NOTAM

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

DDD

Well-Known Member
Lid geworden
30 apr 2021
Berichten
788
Waarderingsscore
257
Punten
63
Locatie
Harderwijk
Website
dennisvandenbroek.nl
Ik kijk wel eens op de kaart van GoDrone en kijk dan wat er allemaal te doen is in de buurt en of ik iets tegen ga komen. Zo nu en dan kom ik een MOTAM tegen mbt een drone, gemakshalve ga ik er van uit dat dit een commerciële vlucht is.

Meestal als ik ga vliegen dan rij ik ergens en kom zie ik een mooi plekje en dan ga ik vliegen.. Maar af en toe weet ik van te voren wanneer dat ik ergens ga vliegen..

Wat ik me dus af vraag (niet echt recente items gevonden mbt NOTAM en drones alleen oude pagina’s met dode links). Met betrekking op veiligheid zou dat best veilig zijn als ik ergens een NOTAM door zou kunnen geven. Makkelijk als iemand anders ook weet dat ik daar vlieg om eventuele crashes tegen te gaan. (Denk ook aan bv politie-/ traumahelicopter)

Ja, ik weet dat je het door kunt geven bij Airmap en dat jij ook kunt zien wat er vliegt , maar dan blijft alleen binnen Airmap.

Nou vlieg ik alleen voor de fun, maar zou best zo’n NOTAM willen doorgeven als ik weet dat ik ergens ga vliegen.

Kan dat ergens? Of kan dat juist niet omdat anders met een hele ingekleurde kaart zit?

Hoe doen de commerciële mensen dat? (Gewoon uit interesse)

IMG_0784.JPG
 
Laatst bewerkt:
godrone.nl --> operatorportal

1651819480255.png
 
godrone.nl --> operatorportal

Bekijk bijlage 3700
Wat zou de TS hier aan hebben? Hij gaat sowieso niet zomaar in een CTR vliegen toch? De vluchten die je hier aanmeld als privé persoon in een open categorie gebied worden niet als NOTAM omgezet oid. Misschien weet ik iets nog niet, dus ben erg benieuwd wat je bedoeld met de link naar operator portal. Groetjes, Maarten
 
Wat zou de TS hier aan hebben? Hij gaat sowieso niet zomaar in een CTR vliegen toch? De vluchten die je hier aanmeld als privé persoon in een open categorie gebied worden niet als NOTAM omgezet oid. Misschien weet ik iets nog niet, dus ben erg benieuwd wat je bedoeld met de link naar operator portal. Groetjes, Maarten
De vraag van de TS is hoe de commerciele mensen dat doen. Of de TS een prive persoon is lijkt mij helemaal niet relevant.
 
Nou vlieg ik alleen voor de fun, maar zou best zo’n NOTAM willen doorgeven als ik weet dat ik ergens ga vliegen.

Kan dat ergens? Of kan dat juist niet omdat anders met een hele ingekleurde kaart zit?
Ik dacht dat de verwijzing naar godrone bedoeld was op antwoordt op deze vraag. Sorry daarvoor.

Ik denk trouwens dat in de toekomst dit soort zaken wel gaan veranderen. Maar voorlopig zal het wel zo blijven zoals het nu is.
 
Maar inderdaad, voor recreatieve vliegers zullen geen NOTAMs aangemaakt worden.
Persoonlijk vind ik het voor professionals ook wat overdreven. Als ik (bemand / regulier) ga vliegen filter ik meestal NOTAMs op een hoogte boven 500ft of zelfs 700ft, omdat ik zelf niet lager zal vliegen. Al de plekken waar tot max 120m (400ft) wordt gevlogen vind ik niet "spannend" en al die overbodige antieke tekstberichten verbloemen alleen maar die ene NOTAM die wèl belangrijk is voor mijn vlucht.
Ik filter soms op 700ft om de windmolen NOTAMs weg te filteren, als dat er veel zijn (omdat de verlichting het niet doet, bijvoorbeeld). Wat mij betreft mag de NOTAM-plicht sowieso beperkt worden tot vluchten die tot boven 700ft gepland zijn.
 
Volgens mij is er ook voor commerciële VLOS dronevluchten geen NOTAM verplichting meer. Het is een vorm van schijnveiligheid, omdat er veel meer drones vliegen dan die waarvoor een NOTAM is geplaatst. Omdat de NOTAM minimaal 2 dagen voorafgaand aan de vlucht gepubliceerd moest worden, werd er meestal ook een tijdvak aangegeven van 2 tot 4 uur. Ook als je weet dat ergens een drone zit is het zo goed als onmogelijk om vanuit een bemand vliegtuig de drone waar te nemen. Daarnaast moet de drone vlieger voorrang verlenen. Het NOTAM systeem is al niet het meest toegankelijke, dus NOTAMs zonder toegevoegde waarde moeten vermeden worden.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app