Omzetting ROC-Light naar Europees dronebewijs

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Erik Dudink

New Member
Lid geworden
30 jan 2019
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
68
Locatie
Deventer
Hallo mensen, Ik ben al een paar jaar in het bezit van een ROC-Light certificaat maar nu word er bij de evt omzetting gevraagd om een ontheffing. Omdat ik nooit de intentie heb gehad om commercieel te gaan vliegen heb ik die ontheffing dus nooit aangevraagd. Betekent dit dat ik nu niet in aanmerking kom voor de omzetting? Ik zie niet in wat een ontheffing voor toegevoegde waarde heeft voor de vliegvaardigheid en de regelkennis.

Ik hoor graag van jullie wat mijn mogelijkheden zijn.



Vriendelijke groeten Erik Dudink.
 
Dag Erik,

Neem even contact op met jouw drone opleider, waar je destijds de ROC-light opleiding hebt gevolgd. Zij kunnen je misschien een mooi aanbod doen.

Jouw vraag kun je neerleggen bij de NLR, die het proces afhandelt.
 
Hoi,

Ik heb hetzelfde en op aanraden van Wiebe naar het ilt gemail met de vraag.
Hieronder het antwoord. Blijkbaar is je roc light certificaat dus gewoon niets meer waard.....

Beste Marjo Veenhof,



Jammer dat u, na het behalen van het theorie certificaat, geen ROC-Light heeft aangevraagd bij de overheid (ILT).



Het Ministerie heeft de mogelijkheid gezien om door de overheid afgegeven bevoegdheden ROC-Light en RPA-L (na een korte opfrisverplichting en aanvullende module) om te kunnen zetten naar het Vliegvaardigheidsbewijs OPEN A2.



Het gaat hierbij om dus om de beschikking ROC-Light. Voor zover ons bekend geeft de overheid (ILT) geen ROC-Light beschikking meer af. Het theorie certificaat zelf is niet afgegeven door de overheid en kan ‘los’ niet worden omgezet. Dat betekent dat u niet in aanmerking komt voor deze overzetting.

Het advies is om bij een erkende instantie*) uw EU bevoegdheid te gaan halen.



Het ROC Light omzetting team van NLR



*) ter informatie: NLR is wel een erkende exameninstantie maar gaat alleen de OPEN examens afnemen in combinatie met een opleiding (t.b.d.) voor SPECIFIC.



Verzonden met mijn AC2003 en de Dronepilots.nl app
 
Hallo Marjo, Ik was er al bang voor. Had zelf ook al een beetje verder gezocht. In ieder geval bedankt voor je reactie. Dit betekent voor mij dat het over is met het dronevliegen. Ik heb mijn goede wil getoond door een serieuze opleiding te volgen die bepaald niet gratis was maar dat word dus niet gewaardeerd door onze overheid. Nu kun je in Luxemburg of Ierland een certificaat halen na een "fake" cursus waar de antwoorden al bij staan en dat schijnt beter te zijn!!!

groeten Erik
 
Ik heb zelf ook de opleiding Roc light gedaan bij dda en dat was een betere opleiding dan ik later via de dda en via lux en meerdere landen voor de fun gedaan, iedereen die maar een beetje verstand heeft kan dat halen, maar de ROC light was toch veel moeilijker en veeeeel duurder en die opleiding is nu niets meer waard alleen omdat ik en met mij veel meer niet de aanvraag gedaan hebben om prof te gaan vliegen. Jammer

Verzonden met mijn CPH2145 en de Dronepilots.nl app
 
Een EU. certicaat halen is volgens mij de simpelste oplossing, maar per definitie niet altijd de gemakkelijkste. wij hebben drie gecertificeerde piloten klasse 1. 2 er van waren bij de eerste poging niet geslaagd….. na herhaling wel. Het certificaat blijft 5 jaar geldig en de proef is gratis. Er zijn echter wel beperkingen voor commerciële vluchten en klasse 1 vluchten. Maar, voor een hobbyvlieger een ideale oplossing. Het certificaat moet je wel steeds bij hebben, zodat politie enz… het kunnen in scannen. Je drone moet wel geregistreerd worden bij de overheid.