No Fly Zones

Mavic_Flyer

New Member
Lid geworden
3 mei 2020
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
34
Locatie
Kampen
Hi allemaal

Recentelijk een drone aangeschaft en me goed verdiept in de regelgeving. Ik hou me hier uiteraard 100% aan. Maar wat ik niet begrijp is dat andere bekende media of platformen daar niet altijd aan kijken te houden en er ook niet ingegrepen wordt.

Heeft iemand enig idee waarom het Algemene Dagblad voor Corona op plekken waar een no fly zone is toch mag vliegen? Zij maken #nlblijftthuis filmpjes op plekken waar strikte no fly zones gelden. Zoals Zwollle, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Enschede. Ze vliegen bovendien ook over woonwijken heen.
Privacy settings

De Rijksoverheid geeft duidelijk aan voor zakelijk gebruik: “Verder moet u zich houden aan dezelfde regels die gelden voor recreatief gebruik van een drone”.

Ik snap dus niet dat zo’n groot platform hier zonder problemen in no fly zones (vanwege vliegvelden in de buurt) of boven woonwijken mag vliegen. Dit terwijl ik met mijn Mavic Mini hier niet eens in de achtertuin mag opstijgen. Dan voelt het heel gek als toch zo’n drone van het AD wel over mijn huis vliegt.

Maar ook de Politie in Zwolle heeft recentelijk prachtige beelden gemaakt met een drone voor promotie doeleinden in de no fly zone. In dit geval binnen 3 km van het ziekenhuis af waar een landingsplaats is voor een trauma helicopter. Waarom gelden de regels niet voor hun? Als het om politie werk zou gaan zoals het in kaart brengen van een ongeval of iets dergelijks kan ik het heel goed begrijpen dat ze dat mogen. Maar ik snap niet dat zij wel deze beelden voor promo mogen maken en ik niet:


Ik misgun het anderen niet, maar het is zo gek dat dit door anderen wel gewoon zonder problemen gedaan kan worden.

Weet iemand waarom voor bijvoorbeeld het AD deze strenge (maar ook duidelijke) regels niet zouden gelden? Ook met vergunning blijven de regels voor recreatief gebruik gelden aldus de Rijksoverheid.
 
Ondanks dat er een hoop speculatie in het bericht zit snap ik wat je bedoeld. Helaas help het klagen op een forum niet.

Een zinvolle actie zou zijn om de gevallen gewoon te melden met de daarvoor bestemde tools, mocht je overtuigt zijn van de illegaliteit:

Waar kan ik onveilige situaties met vliegtuigen melden?

upload_2020-5-3_8-54-1.png
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mavic_Flyer,

Welkom op het forum. Goed om te horen dat je je zo verdiept in de regelgeving. Inderdaad is het normaal gesproken niet toegestaan om te vliegen in een CTR of boven bebouwing. Gelukkig heeft het AD het netjes aangepakt en een ROC drone-operator ingehuurd die beschikt over de extra ontheffingen die nodig zijn om in een CTR te mogen vliegen en om nabij/boven bebouwing te vliegen.

Helaas houdt niet iedereen zich aan de regels, tot grote frustratie van degenen die het wel netjes willen doen allemaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: PHTB en peSHIr
Hieronder nog een leuk extra'tje van Tubantia (Enschede). Ik vind het wel tof dat zelfs Tubantia hier aandacht aan schenkt. Het zou voor sommigen van ons wenselijk zijn dat er een soort 'tekentje' in het beeld komt dat deze beelden legaal zijn gemaakt, maar zover wil ik niet gaan.

---
Tubantia:

Mag dat zomaar?

Normaal gesproken is het verboden om met een drone boven bewoond gebied te vliegen. Tubantia schakelt echter een professioneel bedrijf in, dat alle benodigde vergunningen heeft om te kunnen vliegen. Daarnaast zijn er met Vliegveld Twente en MST (vanwege heli-deck) specifieke afspraken gemaakt over de eenmalige vliegactie boven de stad.

De politie Twente zegt daar het volgende over: “Bij deze inzet van de drone voor de actie van Tubantia worden de geldende regels in acht genomen. Naast de eisen voor bevoegdheid om een drone te vliegen, gelden aanvullende regels in de no fly zone in Enschede. Hiervoor is dan ook specifieke toestemming gevraagd bij het helidek van het MST en aan de havenmeester van Twente Airport. Door ons aan deze regels te houden, komt de veiligheid niet in het geding.”
---