Oefenvragen examen Open categorie (A1/A3 en A2)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ik weet niet hoe dit zit, maar de vraag klopt sowieso niet; een metar is een observatie en geen voorspelling/verwachting.
Ik vraag me ook af wat men precies onder een actuele weersvoorspelling verstaat.
Het klopt dat een METAR géén voorspelling is. Het is een momentopname (tijdstip van opname staat er bij) van de weersituatie op die desbetreffende plek. Metar begint met de luchthaven of plek vd waarneming. Een TAF is een voorspelling voor de komende 9 of meer uren > is vermeld in de TAF.
 
Heb er een uur mijn hersens aan gepijnigd...en hetvolgende kwam er uit

8 maal 3,75 A is 30 Ampere maximale ontlading
60 (minuten) maal 3,75Ah gedeeld door 30 Ampere geeft 7,5 minuten

Is dit juist ????? Graag een deskundig antwoord aub, is zou al veel meer op mijn gemak zijn....
Deze berekening ziet er dik OK uit. Nu weet ik het ook...haha... grapje...
Je kan ook gewoon 1 uur = 60min delen door de C waarde....De C waarde is de maximale stroom die de batterij kan leveren zonder dat deze beschadigd zou raken (een soort maximale tijdelijke boost. Ze kan ook nooit meer leveren dan er totaal in kan... dat is die 3750mAh...).
Dus 60/8=7,5
 
Je kunt een gratis cursus volgen voor A2 UK versie en die is nagenoeg hetzelfde als de Europese. Examen doen kost geld, maar als je wilt weten wat je te wachten staat dan is het een prima exercitie!!! Zie de Coptrz site.
 
Volgend antwoord wordt als juist bestempeld op een andere vraag ("welke stelling is juist?"): "Als de voortstuwing gelijk is aan de weerstand, en de opwaartse kracht aan de zwaartekracht dan hangt een onbemand luchtvaartuig met meerdere rotors stil".

Dit is pertinent onjuist. Het juiste antwoord moet zijn dat de snelheid dan constant blijft. Een dalende drone blijft onder de gegeven omstandigheden dalen, een voortbewegende drone blijft dat doen met dezelfde snelheid. Lesje nodig bij Newton voordat ze een drone-examen opstellen...
Wordt een lastig examen als de 'juiste' antwoorden eigenlijk ook fout zijn.
Alleen in het luchtledige blijft de snelheid constant. Onder de gestelde omstandigheden blijft de drone in stilstand of, indien de drone al snelheid had voordat die krachten gelijk werden, komt tot stilstand. Overigens is de vraag niet correct gesteld. Gesproken zou moeten worden van voortstuwingskracht en weerstandskracht (wrijvingskracht).
 
Deze berekening ziet er dik OK uit. Nu weet ik het ook...haha... grapje...
Je kan ook gewoon 1 uur = 60min delen door de C waarde....De C waarde is de maximale stroom die de batterij kan leveren zonder dat deze beschadigd zou raken (een soort maximale tijdelijke boost. Ze kan ook nooit meer leveren dan er totaal in kan... dat is die 3750mAh...).
Dus 60/8=7,5
De berekening is goed, maar de C-waarde is NIET de stroom die deze batterij kan leveren zonder beschadigd te raken. De C-waarde is eigenlijk een theoretisch getal, gelijk aan de capaciteit gedeeld door 1 uur (in het voorbeeld 3,75Ah/1h=3,75A). Je kan dat ook zien als de stroom die de batterij gedurende 1 uur kan leveren. Het probleem daarbij is dat die C afhangt van de ontlaadstroom en het ontlaadprofiel (dwz de variatie van de ontlaadstroom gedurende de ontlaadtijd: ontladen met constante stroom, met constante belasting, etc.). De maximale stroom die deze batterij kan leveren zonder beschadigd te raken is 8 x C = 8 x 3,75 A = 30 A.
 
Dat is nu net mijn punt... Allemaal heel dubbel en misleidend. Allemaal interpretatie van (foute) woorden en vragen en definities. Net deze vraag werd (met andere waarden weliswaar) gesteld. En ik heb ergens in een cursus een compleet foute definitie hierover gevonden.Vandaar. De vraag was wel hier hoe lang kan de batterij die 8C leveren. Hoedanook even een fictieve oefening hoor... De batterij kan één uur lang 3,75A leveren. Meer kan niet, meer zit er niet in... Even in het Vlaams... Die C waarde is dus even extra de boel uitpersen... Héél tijdelijk. Dus die 30A. Correct... Maar dat is dan wel korter in tijd. En dat was de vraag... Dus > 7,5 minuut was het correcte antwoord. Is als met jouw fiets een uur aan een stuk 20km kunnen aanhouden... Je kan ook 40km/u halen, maar dat hou je dan maar 10 minuten vol. Zelfde logica.
 
@EmpieDrone:
Je schrijft: "Die C waarde is dus even extra de boel uitpersen..."
Maar je bedoelt (denk ik): "Die 8xC waarde is dus even extra de boel uitpersen..."
 
  • Leuk
Waarderingen: EmpieDrone
@EmpieDrone:
Je schrijft: "Die C waarde is dus even extra de boel uitpersen..."
Maar je bedoelt (denk ik): "Die 8xC waarde is dus even extra de boel uitpersen..."
Correct... De formulering is zo lastig. In het BE examen stond zelfs een vraag die er geen was.. Haha.
 
