Wat een vervelende plek om vakantie te vieren ;-)!
De kaart kan inderdaad nogal overweldigend overkomen, maar dat is helaas de werkelijkheid van het vliegen met drones op het moment. Ik moet toegeven dat ik Airmap zelf bijna nooit gebruik. Het geeft een generiek overzicht van de luchtruim indeling per land maar of het 100% klopt en up-to-date is weet ik niet. Het lastig3 van een generieke website is verder dat de regels per land verschillen, die laten zich niet makkelijk generaliseren in een kaart. Dus vliegen in een zogenaamd Restricted (EHR), Danger (EHD) of Prohibited (EHP) gebied kan bijvoorbeeld in bepaalde landen wel zijn toegestaan, en in andere niet. Die vertaalslag maakt Airmap echter niet.
Ook worden er oranje cirkels om ongecontroleerde vliegvelden heengetrokken die een radius hebben die groter is dan 3km, terwijl in NL een afstandsbeperking (tenzij toestemming) van 3km geldt. Deze cirkels worden echter ook bij gecontroleerde vliegvelden als Schiphol en Rotterdam getrokken, waarom is mij echter onduidelijk. Bij het vliegveld van Lelystad wordt verder alleen een cirkel afgebeeld, terwijl er ook nog een hoekvormig gebied omheen ligt (ATZ of Aerodrome Traffic Zone) waar je niet mag vliegen. Dit gebied wordt zowel bij Airmap als Aeret niet aangegeven, ook ontbreken er nogal wat helikopter platformen waar eveneens 3km bij vandaan moet worden gebleven.
Belangrijk zijn hoe dan ook de grote paarse en blauwe cirkels, de zogenaamde CTRs of gecontroleerde stukken luchtruim rond civiele en militaire luchthavens. Zeker voor hobbyisten geldt dat deze gebieden absoluut verboden zijn, in veel landen geldt hetzelfde professionele dronevluchten, of onder hele strikte voorwaarden! De laagvliegroutes en laagvlieggebieden (in Airmap aangeduid onder het kopje Restricted) zijn in NL wel toegankelijk voor hobbymatige drones, mits er een tweede waarnemer met de piloot meekijkt naar de omgeving. In de weekenden zijn deze gebieden (in Nederland dan) veelal niet actief, maar dit kan wel het geval zijn als er een zogenaamde NOTAM (Notice to Airmen) voor is ingediend, die moet je weer ergens anders vandaan trekken...
Kortom, het is nogal lastig (en twijfelachtig!) om informatie juist te lezen, te interpreteren en laat staan toe te passen. De kans is groot dat Airmap een Amerikaanse website is en dus vooral is toegespitst op Amerikaanse wetgeving. Wellicht dat die voor het Amerikaanse vaste land dus uitermate goed werkt, maar de kans is minstens zo groot dat je de mist in gaat wanneer je het op andere landen toepast.
Zoek vooral even rond op het internet, ik vermoed dat er duizenden mensen zijn die (regelmatig) naar de VS rijden en dan meteen hun drone meenemen om leuke vakantie kiekjes te schieten.