische overwegingen niet wilden geven. Het ging toen om het bepalen van de premie van droneverzekeringen. Er werden wel door onduidelijke partijen verzekeringen aangeboden, maar daar moest dan €850,- per jaar premie voor worden betaald.
Wellicht ook een onderwerp on je tanden in te zetten.

Wow, dat is duur! Maar moet je zo'n verzekering hebben als je met een drone vliegt? Of zit je met een goede WA-verzekering in principe ook goed?
 
Ik lees nogal eens berichten van mensen, die slechte ervaringen hebben gehad met omstanders. Zelf heb ik tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad. Ik zou eigenlijk wel willen weten hoe de mensen nu echt tegen het gebruik van drones aankijken.

Verzonden met mijn SM-T580 en de Dronepilots.nl app

En zijn dat voorbeelden uit jouw eigen kennissenkring of uit de media?

Ik denk trouwens dat dit een probleem is waar alle beeldmakers wel eens mee te maken krijgen. Mensen zijn zich er van bewust dat ze tegenwoordig overal gefilmd kunnen worden en dat ze op moeten letten en assertief moeten zijn als ze hun privacy willen beschermen. Agressie is natuurlijk wel een stap een ver.
 
Drones zijn boze zoemende voorwerpen boven hoofden van mensen, kunnen vaak de piloot niet zien en dat geeft een gevoel van een sterk onbehagen. Zich bespied voelen en gaan dan reageren .
Drones hebben in het algemeen een negatief imago hierdoor.
Door regels goed na te leven en een positief beeld te schetsen in de media, kan je dit positief beïnvloeden.
Het programma van SBS over Dronemasters was jammer genoeg een parodie , die de hobby een beetje belachelijk maakte in mijn ogen.
Zelf amateurs “kunnen” drones besturen.........


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Travel and Drones
En zijn dat voorbeelden uit jouw eigen kennissenkring of uit de media?

Ik denk trouwens dat dit een probleem is waar alle beeldmakers wel eens mee te maken krijgen. Mensen zijn zich er van bewust dat ze tegenwoordig overal gefilmd kunnen worden en dat ze op moeten letten en assertief moeten zijn als ze hun privacy willen beschermen. Agressie is natuurlijk wel een stap een ver.
De negatieve reacties lees ik voornamelijk in de media, zoals dit forum.

Verzonden met mijn SM-T580 en de Dronepilots.nl app
 
Wow, dat is duur! Maar moet je zo'n verzekering hebben als je met een drone vliegt? Of zit je met een goede WA-verzekering in principe ook goed?
Even vanaf de recreatieve kant, contact opgenomen met mijn verzekeraar. Als ik recreatief vlieg ben ik verzekerd. Kost mij dus niets extra's. Zij hebben de normen genomen van de 'Regeling Modevliegen'. Gewoon W.A. dus. Hoe het werkt bij commerciele droners zal zeker een lucratief zaakje zijn.
 
Ik denk trouwens dat dit een probleem is waar alle beeldmakers wel eens mee te maken krijgen. Mensen zijn zich er van bewust dat ze tegenwoordig overal gefilmd kunnen worden en dat ze op moeten letten en assertief moeten zijn als ze hun privacy willen beschermen.
Dit issue ligt bij drones wat dieper dan privacy. Zoals ik in een eerdere post op dit forum al heb geschreven, is dat ik met mijn drone niet mocht filmen en mensen met handcamera's niets in de weg werd gelegd. Terwijl die op de grond zelfs veel beter mensen herkenbaar in beeld kunnen krijgen, dan ik met mijn drone vanuit de lucht.

Wat het dan wel is? Wie het weet mag het zeggen.
 
Drones zijn boze zoemende voorwerpen boven hoofden van mensen, kunnen vaak de piloot niet zien en dat geeft een gevoel van een sterk onbehagen. Zich bespied voelen en gaan dan reageren .
Drones hebben in het algemeen een negatief imago hierdoor.
Door regels goed na te leven en een positief beeld te schetsen in de media, kan je dit positief beïnvloeden.
Het programma van SBS over Dronemasters was jammer genoeg een parodie , die de hobby een beetje belachelijk maakte in mijn ogen.
Zelf amateurs “kunnen” drones besturen.........