Er is trouwens ook een algemeen misverstand over verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid voor het geval je met een drone bij anderen schade of letsel aanricht. Vlieg je in de Open Categorie als particulier, dan is verzekeren NIET verplicht. Het is WEL verstandig.
Je wordt als particulier gezien als je aan BEIDE onderstaande voorwaarden voldoet:
- Je opereert niet vanuit een (eigen) bedrijf/organisatie;
- Je vraagt géén vergoeding voor je operaties.
Aanvulling: voorgaande geldt voor drones onder de 20 kg.
 
Laatst bewerkt:
In BE raak je niet geregistreerd als particulier operator zonder ook de verzekeringsnummer van de 'familiale of burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering op te geven. Dus dit moet vanaf oa een DJI Mini. Je moet géén A1/A3 hebben...(zeker wél aan te raden me dunkt > gisteren zag ik een filmpje van iemand die héél fier was met zijn eerste vlucht. Bleek pal naast de luchthaven in Antwerpen te zijn) Maar je moet wél geregistreerd zijn.
 
Bijvoorbeeld alleen over een Metar waren er al 2 vd 32 vragen.
EBAW 020820Z VRB02KT CAVOK 04/02 Q1030 NOSIG
Deze moet je volledig kunnen lezen. Ook een TAF. En heel veel vraagstukken over lijpo's en zwaartepunt/drukpunt etc.
Mooi weer om te wandelen of te fietsen, wel een beetje fris hé....
 
  • Leuk
Waarderingen: EmpieDrone
Als ik het goed heb 2 vragen over batterijen, iets met spanning en hoe te blussen, vooral over het weer werd in mijn examen veel gevraagd, maar ook over veiligheid, duidelijk verschil met A1/A3
Hoe te blussen....Ik heb al tegenstrijdige antwoorden gevonden op het internet. Lipo's geven een bran,d klasse D maar je mag ZEKER niet blussen met een blusapparaat uit de klasse D ( kun je het nog tegenstrijdiger maken ) Ik heb dan maar gebeld naar de plaatselijke brandweercommandant en die zegt dat je moet blussen met een brandblusser uit de B klasse en eventueel een branddeken overgooien. Dampen zijn zeer giftig, dus best opladen in buitenlucht in een brandveilige omgeving ( niet opladen op een plastic tuintafel bv...) best op beton of vloer....
 
Lipo's vliegen meestal in brand omdat ze niet goed, of bij een te hoge omgevingstemperatuur, geladen of ontladen worden (en je moet ze natuurlijk ook niet kortsluiten). Als je ze oplaadt met (een van) de bijbehorende laders en ontlaadt door gebruik in de drone of met een daarvoor geschikte ontlader en binnen het door de fabrikant gespecificeerde temperatuurbereik, dan is de kans op brand vrijwel nihil.

Toevoeging: ook beschadigde batterijen hebben een verhoogde kans om in brand te vliegen. Verder is opzwellen een slecht voorteken. Hetzelfde geldt voor overmatig warm worden. Gebruik dus geen accu's die beschadigd zijn, een crash of val hebben meegemaakt of dit soort verschijnselen vertonen. Inspecteer je accu's dus regelmatig en voel of ze gedurende het opladen en direct na de landing ongewoon warm worden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: LeoDe
Lipo's vliegen meestal in brand omdat ze niet goed, of bij een te hoge omgevingstemperatuur, geladen of ontladen worden (en je moet ze natuurlijk ook niet kortsluiten). Als je ze oplaadt met (een van) de bijbehorende laders en ontlaadt door gebruik in de drone of met een daarvoor geschikte ontlader en binnen het door de fabrikant gespecificeerde temperatuurbereik, dan is de kans op brand vrijwel nihil.
Akkoord met alles maar....hoe blussen ??????
 
Akkoord met alles maar....hoe blussen ??????
Heel veel water voor koeling (geen ijs). De meeste gewone brandblussers zullen niet veel uithalen. Als het rookt in een lipo bag die lekker weer dicht doen, anders gecontroleerd laten uitbranden.

Voor meer info kun je ook zoeken naar “PED fire”, waarbij LiPo een brandhaard kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het waterverhaal is héél tegenstrijdig. Zou ik zeker niet doen... Een grote stenen pot (bloempot) met zand, en ja, gecontroleerd laten uitbranden...
 
Het waterverhaal is héél tegenstrijdig.
Dat weet ik niet, maar dit is hoe we getraind worden om aan boord (grote luchtvaart) te blussen, dus echt slecht zal het niet zijn denk ik. Misschien is er wel wat beters maar totdat ik dat weet is dit beter dan niets doen denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: EmpieDrone
Akkoord met alles maar....hoe blussen ??????
De deskundigen (zie o.a. hier) schijnen het eens te zijn over:
- Secundaire Lithium Polymeer batterijen, zoals we o.a. in de drones gebruiken, blussen met een gewone brandblusser (geen klasse D) of met veel koud water.
Lithium-metaal reageert heftig met water, maar in tegenstelling tot primaire lithium batterijen bevatten secundaire batterijen geen of nauwelijks lithium-metaal.
Veel koud water voorkomt dat de brand zich verder uitbreidt (naar naburige cellen).

Maar het meest praktische lijkt me om de accu (als je er meer tegelijk oplaadt: ieder apart) in een brandvrije bak te zetten met voldoende ruimte er omheen (ook erboven) om in geval van brand geen schade aan te richten. Je kan ze dan zonder blussen uit laten branden.
 
Akkoord met alles maar....hoe blussen ??????
Ook ergens tegengekomen dat als bv jouw drone keihard crasht, en de batterij knalt eruit, dat deze zodanig beschadigd kan zijn dat die ook nog kan in brand vliegen... Dus dat je ze dan beter ook een dag of zo op een veilige plek laat liggen.