Nog geen dronebezitter..

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Roshelle

New Member
Lid geworden
25 jan 2017
Berichten
19
Waarderingsscore
6
Punten
3
Leeftijd
30
Locatie
Purmerend
Hoi allemaal!

Ik ben Roshelle en op het moment aan het oriënteren voor m'n eerste drone. Gaat dan om recreatief dronen, ik zou graag mijn YouTubevideo's wat spannender willen maken met beeldmateriaal vanaf de lucht.

Ik hoop dat ik wat wijzer wordt op deze site, want het is voor mij allemaal nog wat lastig. Ben me druk aan het inlezen van regels etc. ook met betrekking tot vliegen in het buitenland. Maar dat komt vast helemaal goed!

Groetjes,

Roshelle.
 
Hey Rochelle,

Van harte welkom op het forum en de 'dronewereld'! Met een drone moet het vast en zeker lukken om je video's wat spannender te maken!

Wat betreft de aanschaf van een eerste drone is de keuze inmiddels een reuze wat betreft vorm en maat, en van onbetaalbare toestellen tot 'consumenten-spul' dat tegenwoordig ook al behoorlijk specificaties heeft. Waar ben je precies naar op zoek? Waar (en wat) wil je voornamelijk gaan filmen? Wat is (ongeveer) je budget? Heb je al enige ervaring met het vliegen?

Ik juich het vooral ook toe dat je eerst de regels doorneemt, daar kunnen sommigen nog wat van leren ;). Mocht je daar nog vragen over hebben, stel ze gerust hier! En zijn heel wat forumleden die hobbymatig en/ of zakelijk (ROC-Light, full-ROC gecertificeerd) vliegen, die je maar wat graag wijsmaken in de (soms complexe, en soms frustrerende) wet- en regelgeving omtrent drones. Mogelijk zul je op termijn ook op moeten gaan voor een brevet (ROC-Light) als je de beelden voor zakelijke, beroepsmatige, commerciële doeleinden wilt inzetten, maar ik kan zo snel even niet beoordelen of jouw Youtube kanaal daar onder zou vallen.

Veel succes, en vooral veel plezier!
 
De keuze is inderdaad reuze! Ik ben op dit moment aan het oriënteren voor een DJI drone. Ik heb mijn oog laten vallen op de DJI 3 standard. Denk dat dat een redelijk mooi instapmodel is om wat kennis te maken met drones, ook met de simpele functies die het model aanbiedt (zelf opstijgen, zelf landen, follow me etc.). Verder is de prijs daarvan nog wel te doen en is de kwaliteit naar mijn idee prima (4K is leuk, maar nog niet nodig vind ik zelf).

Er zijn inderdaad aardig wat regels en het leek mij het beste om me daar eerst in te verdiepen. Want het zou zonde zijn als ik een drone zou aanschaffen en er hier in de omgeving niet mee zou mogen vliegen. Ook met oog op filmen op vakanties, overal zijn de regels anders!
 
  • Leuk
Waarderingen: Erwin
Kijk eens op deze website van Aeret, dat geeft al een aardige indruk waar je wel en niet (of onder welke voorwaarden) je mag vliegen. De bron is niet officieel en niet altijd up to date (meestal wel), ook ontbreken beperkingen zoals vliegen boven mensen/ wegen/ bebouwing/ etc./ etc. nog, maar het geeft in ieder geval een goed eerste beeld.

De Phantom 3 is een prima reeks om mee te beginnen. Zeker nu DJI een aantal nieuwe toestellen (Phantom 4 series, Mavic, Inspire 2) te koop heeft zakken de prijzen van de Phantom 3 reeks fors. Juist daarom zou ik persoonlijk adviseren om een stapje hoger dan de Standard in te zetten, los van het 4K beeld ontbreekt het de Standard namelijk nogal aan het e.e.a. Misschien kun je kijken om een tweedehands toestel te kopen. Als je een nieuw toestel hebt krijg je meestal maar 1 (max. 2) accu's, en dat is toch echt te weinig als je op pad gaat om wat shoots te maken. Daarnaast zul je vaak nog extra moeten investeren in extra benodigdheden als een koffer, zonnescherm, filters e.d. Op Marktplaats (en vele andere websites) kun je momenteel veel toestellen uit de Phantom 3 reeks aanschaffen voor een buitengewoon interessante prijs, inclusief vele toebehoren waar je anders ongetwijfeld alsnog in moet gaan investeren!
 
