Oefenen in CTR luchtruim

FlyHi

New Member
Lid geworden
26 mrt 2025
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
33
Ik ben nieuw in de hobby en heb na een paar weekjes simulatorvliegen met mijn nieuwe RM Pocket toch wel de behoefte om lekker te gaan vliegen.
Als opstapje ben ik van plan een TinyWhoop aan te schaffen om te kijken of dit wat voor me is. Ik ben vooral geinteresseerd in het freestyle vliegen.

De realiteit is echter dat ik in midden in het Eindhoven CTR luchtruim zit. Ik ken de regels en ik weet dat vliegen dus simpelweg niet mag in een CTR, daar bestaat geen discussie over. Maar elke keer een half uur rijden om eventjes te kunnen oefenen met mijn 100 gram dronetje vind ik wat veel van het goede. Ik ben dus een beetje op zoek naar een antwoord op de volgende vraag.

Stel ik ga met mijn TinyWhoop een beetje rondvliegen door een lokaal leeg bos. Beetje boompjes ontwijken en takjes split-s'en op een hoogte van een meter of 2/3. Kan ik hiermee daadwerkelijk in de problemen komen? Wordt er daadwerkelijk gehandhaaft in situaties waar er overduidelijk geen sprake is van enig gevaar voor welk luchtverkeer dan ook zoals in een bos op enkele (lees max 3) meters hoog waarbij de drone niet eens in de buurt komt van open lucht? Of wordt dit gedoogd? Hebben mensen hier ervaring mee?

Nogmaals, ik weet wat de regels zijn, daar gaat mijn vraag niet over. Maar soms kunnen de regels met gezond verstand volledig veilig worden "genegeerd" en ik ben slechts benieuwd naar de daadwerkelijke handhaving in zulke gevallen. Hopelijk is mijn vraagstelling dan ook een duidelijke en specifiek genoeg. Bedankt!

• Grrr
Waarderingen: JH54
Ik weet dat een bank overvallen tegen de regels is.... maar wat is ongeveer de aanrijtijd van de politie?

Om ook te kijken naar oplossingen...
CTR is alleen voor buiten. Als je indoor vliegt heb je niks te maken met de CTR. Misschien ken je iemand met een grote schuur/loods/hal etc. Je zou ook nog een gymzaal kunnen afhuren. Zo duur hoeft dat niet te zijn, zeker als je de kosten kunt delen met een paar mensen.

Met een beetje creatief zoeken in godrone icm google earth zijn er ook locaties te vinden op 15 minuten rijden van Eindhoven.

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: Gino88 en bat-ham
Je geeft zelf het antwoord al :
Ik ken de regels en ik weet dat vliegen dus simpelweg niet mag in een CTR, daar bestaat geen discussie over.

• Grrr
Waarderingen: FlyHi
Je geeft zelf het antwoord al :
Ik ken de regels en ik weet dat vliegen dus simpelweg niet mag in een CTR, daar bestaat geen discussie over.

Dan moet je mijn vraag nog eens lezen, want ik vraag toch echt iets anders.

Laten we alsjeblieft niet doen alsof we allemaal heilig zijn. Jij rijdt ook vast wel eens 60 waar je maar 50 mag, jij neemt vast ook wel eens een snack mee naar de bioscoop, jij komt ook vast wel eens niet volledig tot stilstand bij een STOP bord.

Dan is mijn vraag of er gehandhaaft wordt op een TinyWhoop op ooghoogte in een verlaten bos volgens mij niet zo'n vreemde.

Kan je wel de heilige uit gaan hangen met je dikgedrukte rode tekst maar daar schiet zowel jij als ik helemaal niks mee op volgens mij.

Laatst bewerkt:
  • Verdrietig
  • Leuk
Waarderingen: hansenn en JH54
"Dan moet je mijn vraag nog eens lezen, want ik vraag toch echt iets anders."

Die had ik wel degelijk goed gelezen.
Maar als je zelf al aangeeft dat het niet mag, waarom dan toch die vraag.

En ja, ik ben, zoals jij het omschrijft, wel degelijk heilig.

