Er zal initieel niet veel veranderen in de luchtruimstructuur. Dat heeft gewoon een te lage prioriteit voor onze overheid.
Wat wèl gaat gebeuren - maar dat is voor hobbymatige drone vliegers of zelfs de huidige ROC-light vliegers niet zo zeer van belang - is de integratie van luchttaxi's en bezorgdrones inde huidige luchtruimstructuur.
https://www.nlr.org/news/facilitati...cl5JMMwsfjiyyEOefTlILohpp8lxrLw1cp0LrflFQZCNU
Ik zie dat (als buitenstaander) als een integratie met overig IFR (Instrument Flight Rules, zeg maar "de grote luchtvaart") verkeer als zijnde autonoom opererend IFR verkeer. Een vooraf geprogrammeerde route / hoogteprofiel dat gewoon netjes afgevlogen wordt (net als IFR vliegen, dus). Er is een take-off clearance nodig, zodat "in het systeem" de vertrektijd bekend is en verder wat anti-botsingstechnologie er in en gaan! Dat levert niet noemenswaardig veel meer risico op dan bemand IFR verkeer, omdat goeddeels dezelfde procedures gevolgd kunnen worden. Het stelt wel flinke technologische eisen aan het RPAS, maar daar zit nou juist zo lekker veel ontwikkeling in
En het verschil in snelheid met regulier IFR verkeer zal wat uitdagingen bieden, maar daar is met vertikale separatie wel wat op te vinden.
Ik ben alleen bang dat dat een paar duizend voet van de bovenkant van het luchtruim voor G.A. af snoept, uiteindelijk. En daar hebben we toch al zo weinig van. Maar dat is voor mij persoonlijk, niet zo zeer voor het Dronepilots.nl publiek, een "dingetje".