Heb je gelijk in, ik ben ook zeker even op Marktplaats aan het neuzen hoe en wat. Ik vind de prijs die sommige vragen voor een model, een stapje hoger dan de standard, voor mijn budget wat te hoog. Het is voor mij gewoon 'even' leuk wat shots maken op vakantie/in Nederland. Ik zat even te kijken met de BTW actie van de Media Markt, dat kan nog wel eens interessant worden qua prijs.

Klopt het dat die kaart alleen NL weergeeft?
 
Dat klopt inderdaad, en ook die kaart is aan frequente verandering onderhevig omdat de wet- en regelgeving bijna wekelijks (minimaal) veranderd. Je hebt ook nog deze website met luchtruim indelingen van landen wereldwijd, maar of die volledig te vertrouwen is durf ik wederom niet te zeggen.

De wet- en regelgeving is in Europa momenteel nog per land geregeld, al zal er (naar verwachting) vanaf 2018 Europese wetgeving van kracht gaan zijn om de regels beter tussen landen aan te laten sluiten. In Belgie mag je bijvoorbeeld (in ieder geval als hobbyist) maar tot 10 meter hoog vliegen (en alleen op eigen terrein/ modelvliegclub), in Duitsland gelden weer andere regels en no-fly zones.

Er was ooit een website met alle (globale) regels per land, maar die kan ik nu helaas even niet vinden. Anders helpt dit artikel van Dronewatch van vorig jaar je wellicht op weg. Let wel, de regels zijn doorgaans buitengewoon complex en uitgebreid, en daarmee lastig om deze (volledig) in een artikeltje weer te geven.
 
Het blijft inderdaad lastig. M'n partner en ik vliegen jaarlijks naar Amerika, en zouden daar ook willen filmen. Nu lees ik op internet van alles over regeltjes in de US, maar ik word er nog niet veel wijzer uit. Verder vind ik het gek dat ik van heel wat no-fly zones wel onwijs veel footage kan vinden. Is dit gewoon een gevalletje mensen doen het gewoon en wagen het risico? Zelfde als dat mensen door rood lopen?

Snap dat regels heel belangrijk zijn, maar het voelt nog even als een obstakel, haha.
 
Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ja, regels zijn wel degelijk een obstakel. En ja, mede daarom (en deels onwetendheid) zijn er tal van mensen die alsnog vliegen in gebieden waar dat eigenlijk niet mag (en mede om deze reden worden regels links en rechts aangescherpt). Om dezelfde reden zijn er tal van mensen die vliegen onder de regels voor hobbyisten (die stiekem veel meer mogen dan zakelijke partijen met certificering en alles!), maar de beelden vervolgens wel te koop aanbieden.

Dagelijks komen er in het nieuws drone beelden voorbij waarvan je ter plekke tenminste drie overtredingen kan opsommen, omdat ze vliegen in verboden gebied en/ of over verboden terreinen zoals mensenmenigte/ bebouwing etc. In veel gevallen is het ook nog maar de vraag of de piloot überhaupt over papieren heeft om de beelden voor dergelijke doeleinden in te zetten.

Wat betreft de regels in de VS kan ik je helaas niet verder helpen, maar wellicht zijn er mensen op dit forum die dat wel kunnen! Kan me ook voorstellen dat er naast wat algemene FAA regels, ook afwijkende verboden per staat gelden.
 
Ja precies! Ik ben wel iemand die me altijd netjes aan de regels houdt, dus ik wil het echt voorkomen dat ik per ongeluk een verboden gebied in vlieg of dat ik een verkeerd beeld maak (boven wegen, mensen etc.). Heb inderdaad wel wat gelezen over de FAA regels, maar het is me niet helemaal duidelijk of je als toerist dezelfde regels hebt (het aanmelden van je drone, certifcaat etc.). Zou je mij met nog 1 ding willen helpen? Nu we toch zo lekker bezig zijn! :)

2n8o4n6.png


Ik zie bijv. hier een afbeelding van een plek waar ik op vakantie zou gaan. Nu zie ik rondjes in het blauw, oranje en rood. Rood is duidelijk, daar mag je niet vliegen. Maar bij oranje en blauw is het me niet helemaal helder. De ene keer staat er bij blauw 'class ..' en de andere keer staat er 'recreational rules'. Volgens mij is dit bij oranje hetzelfde. Ik weet dat er een legenda bij staat, maar het is me niet helemaal helder :D
 
Wat een vervelende plek om vakantie te vieren ;-)!

De kaart kan inderdaad nogal overweldigend overkomen, maar dat is helaas de werkelijkheid van het vliegen met drones op het moment. Ik moet toegeven dat ik Airmap zelf bijna nooit gebruik. Het geeft een generiek overzicht van de luchtruim indeling per land maar of het 100% klopt en up-to-date is weet ik niet. Het lastig3 van een generieke website is verder dat de regels per land verschillen, die laten zich niet makkelijk generaliseren in een kaart. Dus vliegen in een zogenaamd Restricted (EHR), Danger (EHD) of Prohibited (EHP) gebied kan bijvoorbeeld in bepaalde landen wel zijn toegestaan, en in andere niet. Die vertaalslag maakt Airmap echter niet.

Ook worden er oranje cirkels om ongecontroleerde vliegvelden heengetrokken die een radius hebben die groter is dan 3km, terwijl in NL een afstandsbeperking (tenzij toestemming) van 3km geldt. Deze cirkels worden echter ook bij gecontroleerde vliegvelden als Schiphol en Rotterdam getrokken, waarom is mij echter onduidelijk. Bij het vliegveld van Lelystad wordt verder alleen een cirkel afgebeeld, terwijl er ook nog een hoekvormig gebied omheen ligt (ATZ of Aerodrome Traffic Zone) waar je niet mag vliegen. Dit gebied wordt zowel bij Airmap als Aeret niet aangegeven, ook ontbreken er nogal wat helikopter platformen waar eveneens 3km bij vandaan moet worden gebleven.

Belangrijk zijn hoe dan ook de grote paarse en blauwe cirkels, de zogenaamde CTRs of gecontroleerde stukken luchtruim rond civiele en militaire luchthavens. Zeker voor hobbyisten geldt dat deze gebieden absoluut verboden zijn, in veel landen geldt hetzelfde professionele dronevluchten, of onder hele strikte voorwaarden! De laagvliegroutes en laagvlieggebieden (in Airmap aangeduid onder het kopje Restricted) zijn in NL wel toegankelijk voor hobbymatige drones, mits er een tweede waarnemer met de piloot meekijkt naar de omgeving. In de weekenden zijn deze gebieden (in Nederland dan) veelal niet actief, maar dit kan wel het geval zijn als er een zogenaamde NOTAM (Notice to Airmen) voor is ingediend, die moet je weer ergens anders vandaan trekken...

Kortom, het is nogal lastig (en twijfelachtig!) om informatie juist te lezen, te interpreteren en laat staan toe te passen. De kans is groot dat Airmap een Amerikaanse website is en dus vooral is toegespitst op Amerikaanse wetgeving. Wellicht dat die voor het Amerikaanse vaste land dus uitermate goed werkt, maar de kans is minstens zo groot dat je de mist in gaat wanneer je het op andere landen toepast.

Zoek vooral even rond op het internet, ik vermoed dat er duizenden mensen zijn die (regelmatig) naar de VS rijden en dan meteen hun drone meenemen om leuke vakantie kiekjes te schieten.
 
Oke, thanks! Ik ga dat nog eens even goed doorlezen (je reactie), de termen klinken voor nu nog even als Chinees in m'n oren, haha. Leuke zoektocht wordt dat gewoon.

En je gaf het volgende aan: 'Juist daarom zou ik persoonlijk adviseren om een stapje hoger dan de Standard in te zetten, los van het 4K beeld ontbreekt het de Standard namelijk nogal aan het e.e.a.'

Wat zou mij moeten overhalen om toch voor dat stapje hoger te gaan? Je geeft aan het een en ander, maar wat zou dat dan zijn dat je denkt: dat MOET je hebben? :D
 
Een handig overzicht als vergelijking kun je hier vinden. Kort samengevat, een aantal items die misschien relevant zijn:

- Remote Controller: De standard heeft de meest simpele remote controller waar sneltoetsen voor het opnemen van foto's/ video op ontbreken (dit kan alleen via de applicatie op je telefoon). En, eerlijk gezegd, die remote controller ziet er in vergelijking gewoon niet uit :p.
- Bereik: Binnen Europa is dit beperkt tot 500m voor de standaard (zonder tussenkomst van obstakels). Voor de 4K versie geldt hetzelfde. De Professional en Advanced versie kunnen tot 2-3km. Zover zul je waarschijnlijk niet vliegen maar het signaal is gewoon sterker en daarmee betrouwbaarder.
- Positie: De standard en 4K versie hebben alleen GPS. De Advanced en Professional hebben ook nog verbinding met het Russische GLONASS systeem, je positie nauwkeurigheid is dus nauwkeuriger en je zult minder vaak (lees: geen) last meer hebben van te weinig verbonden satellieten.
- Vision Positioning System (VPS): De standard heeft geen VPS, de andere drie modellen wel. Dit is vooral handig om indoor horizontaal positie te kunnen houden, maar ook wanneer je buiten vliegt en de satelliet verbinding valt weg (en je laag bij de grond vliegt).
 
Duidelijk! Maar vanuit mijn perspectief: wat filmpjes maken voor de 'leuk' op vakantie, tijdens een dagje weg. Zou je me dan aanraden alsnog de stap hoger te zetten? Ook ivm de prijs die dan fix omhoog schiet.
 
Dat is de vraag der vragen! Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar qua prijs zit er inderdaad wel een verschil tussen. Een nieuwe Standard vind je momenteel voor rond de 500, voor de Advanced of Professional betaal je 800-900.

Opvallend genoeg zijn de prijsverschillen tweedehands kleiner. Voor de Standard (inc. extra toebehoren) wordt nog opvallend vaak tegen de 500eu geboden. Dit terwijl veel verkopers van de Professional (inc. vergelijkbare toebehoren) moeite hebben om het toestel voor meer dan 700 kwijt te raken. Biedingen voor de Professional zitten meestal tussen de 550-700 in, een relatief aanzienlijk kleiner verschil in prijs dus!

Zeker als je een tweedehands overweegt zou ik het persoonlijk nog wel het proberen waard vinden om een Professional voor rond de 650eu te kopen (incl. tenminste een extra accu, koffer en reserve propellers). Ik heb mijn Professional drie maanden terug (incl. drie accu's, koffer, reserve props, filters, zonneklep) met moeite verkocht voor 800,-, maar als ik zo op Marktplaats kijk is die prijs momenteel al teveel gevraagd aangezien de 3-series alsmaar goedkoper worden. Mocht je tweedehands kopen adviseer ik wel om een demonstratie vlucht te vragen, en proberen te achterhalen of het toestel ooit gecrashed is. Ze kunnen tegen een stootje maar het blijft natuurlijk techniek!
 
Hoi. Ik zie dat je ook uit Purmerend komt.
Deze hobby is voor mij ook helemaal nieuw. Nog geen ervaring.
Wel veel lezen en ontdekken op internet.
M'n drone is in bestelling. Verwacht hem deze week.
Mocht je een drone hebben aangeschaft en samen eens willen vliegen en ontdekken lekker dichtbij in de buurt van Purmerend laat dan tegen die tijd maar een berichtje achter.

Groeten,

John
 
Thanks voor alle tips Bob! Ik zit weer even de AirMap te bekijken, maar als er dus staat 'Recreational Rules' kan ik er vanuit gaan dat ik daar mag vliegen onder de 'normale regels' van het vliegen met een drone (http://knowbeforeyoufly.org/for-recreational-users/)?

Ik vrees van niet, die Recreational Rules button geeft m.i. een vertekend beeld. Als je die aanzet komen er cirkels rondom alle vliegvelden, gecontroleerd en ongecontroleerd. Dit zijn juist de gebieden waar je niet mag vliegen. Rondom gecontroleerde luchthavens sowieso niet (maar dan kun je beter Airclass C + D aanzetten, want het gecontroleerde luchtruim is vele malen groter dan de oranje cirkels die je bij Recreational Rules krijgt), en bij ongecontroleerde luchthavens (heliports, gliderports, etc. daaronder inbegrepen) dien je 3km van het Aerodrome Reference Point (ARP, of het middenpunt van de luchthaven) weg te blijven. Tenzij je e.e.a. afstemt met de havenmeester en toestemming krijgt om daar te vliegen, maar dat is mogelijk dermate veel moeite dat dat voor een hobbymatige vlucht niet de moeite waard is.

Wat dat betreft zou ik voor NL sowieso de website van Aeret gebruiken, die is wellicht ook niet helemaal volledig maar komt er verrekte dichtbij in de buurt!
 
Hoi Roshelle, heb je de Yuneec Q500 (4K) al een keer bekeken? Dit is de concurrent van de DJI Phantom 3. Heeft standaard al leuke opties aan boord en is betaalbaar...

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Een groot nadeel (in mijn optiek) van Yuneec is dat zij de SDK (Software Developer Kit) niet openbaar heeft gesteld waardoor deze toestel niet gebruikt kunnen worden met veel gebruikte apps als Litchi, maar ook met flight planning applicatie apps als Dronedeploy en Maps Made Easy.



Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Maar de "gewone" gebruiker heeft daar geen last van. De controller ST10+ heeft een ingebouwd scherm met veel gegevens en realtime videofeed. Tevens follow me functie, smart functie en de snelheidsregelaar. En daar betaal je bij DJI toch echt een stuk meer voor. En de steadygrip voor de camera is ook zeker een leuk extraatje.

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app