Regels zijn er om je aan te houden. Vooral in de luchtvaart !
En daar zijn helaas veel mensen niet echt van doordrongen.
Ik vind, dat daar veel te makkelijk over wordt gedacht.

Maar als je zelf al aangeeft dat het niet mag, waarom dan toch die vraag.
Ik vraag of er gehandhaafd wordt in een specifieke situatie waarbij alle zorgen die de regel probeert te waarborgen weggenomen worden. Dat heeft 0,0 te maken met of iets mag of niet. Je hebt dus geen antwoord gegeven op mijn vraag. Mijn vraag is "wordt er ten alle tijde gehandhaafd", jouw antwoord is "het mag niet".
Er is een reden dat het woord "gedogen" in het woordenboek staat.

En ja, ik ben, zoals jij het omschrijft, wel degelijk heilig
Ik geloof er helemaal niks van. Werkelijk niemand houdt zich ten alle tijde aan alle wetten en regels. Dat bestaat niet.

Regels zijn er om je aan te houden. Vooral in de luchtvaart !
Eens. Maar ik geloof ook in gezond verstand en ik geloof dat regeltjes soms in alle redelijkheid best aan de kant gezet morgen worden als dat geen gevaar of hinder oplevert voor mens, dier of ding. Wat naar mijn inziens het geval is in mijn beschreven situatie. Als je met een geldige reden kan komen waarom dit niet het geval is (de radiofrequentie kan problemen veroorzaken voor piloten, ik zeg maar wat) ben ik de eerste die zich dan netjes aan de regeltjes houd.

Laatst bewerkt:
"Maar ik geloof ook in gezond verstand"
Nou ik niet, want dat werkt niet.
Tussen jouw gezond verstand en dat van mij, zit al een wereld van verschil.
Zo zullen er ook weer anderen zijn die er nog anders over denken. Dat wordt er dan niet allemaal duidelijker op.
En wat geldt er dan ? Waar moet men zich dan aan houden ?

• Leuk
Waarderingen: Gino88
Stel ik ga met mijn TinyWhoop een beetje rondvliegen door een lokaal leeg bos. Beetje boompjes ontwijken en takjes split-s'en op een hoogte van een meter of 2/3. Kan ik hiermee daadwerkelijk in de problemen komen? Wordt er daadwerkelijk gehandhaaft in situaties waar er overduidelijk geen sprake is van enig gevaar voor welk luchtverkeer dan ook zoals in een bos op enkele (lees max 3) meters hoog waarbij de drone niet eens in de buurt komt van open lucht? Of wordt dit gedoogd? Hebben mensen hier ervaring mee?
Je hebt de verkeerde mindset: als er niemand kijkt, houd ik me niet aan de regels. Met die instelling krijg je hier geen applaus op het forum. Ook geen serieus antwoord op je vraag.
Daarnaast heb ik er ook niet zo'n vertrouwen in dat je als beginned hobbyist kan bepalen of er wel of niet sprake is van gevaar.

• Leuk
Waarderingen: Khashoggi en JH54
Ik ben bang dat we het niet eens gaan worden JH54. Als je niet geloofd in gezond verstand zitten wij te ver van elkaar af vrees ik. Toch bedankt voor je bijdrage.

Je hebt de verkeerde mindset: als er niemand kijkt, houd ik me niet aan de regels.
Als er niemand kijkt? Dat vraag ik toch niet? Ik vraag of er gehandhaafd of gedoogd wordt in een specifieke situatie.

Daarnaast heb ik er ook niet zo'n vertrouwen in dat je als beginned hobbyist kan bepalen of er wel of niet sprake is van gevaar.
Wellicht niet. Maar tot nu toe is niemand met een geldige reden gekomen waarom rondvliegen op ooghoogte in een leeg bos toch gevaarlijk is. Nogmaals, als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag.

Wellicht niet. Maar tot nu toe is niemand met een geldige reden gekomen waarom rondvliegen op ooghoogte in een leeg bos toch gevaarlijk is. Nogmaals, als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag.
Interferentie van radiosignalen waardoor je gaat storen, signaalverlies waardoor je drone ongecontroleerd hoger dan ooghoogte gaat vliegen.

Voor zover ik weet werkt ELRS uitsluitend op 2.4Ghz wat ver van de luchtvaart banden af zit (100-200Mhz?) wat interferentie een non-issue maakt.
Een correct ingestelde failsafe op de FC resulteert toch altijd in het stoppen van de motoren na het verliezen van het radiosignaal wat ongecontroleerd de hoogte inschieten onmogelijk zou moeten maken?

Ik ben hier om te leren dus als ik dat fout zeg hoor ik het heel graag. Bedankt voor je reactie!

EDIT: ik had je eerste punt verkeerd begrepen. Is het redelijkerwijs echt mogelijk dat de ELRS FC ghost inputs gaat herkennen in verstoorde radiosignalen? Zit er geen parity in dat protocol?

Laatst bewerkt:
"Ik ben hier om te leren dus als ik dat fout zeg hoor ik het heel graag"
Nou daar is tot nu toe nog niet veel van te merken.
We proberen je te leren, dat vliegen binnen een CTR not-done is.

Ik denk dat er niemand is die je enig strobreed in de weg zal leggen wanneer je in een bos een beetje tussen de bomen door vliegt. Gebruik gewoon je verstand en doe geen domme dingen met je drone.
De meeste wethandhavers zullen je niet direct op de bon slingeren.
Ja, alleen diegenen die heel zwartwit het wetboek hanteren, maar dat zijn er niet zo veel.
Trek je niet teveel aan van al die Gutmenschen hier. Niemand is heilig, zelfs de paus niet. ;)

Ik denk dat er niemand is die je enig strobreed in de weg zal leggen wanneer je in een bos een beetje tussen de bomen door vliegt. Gebruik gewoon je verstand en doe geen domme dingen met je drone.
Ja, alleen diegenen die heel zwartwit het wetboek hanteren, maar dat zijn er niet zo veel.
Trek je niet teveel aan van al die Gutmenschen hier. Niemand is heilig, zelfs de paus niet. ;)
Dit is natuurlijk een antwoord waar hij helemaal niks aan heeft.
Laat hij nou net die ene handhaver tegenkomen die wel zwartwit het wetboek hanteert.
Bon, drone misschien wel kwijt. Nou, blij zal hij dan zijn met jouw antwoord.

• Leuk
Waarderingen: Running72
Dat valt me een beetje van je tegen om mij Gutmensch te noemen. (Ik voel me aangesproken)
Ook ik ben niet heiliger dan de paus. Maar een beginned hobbyist motiveren om de regels te negeren is een stapje verder. Mijn stelling is: begin voorzichtig zodat je weet waar mee bezig bent en ga niet op voorhand vragen hoe je kunt voorkomen om betrapt te worden, dat laatste riekt naar onder de radar blijven van justitie.

• Leuk
Waarderingen: Gino88 en Running72
Dit is natuurlijk een antwoord waar hij helemaal niks aan heeft.
Laat hij nou net die ene handhaver tegenkomen die wel zwartwit het wetboek hanteert.
Aan jouw antwoord heeft hij wat.
Ik denk dat hij volwassen genoeg is om zelf een weloverwogen besluit te nemen om wel of niet te gaan vliegen in een CTR.

"Ik ben hier om te leren dus als ik dat fout zeg hoor ik het heel graag"
Nou daar is tot nu toe nog niet veel van te merken.
We proberen je te leren, dat vliegen binnen een CTR not-done is.
Met alle respect, ik denk niet dat ik bereid ben iets te leren van iemand die niet gelooft in gezond verstand. Je negeert volledig mijn vraag en blijft maar hameren dat het niet mag. Maar ik had al duidelijk gemaakt dat te weten in mijn OP (en meermaals daarna) dus je reacties raken kant noch wal wat mij betreft. Verder is het mij wel duidelijk dat dit totaal geen vruchtbaar gesprek is of gaat zijn dus ik zie niet echt reden om verder nog in discussie te gaan met je. OK nog eentje dan:

Ik ben nog altijd verantwoordelijk voor mijn eigen woorden en daden dus dat zou ik hem/haar echt niet kwalijk nemen.

