NoFly....

Rolf-Utr

New Member
Lid geworden
19 mei 2025
Waarderingsscore
9
Punten
3
Leeftijd
57
Ik snap dat er om allerlei redenen NoFly-zones zijn.

Maar wat is de belangrijkste reden van NoFly zones?
- risico om fysiek in botsing te komen met luchtvaartuigen?
- risico op verstoring radioverkeer en/of navigatiesystemen t.b.v. luchtvaart?
- niet mogen fotograferen van 'gevoelige objecten?
- nog meer?

Mag je daar dus echt helemaal niet vliegen, ook niet als je onder de 20 meter blijft om bv je schoorsteen even te inspecteren? Lijkt me niet dat ik op 20m opeens een Boeing 777 tegenkom toch?
Of is dat dan gelijk een NoFly-zonde....

Als je in een NoFly-gebied staat, kún je dan überhaupt wel opstijgen? De drone heeft doorgaand GPS en wéét dus waar hij zich bevindt, toch?

Gr. een beginneling......

Mag je daar dus echt helemaal niet vliegen, ook niet als je onder de 20 meter blijft om bv je schoorsteen even te inspecteren? Lijkt me niet dat ik op 20m opeens een Boeing 777 tegenkom toch?
Probeer de zoekfunctie eens. Deze discussie is al meerdere malen gevoerd hier op het forum.

Een NFZ kan verschillende redenen hebben (CTR, ATZ, TRA, TSA, N2000).
Opstijgen, ook al is het maar 1 meter hoog in je eigen achtertuin, is deelnemen aan het luchtruim. Dus een NFZonde.
Gebruik de zoekfunctie eens zoals Sjakie voorstelt.
Of verdiep je eens in de GoDrone app of Aeret kaartviewer.
Daar kan je ook veel informatie vinden over de dagen en tijden dat een NFZ geld of de beperkingen in vlieghoogte (laagvlieggebied).

Zoals SnitserNL schrijft gloort er mogelijk wat meer licht aan de horizon, als de NFZ rond de civiele vliegvelden anders ingedeeld worden.

• Leuk
Waarderingen: Henkh
Je kunt ook nog in botsing komen met objecten op de grond die daar slecht tegen kunnen.
Vandaar dat je bijv. bij hoogspanningskabels en snelwegen uit de buurt moet blijven.

Dan is er nog het risico dat je drone iets gaat doen dat niet de bedoeling is. De befaamde fly aways bijv.

Vergeet natuurgebieden niet, Natura2000 is in Nederland sowieso NFZ, in België is het allemaal nog wat grijs gebied maar best ook gewoon van wegblijven, zeker in het broedseizoen.
Voor sommige rode gebieden op de kaart geldt dat ze niet altijd helemaal rood zijn, er zijn dan wel restricties of je moet toestemming vragen maar het is niet onmogelijk.