Notam

IvoB

New Member
Lid geworden
15 mei 2020
Berichten
9
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
21
Locatie
Den Bosch
Hey allen!

Even een vraagje, ik woon in een laagvlieggebied (EHTRA82) en wil graag kunnen checken of een gebied actief is voordat ik de lucht in ga. Dan weet ik gewoon hoe erg ik rekening moet houden met eventueel militair verkeer.

Ik ben dus op zoek naar een site waar NOTAMS beschikbaar zijn die uitgegeven worden voor AMC gebieden. Heb al rond gezocht, maar kon hem nergens vinden (behalve bij LVNL zelf maar daar staan de NOTAMS achter een muur). Daarnaast kon ik ook geen goede site hier vinden waar het gewoon onder elkaar staat (ipv mooi op een kaartje).

Waar kijken jullie?

Alvast bedankt!
 
www.homebriefing.nl is idd de enige geferifieerde NL site hiervoor beschikbaar.

Als dronepiloot wordt godrone geadviseerd door de overheid, dus het lijkt mij voor de hand liggend om die dan ook te gebruiken.

Annotation 2020-04-27 134622.png
 
In principe geeft GoDrone (van LVNL) nu ook de notams weer, en het schijnt dat Aeret ook notams gaat weergeven (of dat al doet).
 
In principe geeft GoDrone (van LVNL) nu ook de notams weer, en het schijnt dat Aeret ook notams gaat weergeven (of dat al doet).
Mhmm, maar hierop staan niet de NOTAMS als een laagvlieggebied actief is. In dat geval zou je er namelijk helemaal niet mogen vliegen, toevallig vlogen ze vandaag en zag ik nergens een Notam ervoor staan.

Aeret geeft idd al notams aan. Dus daar houd ik ook maar mijn oog op! Voor de rest gebruik ik wel gezond verstand! Dat brengt je vaak al ver!
 
EasyVFR (app) zou je ook kunnen overwegen. Wordt ook gevoed met de originele LVNL data. Is bedoeld voor de General Aviation, dus een beetje overkill, maar wel gratis, current en officiële data - mits je regelmatig (28 dagen) update.
Overigens is het laagvlieggebied daar altijd (dus waarnemer mee). De TRA hoeft dus niet actief te zijn om laagvliegende helicopters tegen te komen. Is de TRA wel actief, dan zullen ze waarschijnlijk ook vliegtuigen mee spelen. De TRA is dan ook 2500 ft (750m) hoog, terwijl het laagvlieggebied aldaar aangegeven staat als 150 ft (50m).
Verder mag VFR verkeer sowieso 500ft (150m) over de polder scheren. Dat is overal naast bebouwing zo. Dat is de reden dat die 120m max voor drones geldt. Dus op die hoogte (is niet zo hoog, hoor) kun je ook verkeer zien, zowel militair als civiel.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: IvoB
EasyVFR (app) zou je ook kunnen overwegen. Wordt ook gevoed met de originele LVNL data. Is bedoeld voor de General Aviation, dus een beetje overkill, maar wel gratis, current en officiële data - mits je regelmatig (28 dagen) update.
Overigens is het laagvlieggebied daar altijd (dus waarnemer mee). De TRA hoeft dus niet actief te zijn om laagvliegende helicopters tegen te komen. Is de TRA wel actief, dan zullen ze waarschijnlijk ook vliegtuigen mee spelen. De TRA is dan ook 2500 ft (750m) hoog, terwijl het laagvlieggebied aldaar aangegeven staat als 150 ft (50m).
Verder mag VFR verkeer sowieso 500ft (150m) over de polder scheren. Dat is overal naast bebouwing zo. Dat is de reden dat die 120m max voor drones geldt. Dus op die hoogte (is niet zo hoog, hoor) kun je ook verkeer zien, zowel militair als civiel.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
Super erg bedankt! Hier heb ik zeker wat aan! Een app voor General Aviation is misschien overkill maar aan de andere kant is het nooit erg als een soort van check. Goede informatie over de TRA ook. Ik zal is ff kijken als er vliegtuigen overkomen of ie dan wel als active staan. Heli's vlogen vandaag & hij stond niet als actief. Dus dat is ook een verschil ja!

Wist niet eens dat VFR nog een minimumhoogte had, bij zweefvliegen vlogen we gewoon zo lang mogelijk door tot we ergens in een polder moeten landen :p
 
Ik denk dat het bij die TRA (Temporary Restricted Area) andersom werkt. Als die actief is, is er een militaire oefening gaande of in ieder geval gepland. Dan mag G.A. daar niet komen (onder 2500 ft, dus). Maar ook als ie niet actief is kunnen er zowel militaire als civiele vliegtuigen over komen. Dan is dat stukje luchtruim alleen niet specifiek afgezet voor militaire trainingsdoeleinden. Dan moeten die groen gevlekte jongens wat beter uitkijken dat ze niet tegen iemand anders aan vliegen, omdat er ook nog een verdwaalde Cessna voorbij kan komen pruttelen. Maar goed, wat ik probeer te zeggen is dat als er (militair) over gevlogen wordt, dan wil dat nog niet zeggen dat de TRA ook actief moet zijn. Dat doen ze alleen om civiel verkeer te weren wanneer de risicoanalyse van hun oefening daar aanleiding toe geeft.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ik denk dat het bij die TRA (Temporary Restricted Area) andersom werkt. Als die actief is, is er een militaire oefening gaande of in ieder geval gepland. Dan mag G.A. daar niet komen (onder 2500 ft, dus). Maar ook als ie niet actief is kunnen er zowel militaire als civiele vliegtuigen over komen. Dan is dat stukje luchtruim alleen niet specifiek afgezet voor militaire trainingsdoeleinden. Dan moeten die groen gevlekte jongens wat beter uitkijken dat ze niet tegen iemand anders aan vliegen, omdat er ook nog een verdwaalde Cessna voorbij kan komen pruttelen. Maar goed, wat ik probeer te zeggen is dat als er (militair) over gevlogen wordt, dan wil dat nog niet zeggen dat de TRA ook actief moet zijn. Dat doen ze alleen om civiel verkeer te weren wanneer de risicoanalyse van hun oefening daar aanleiding toe geeft.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
Conclusie: Altijd een observer meenemen. Militair kan er altijd vliegen :)
 
Even een kleine update vanuit mij: Ik had mij geregistreerd bij Homebriefing van LVNL. Ben daarop toegelaten, kan dus alles bekijken & doen op het indienen van een flightplan na (wat logisch is). Dus mocht je echt 100% zekerheid willen hebben, kan je daar gewoon registreren als recreatieve drone pilot!
 
  • Leuk
Waarderingen: Velko
Goede tip!

Als recreatieve drone vlieger:
Wat vul je in bij Pilot License Type?
 
  • Leuk
Waarderingen: TonY
Goede tip!

Als recreatieve drone vlieger:
Wat vul je in bij Pilot License Type?
Ik heb gewoon: "Recreative Drone" ingevuld!

Vervolgens de date of issue op vandaag gezet & license number op X.