Bedankt voor je reactie!

Ook ik ben niet heiliger dan de paus. Maar een beginned hobbyist motiveren om de regels te negeren is een stapje verder. Mijn stelling is: begin voorzichtig zodat je weet waar mee bezig bent en ga niet op voorhand vragen hoe je kunt voorkomen om betrapt te worden, dat laatste reikt naar onder de radar blijven van justitie.
Dat snap ik en kan ik waarderen. Maar naar alle eerlijkheid zie ik mijn uitgestippelde scenario echt als "voorzichtig beginnen". Als ik nou met een full-sized drone rond zou gaan vliegen zou ik het al iets anders vinden. Maar met zo'n ding van 7cm wat minder weegt dan een rol toiletpapier tussen wat bomen heen zoeven in een leeg bos zie ik echt niet als (mogelijk) gevaarlijk of hinderlijk in de breedste zin van het woord.

Laatst bewerkt:
Aan jouw antwoord heeft hij wat.
Ik denk dat hij volwassen genoeg is om zelf een weloverwogen besluit te nemen om wel of niet te gaan vliegen in een CTR.
Denk je dat ie wel wat doet aan het antwoord dat je vanaf Eindhoven in 15 minuten buiten de CTR kan zijn waar ie gewoon kan vliegen of dat ie indoor kan vliegen waar ie wil?

Dat bos in de CTR gaat ook minstens een kwartier rijden zijn. Waarom dan niet de CTR uit rijden?

Lijkt er sterk op dat een legale oplossing niet interessant is. Hij wil alleen weten hoe groot de kans is dat ie gepakt wordt. Je beslissingen laten afhangen van de pakkans en/of strafmaat getuigd niet van weloverwogen volwassen gedrag, maar meer dat van een kind. Dat is niet erg, kinderen mogen er ook zijn, maar dicht ze geen vaardigheden toe die ze niet hebben. :D

Een correct ingestelde failsafe op de FC resulteert toch altijd in het stoppen van de motoren na het verliezen van het radiosignaal wat ongecontroleerd de hoogte inschieten onmogelijk zou moeten maken?
Nou nee dus, genoeg verhalen van fly away drones die hun eigen ding gaan doen. Gaat de hobby echt ten goede komen als er steeds drones ongecontroleerd door CTR heen vliegen.

Dat bos in de CTR gaat ook minstens een kwartier rijden zijn. Waarom dan niet de CTR uit rijden?
Het bos is ongeveer 25 stappen verwijderd van mijn voordeur dus dat klopt niet. Tenzij je een schildpad pakt in plaats van de auto wellicht.

Hij wil alleen weten hoe groot de kans is dat ie gepakt wordt.
Kijk, nu zijn we er. Als de ervaring van de community leert dat in vrijwel alle gevallen niemand (inclusief handhaving) een probleem heeft met mijn (nogmaals, volgens mij volledig veilige) scenario ben ik best bereid dat miniscule risicootje op een eventuele boete te lopen. En nee, ik ben geen kind maar een 31-jarige hoogopgeleide jongeman. Als jij mijn keuze kinderlijk vindt, moet ik daar maar mee leven. Af en toe het kind in je naar boven laten komen is wat mij betreft een positieve eigenschap mits je niemand kwaad doet.

Nou nee dus, genoeg verhalen van fly away drones die hun eigen ding gaan doen. Gaat de hobby echt ten goede komen als er steeds drones ongecontroleerd door CTR heen vliegen.
OK, ga ik zeker onderzoeken, bedankt. Alhoewel ik ook in dit wellicht mogelijke scenario weinig problemen voorzie met een micro drone met een 1S batterijtje van 100 gram. De kans dat dat ding heel toevallig recht omhoog door de boomtoppen vliegt zonder enige input signalen lijkt me vrijwel nihil. En de kans dat die dan heel toevallig vliegverkeer raakt al helemaal. Maar ik ga me inlezen want als dit echt regelmatig voorkomt pak ik wellicht toch de auto. Vraag: komt dit (meestal) door een defecte ESC? En kan men tijdens zo'n episode nog wel disarmen?

Laatst bewerkt: