onderzoeksjournalistiek over drones

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Nynke Vermaat

New Member
Lid geworden
9 okt 2018
Berichten
6
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
33
Locatie
Rotterdam
Hi beste droners!

Bij deze zou ik graag een oproepje doen voor jullie input.

Voor mijn afstudeerproject voor de opleiding journalistiek wil ik een artikel schrijven over drones. Zelf vind ik het super boeiend wat er allemaal speelt in de opkomende drone-sector. De belangen die spelen bij verschillende partijen (hobbyisten, bedrijven, overheid, politie etc.) en de dynamiek daartussen vind ik interessant. Ik heb me aardig ingelezen, maar zit verder niet in de drone-scene. Ik kan een heleboel dingen bedenken die mij interessant lijken voor een artikel, maar ik ben ook wel benieuwd of er dingen zijn die de echte kenners, zoals jullie, nog graag zouden willen weten. Mogelijk kan ik dat dan (voor jullie) uitzoeken.

Daarom de vraag: Wat voor artikel m.b.t. drones zouden jullie heel graag lezen? Welke vra(a)g(en) zou je beantwoord willen hebben?

Zie het als een brainstorm sessie. Niks is te gek dus kom maar op met jullie ideeën, onderbuikgevoelens en brain farts!

Groetjes,
Nynke
 
Laatst bewerkt:
Is dit een 'journalism on demand'? Zo werkt journalistiek toch niet?
 
Als jij nou eens in het hele Natura2000 verhaal duikt en probeert uit te zoeken waarom drone vliegen als meer verstorend wordt beschouwd dan een hond uitlaten voor N2000 gebieden waarvan de beheerdoelen gebaseerd zijn op de habitatrichtlijn (voorbeeld: Kennemerduinen), dan kom je waarschijnlijk genoeg ambtelijke stroop tegen om je bezig te houden gedurende je hele afstudeerproject
Vraag is dus eigenlijk: waarom zou ik daar niet mogen dronen als andere recreatieve activiteiten wèl mogen. Bij Habitatrichtlijn N2000 gebied gaat het er dus om het landschap in stand te houden, niet zozeer dierenaantallen, of zo.
In de regelgeving sectie vind je genoeg info om mee te starten.

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad , goed studeer project . Natura 2000 en drone. Half nederland is praktisch natura 2000.
Bv onderzoek t twiske natuurgebied of niet?, geen drone maar wel elk jaar een klere herrie vanwege een of ander housemuziekfestival. De vogel is allang gevlogen. Maar goed idee en thema van eric-jan.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Frans Nuis
In theorie wel, natuurlijk haha!

Maarreh... mocht je voor dit onderwerp kiezen, Nynke, dan kan ik nog wel wat input geven. PM me dan maar een mailadres of zo. Ik heb inmiddels ervaring met Het Twiske, Kennemerland, provincie Noord-Holland en Raad van Staate. Daar wil ik je best wel via een ander medium over vertellen.
Verder zijn er op dit forum zo nog wel een paar lotgenoten te vinden die vast hun verhaal wel willen doen

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Als het zo werkt, dan vind ik Eric-Jan's suggestie ook wel een goeie. Veel succes ermee Nynke.
 
Mooi project Natura 2000 . Als je gewoon normaal denk moet je rustig daar mogen vliegen bv een tijdsbestek.

Verzonden met mijn SM-J710F en de Dronepilots.nl app
 
Goed verhaal van Nynke en laten we hopen ,dat het een aan ander zal bijdragen aan een grotere acceptatie van onze hobby.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Bedankt allemaal voor jullie berichten. Lijkt me een schot in de roos inderdaad van Eric-Jan. Ik duik er in!
Mochten er mensen zijn die nog meer vraagstukken te binnen schieten (zelfs al is het over twee maanden) dan kun je altijd nog even een berichtje achterlaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Dag Nynke, ben nu al benieuwd naar het eindresultaat. Als het klaar is zou je het dan willen delen?
Groet, Dennis.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Doe het maar degelijk en grondig, weet uit ervaring , dat zoiets tijd kost. Succes ermee.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik ben wel geïnteresseerd in de werkelijke cijfers over materiële- en letselschade door drones. Ik heb als journalist zelf ook weleens geprobeerd hier een vinger achter te krijgen, maar ving bot bij het Verbond van Verzekeraars omdat ze deze cijfers niet hadden of uit strategische overwegingen niet wilden geven. Het ging toen om het bepalen van de premie van droneverzekeringen. Er werden wel door onduidelijke partijen verzekeringen aangeboden, maar daar moest dan €850,- per jaar premie voor worden betaald.
Wellicht ook een onderwerp on je tanden in te zetten.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en Eric-Jan