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

Het eerste gedeelte wellicht iets in die richting, Sjakie ?


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Even vanaf de recreatieve kant, contact opgenomen met mijn verzekeraar. Als ik recreatief vlieg ben ik verzekerd. Kost mij dus niets extra's. Zij hebben de normen genomen van de 'Regeling Modevliegen'. Gewoon W.A. dus. Hoe het werkt bij commerciele droners zal zeker een lucratief zaakje zijn.
Bij bedrijfsmatig gebruik komt inderdaad het nodige kijken, inclusief een bijbehorend prijskaartje. Je dient tenminste over een specifieke luchtvaart-WA verzekering te beschikken, een standaard bedrijfsmatige WA verzekering is niet voldoende.

Voor de WA kun je uitgaan van circa €350 per jaar voor een dekking van €1.000.000, €450 voor 2.5 miljoen en een kleine €600 voor dekking tot 5 miljoen. Vergeleken met bijvoorbeeld een voertuig WA-verzekering zijn dat fikse bedragen, maar op zich nog redelijk te overzien.

De crux zit 'm in de cascoverzekering. Deze is niet wettelijk verplicht maar gezien de hoge waarde van drones en sensoren in het hogere segment vaak wel wenselijk. Voor het vaststellen van de jaarlijkse casco-premie wordt veelal met een percentage van de nieuwwaarde gerekend. Dit zijn flinke percentages, denk dan aan circa 6 a 7%. Wat ook betekent dat je premie, in tegenstelling tot de WA verzekering, stijgt naarmate je over meer toestellen en sensoren komt te beschikken. Ter indicatie, wij betalen jaarlijks €350 aan WA premie en nog eens €1400 per jaar aan cascodekking. En dat is nog maar voor één drone, diverse accu's en een reguliere daglicht camera. Wil je een redelijke warmtebeeldcamera aanschaffen en deze ook casco meeverzekeren ben je voor alleen de camera al, naast de aanschafprijs van ruim €15k, jaarlijks nog eens €1.000 aan extra premiekosten kwijt.

Lucratief? Zeker! Maar vooral voor de verzekeraar, niet voor de verzekerde ;).

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Ook bij hen geldt bij de wat duurdere systemen (en camera's) dat de huurder zelf moet voorzien in een verzekering :).

Maar inderdaad, een huur of leasecontructie zal voor velen een interessante optie zijn. Simpelweg omdat het totale kostenplaatje van alle investeringen bij elkaar gigantisch en mogelijk onbetaalbaar is. De verzekering is daarbij nog een schijntje.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Met zulke bedragen zullen weinigen een business case rond krijgen. En langere termijn-opdrachten, waar Rijkswaterstaat nu b.v. een marktuitvraag voor heeft uitgezet, zijn ook niet ruim bezaaid.
 
Met zulke bedragen zullen weinigen een business case rond krijgen. En langere termijn-opdrachten, waar Rijkswaterstaat nu b.v. een marktuitvraag voor heeft uitgezet, zijn ook niet ruim bezaaid.
Je doelt op die zgn. Challenge van RWS? Die was dan ook dermate beroerd geformuleerd en weinig doordacht opgezet waardoor deze voor veel marktpartijen onhaalbaar of inhoudelijk weinig interessant is. De omvang van de Nota van Inlichtingen sprak boekdelen. Veel partijen hebben er uiteindelijk voor bedankt, wij zelf ook.

Ps. Volgens mij dwalen we af

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Inhoudelijk ken ik de opdracht van Rijkswaterstaat niet in detail, maar ik doelde inderdaad op de Challenge. Misschien verkeerde voorbeeld voor een langdurige opdracht met vast inkomsten.
Wel jammer, want juist de overheid kan de inzet van drone-technologie een duwtje in de rug geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM