NOTAM's afgeven bij opdrachten

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Robin Visser

New Member
Lid geworden
20 jun 2018
Berichten
14
Waarderingsscore
6
Punten
3
Leeftijd
37
Locatie
Rotterdam
Website
www.robinvisser.com
Hi allemaal,

Nu de ROC-L eindelijk binnen is komen de eerste opdrachten binnen. Nu weet ik dat het tijdens de cursus wel is besproken, maar kan me niet goed herinneren wat nou het standaard beleid is.

Geven jullie altijd een NOTAM af als jullie een klus gaan doen? Of wanneer wel/wanneer niet?

Ik kan me voorstellen dat voor 95% van de "kleine" klusjes het niet noodzakelijk zal zijn, maar als het gebruikelijk is doe ik het natuurlijk graag.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groet,

Robin
 
NOTAM's zijn uitsluitend bedoelt voor vluchten in laagvlieg- en CTR gebieden. In het eerste geval dien je deze zelf in te dienen, in het tweede geval wordt dit vrijwel altijd automatisch gedaan door de plaatselijke luchtverkeersleiding op het moment dat je goedkeuring voor de operatie hebt verkregen.

NOTAMs (voor operaties in laagvlieggebieden) kunnen echter uitsluitend worden ingediend door volledig ROC houders. Wij dienen dan ook ons ROC nummer te vermelden op het NOTAM aanvraagformulier. Als ROC-L houder kun je dus geen NOTAM indienen en dien je, net als geldt voor full-ROC houders overigens, zelf actief te letten op ander luchtverkeer i.c.m. met een waarnemer.

Tot voor kort moesten (wederom alleen full-ROC houders) voor elke operatie een NOTAM indienen, ongeacht de locatie. Dit was voor zowel de operators zelf als voor de luchtverkeersleiding zelf een onwerkbare situatie aangezien dagelijks tientallen aanvragen moesten worden verwerkt, het luchtruim stikte van de NOTAMs en deze naderhand vaak niet eens van toepassing bleken omdat weersomstandigheden roet in het eten gooiden en operaties überhaupt niet door gingen. Gezien de werklast die dit meeneemt zal men eerder het aantal NOTAM aanvragen willen beperken dan laten toenemen. Vandaar dat dit alleen geldt voor ROC-houders en uitsluitend voor selectie locaties waar het risico hoger is (lees; laagvlieg- en CTR-gebieden). Als ook de honderden ROC-L houders te pas en te onpas dergelijke aanvragen gaan indienen is het hek van de dam, vrees ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en Robin Visser
NOTAM's zijn uitsluitend bedoelt voor vluchten in laagvlieg- en CTR gebieden. In het eerste geval dien je deze zelf in te dienen, in het tweede geval wordt dit vrijwel altijd automatisch gedaan door de plaatselijke luchtverkeersleiding op het moment dat je goedkeuring voor de operatie hebt verkregen.

NOTAMs (voor operaties in laagvlieggebieden) kunnen echter uitsluitend worden ingediend door volledig ROC houders. Wij dienen dan ook ons ROC nummer te vermelden op het NOTAM aanvraagformulier. Als ROC-L houder kun je dus geen NOTAM indienen en dien je, net als geldt voor full-ROC houders overigens, zelf actief te letten op ander luchtverkeer i.c.m. met een waarnemer.

Dank Bob! Stuk duidelijker, morgen gezellig met een waarnemer op pad!
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM