Oefenen in CTR luchtruim

FlyHi

New Member
Lid geworden
26 mrt 2025
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
33
Ik ben nieuw in de hobby en heb na een paar weekjes simulatorvliegen met mijn nieuwe RM Pocket toch wel de behoefte om lekker te gaan vliegen.
Als opstapje ben ik van plan een TinyWhoop aan te schaffen om te kijken of dit wat voor me is. Ik ben vooral geinteresseerd in het freestyle vliegen.

De realiteit is echter dat ik in midden in het Eindhoven CTR luchtruim zit. Ik ken de regels en ik weet dat vliegen dus simpelweg niet mag in een CTR, daar bestaat geen discussie over. Maar elke keer een half uur rijden om eventjes te kunnen oefenen met mijn 100 gram dronetje vind ik wat veel van het goede. Ik ben dus een beetje op zoek naar een antwoord op de volgende vraag.

Stel ik ga met mijn TinyWhoop een beetje rondvliegen door een lokaal leeg bos. Beetje boompjes ontwijken en takjes split-s'en op een hoogte van een meter of 2/3. Kan ik hiermee daadwerkelijk in de problemen komen? Wordt er daadwerkelijk gehandhaaft in situaties waar er overduidelijk geen sprake is van enig gevaar voor welk luchtverkeer dan ook zoals in een bos op enkele (lees max 3) meters hoog waarbij de drone niet eens in de buurt komt van open lucht? Of wordt dit gedoogd? Hebben mensen hier ervaring mee?

Nogmaals, ik weet wat de regels zijn, daar gaat mijn vraag niet over. Maar soms kunnen de regels met gezond verstand volledig veilig worden "genegeerd" en ik ben slechts benieuwd naar de daadwerkelijke handhaving in zulke gevallen. Hopelijk is mijn vraagstelling dan ook een duidelijke en specifiek genoeg. Bedankt!

• Grrr
Waarderingen: JH54
Ik weet dat een bank overvallen tegen de regels is.... maar wat is ongeveer de aanrijtijd van de politie?

Om ook te kijken naar oplossingen...