No_Fly zones

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Delphi

Active Member
Lid geworden
28 jul 2017
Berichten
388
Waarderingsscore
69
Punten
28
Leeftijd
78
Locatie
Assen
Hallo

Sinds kort ben ik in het bezit van een Drone, de Parrot Bebop 2 FPV.
Als ik op de kaart van het Ministerie kijk, zijn er eigenlijk niet veel gebieden waar je mag vliegen.
Ook geen wonder in zo'n klein landje met relatief veel vliegvelden.
Ik woon in Assen, dus het hele gebied ten Noorden is al een probleem i.v.m. vliegveld Eelde; dan hebben we nog een militair oefenterrein. Boven bebouwing (de stad) mag je ook niet vliegen. Blijft er eigenlijk weinig over.
Of zie ik dat verkeerd.
Wel heb ik mijn eerste vluchten even buiten de stad gedaan, maar zag later dat ook dit in een 'laagvlieg ' gebied ligt. Ik heb daar nog nooit iets laag zien vliegen, maar ok.
Kan ik daar nou wel of niet vliegen? Ik stel de hoogte van mijn drone voorlopig in op plm. max. 30 meter.
Zo laag vliegen ze hier nooit. Dan zou het al een noodlanding moeten zijn :)

Benieuwd naar een reactie
 
Je eerste analyse klopt behoorlijk, inderdaad.
In het laagvlieggebied mag je vliegen, maar doordeweeks heb je daar een waarnemer bij nodig.
Hoe actief die laagvlieggebieden zijn in Drenthe kan ik niet goed beoordelen. Hier op de Veluwe kom ik regelmatig Chinooks en Apaches op boomtophoogte tegen, maar alleen doordeweeks. Af en toe zie ik ook een F-16, hoewel die eerder de randmeren aanhouden, onderweg van Volkel naar Vlieland of weer terug. Een militair oefengebied zie ik zo gauw niet op de kaart in de omgeving Assen. Misschien dat je GLV I bedoelde, dat is ook een laagvlieggebied. Het verschil tussen de twee is dat je in een oefengebied überhaupt niet mag komen (daar wordt vaak geschoten), laat staan dronen, terwijl je in een laagvlieggebied dat wèl mag - met waarnemer, doordeweeks.
Dat laagvlieggebied is van 0 tot 50 meter boven de grond, dus 30meter is dan een zeer waarschijnlijke hoogte waarop je dan militair verkeer kunt tegenkomen. Een waarnemer dient dan er voor dat de piloot oog op zijn toestel kan houden, terwijl de waarnemer het omringende verkeer in de gaten houdt en zegt dat je moet landen.
Stiekem vlieg ik ook wel in laagvlieggebied, zonder waarnemer. Dan land ik gewoon zodra ik wat hoor in mijn omgeving. Mijn ervaring is dat als die gasten op boomtophoogte aan komen vliegen, dat je ze een hele tijd hoort, maar zodra je ze ziet ben je toch al te laat om nog te landen voor ze boven je zijn. Dus dan heeft zo'n waarnemer ook niet veel zin - afgezien van de gezelligheid. Vroegtijdig landen uit voorzorg is dan het devies, wat mij betreft.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Dat gezegd hebbende ... in de afgelopen twee uur kwamen hier drie sorties van 2 F-16s over de camping en een ongeïdentificeerde bromvlieg (C-130, waarschijnlijk) ergens net ten oosten van de camping (in GLV VII) :)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Gelukkig is het hier een stuk rustiger. Gewoon blijven vliegen denk ik en goed opletten.
Ik lees overal, dat je de drone ten alle tijde moet kunnen zien. Hoe doe je dat als je 150 hoog mag vliegen? Ik heb geen arendsogen.
Meevliegen op het scherm van tablet cq. Smartfoon valt dat ook onder ' kunnen zien' ?

Verzonden met mijn SM-T520 en de Dronepilots.nl app
 
eens met de stelling. en dan staan op de kaart van het Ministerie (I&M) nog niet eens de Natura 2000 gebieden waar je niet mag vliegen. ik heb dat (andere) ministerie (EZ) gevraagd om het dronevliegverbod met begrenzingen inzichtelijk op een kaart te zetten - maar geen antwoord.
overigens vind ik dat het geluidsnivo op bv 50 meter al zeer gering is. ik snap dus niet waarom je boven specifieke natuurgebieden waar dit vliegverbod is afgekondigd, nou eigenlijk niet zou mogen vliegen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dat komt omdat het vlieggedrag van een drone lijkt op dat van een roofvogel. Het is niet alleen het geluid dat verstoort, het is vooral het stil hangen in de lucht of heel langzaam verplaatsen dat angst inboezemt bij prooidieren.

Eigenaren of beheerders mogen beperkingen opleggen aan de activiteiten op hun eigen of beheerd gebied. Drone vliegen is daar een beetje een vreemde eend in de bijt, want dat vindt deels in het luchtruim plaats (de vliegende drone) en deels op de grond (opstijgen, controleren tijdens de vlucht en landen). Ze kunnen dus het vliegen op zich niet verbieden, maar wel het besturen van een drone terwijl de piloot zich in het betreffende gebied bevindt. Vergelijk het maar met dat ik (of willekeurig iemand anders) in jouw achtertuin kom dronen. Vind je ook niet leuk, als daar niet vooraf afspraken over gemaakt zijn.
De Zeeuwse en een paar Noord-Hollandse Natura2000 gebieden hebben in hun beheerplannen een specifiek drone verbod opgenomen (in Zeeland wordt dat waarschijnlijk nog genuanceerd), maar in de beheerplannen van alle andere Natura 2000 gebieden staat nog dat drone vliegen in beginsel een vergunde activiteit is. Moet je dus zelf met de beheerder afspraken over maken. Ik heb het hele verhaal elders op dit forum nog veel uitgebreider opgeschreven zoek maar eens op Natura 2000 en je zult het vast vinden.

Om nog even op Delphi's vraag over VLOS vliegen terug te komen: de wetgever bedoelt daarmee inderdaad dat je je drone continue in het zicht houdt en je ook bewust bent van zijn oriëntatie. Met een kleinere drone betekent dat inderdaad dat je die 120 (!) meter die je maximaal hoog zou mogen, niet gaat halen. Kijkend op je scherm heb je veel minder "situational awareness" dan met pure VLOS en dat is de reden waarom dat zo in de regels staat.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie