No Fly zone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

dommevragen

New Member
Lid geworden
16 sep 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
57
Locatie
nootdorp
Mijn naam geeft al aan dat het vast een domme vraag is.
Ik heb een groot terrein met aan de buitenrand hoge populieren. ca 20 meter hoog.
Ik zou heel graag een kleine drone boven mijn eigen terrein in kunnen zetten als bewakingscamera.
Echter Nootdorp bevindt zich in een No Fly Zone als ik de kaarten goed bekijk. De legenda is mij niet geheel duidelijk, maar als ik het goed begrijp is alles wat ik buiten wil laten vliegen verboden. Of is er voor lichtere drones een plafond aan de vlieghoogte waarbij het nog wel mag? Ik heb er helemaal geen behoefte aan veel hoger dan 30 meter te vliegen. De bomen zijn al 20 meter, ik kan mij niet goed voorstellen dat een drone die nauwelijks boven de boomtoppen uitkomt een gevaar voor het vliegverkeer gaat vormen.
Wie kan mij duidelijkheid geven?
 
Laatst bewerkt:
Nootdorp valt binnen de CTR van Rotterdam. Dat is gecontroleerd luchtruim en daarbinnen is luchtverkeersleiding verantwoordelijk voor het uit elkaar houden van alles wat vliegt. Omdat ze drones niet kunnen "zien" is drone vliegen in gecontroleerd luchtruim met een drone niet toegestaan, ongeacht gewicht of vlieghoogte. Het idee daarachter is dat bij een fly-away je als piloot ook geen controle hebt over de vlieghoogte, dus kun je wel van plan zijn niet (veel) hoger dan 20m te vliegen, op het moment dat het fout gaat ben je daar niet meer de baas over.
Vooralsnog is daar geen uitzondering voor lichtere drones in voorzien. Misschien dat dat ooit komt, maar ik zou er niet te hard op rekenen.
 
Ik zit in 2 CTR’s (Woensdrecht & Seppe) en heb het idee dat heel Nederland of rood is of natura 2000 gebied. Beetje overkill met huidige drones die gewoon naar huis gaan bij verlies controle
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
Inderdaad er mag weinig in dit land. Als ik naar de hemel kijk zie ik vaak vogels die veel groter zijn dan een kleine drone. Meeuwen, Reigers en soms echt heel hoog in de lucht grote roofvogels.
Ik ga dan maar stout zijn.
Tegen wat voor boetes/straffen kijk ik aan als ik gepakt wordt?
 
Ik dacht dat die toch wel op kon lopen tot orde grote 8000€
maar ik mag aannemen dat je die niet krijgt als je met je DJI Mini 2 op 6m hoogte een foto maakt van jezelf en je familie terwijl er geen andere mensen in de buurt zijn en je goed op beestjes en andere vliegende objecten let.

het is een aanname
 
Ik dacht dat die toch wel op kon lopen tot orde grote 8000€
maar ik mag aannemen dat je die niet krijgt als je met je DJI Mini 2 op 6m hoogte een foto maakt van jezelf en je familie terwijl er geen andere mensen in de buurt zijn en je goed op beestjes en andere vliegende objecten let.

het is een aanname
Om 8000 Euro boete te krijgen moet je het wel HEEL bont maken.........maar het kan in alle gevallen zelfs als je net binnen een CTR vliegt.
De grote angst is een fly-away (al kan dat natuurlijk ook net buiten een CTR gebeuren en waarbij de Drone de CTR in vliegt al zal het nooit echt lang duren met een gemiddelde batterijduur van 30min)
Als je b.v. naar CTR Lelystad kijkt dan is deze zo groot dat je waarschijnlijk niet tot aan de echte groot gevaren zones komt al is de afstand Lelystad (net buiten CTR) makkelijk haalbaar.
Vanuit Almere waar ik woon ga ik dat niet halen.

Drones zijn zonder specifieke apparatuur niet te zien door verkeersleiding en dus potentieel ongeleide projectielen.

Ik ben het wel wat met je eens dat echt alles dichtgespijkerd wordt maar de potentiele risico's ALS er iets mis gaat kunnen groot zijn.
 
Gut ja… ik begrijp het ook, als je ziet wat een vogel aan schade kan aanrichten in een motor of tegen een raam…

zelf rijdt ik me suf om plekjes buiten CTR te vinden. Maar als ik eens wat accessories wil uitproberen, dan blijf ik onder de 10 m op een veldje waar ik niemand kwaad doe Met de batterij boven de 40% of zo. neemt ie de benen zijwaarts of vooruit dan hangt ie in een boom.
 
Het kan aan mij liggen maar ik snap totaal niet wat het doel is van deze topic.

#1 Er word gevraagd of je binnen een no-fly zone mag vliegen. Het antwoord is eigenlijk gewoon 'nee'. Rood is Rood.
#2 Vergelijking van een drone met vogels, meeuwen, reigers en roofvogels die blijkbaar wel overal het luchtruim in mogen.
#3 Dan toch besluiten 'stout' te gaan doen en blijkbaar de consequenties ervan niet weten.
#4 Er wordt gedacht "wat een vogel voor schade kan aanrichten in een motor....", terwijl er gedacht moet worden "wat voor schade jouw drone kan aanrichten bij een levend wezen...."
#5 Het punt is wel, als jouw drone ook op zeer lage hoogte, binnen een CTR zone, de benen neemt en niet in een boom terecht komt en schade aanricht, ben je goed de pisang wanneer hier aangifte van wordt gedaan. Ongeacht of je verzekerd bent.
#6 Juist deze onverantwoordelijke acties zorgen voor aanscherping van de regels en verpesten het voor de gehele drone-community die er wel een leuke hobby op na wilt houden.
 
#6 Juist deze onverantwoordelijke acties zorgen voor aanscherping van de regels en verpesten het voor de gehele drone-community die er wel een leuke hobby op na wilt houden.
'onverantwoordeacties' was inderdaad een betere naam geweest dan 'dommevragen'. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen
Het kan aan mij liggen maar ik snap totaal niet wat het doel is van deze topic.

#1 Er word gevraagd of je binnen een no-fly zone mag vliegen. Het antwoord is eigenlijk gewoon 'nee'. Rood is Rood.
#2 Vergelijking van een drone met vogels, meeuwen, reigers en roofvogels die blijkbaar wel overal het luchtruim in mogen.
#3 Dan toch besluiten 'stout' te gaan doen en blijkbaar de consequenties ervan niet weten.
#4 Er wordt gedacht "wat een vogel voor schade kan aanrichten in een motor....", terwijl er gedacht moet worden "wat voor schade jouw drone kan aanrichten bij een levend wezen...."
#5 Het punt is wel, als jouw drone ook op zeer lage hoogte, binnen een CTR zone, de benen neemt en niet in een boom terecht komt en schade aanricht, ben je goed de pisang wanneer hier aangifte van wordt gedaan. Ongeacht of je verzekerd bent.
#6 Juist deze onverantwoordelijke acties zorgen voor aanscherping van de regels en verpesten het voor de gehele drone-community die er wel een leuke hobby op na wilt houden.

Als je aan mijn vogels refereert, dat was juist illustratief voorwat relatief kleine objecten aan schade aan kunnen richten bij vliegtuigen.
Dus ondersteunend aan "niet doen".

Verder eens.

Zoals aangegeven, ik rijdt me suf om buiten de CTR's te komen. Niet erg meestal, dak open en mooi plekje zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen
Mijn naam geeft al aan dat het vast een domme vraag is.
Ik heb een groot terrein met aan de buitenrand hoge populieren. ca 20 meter hoog.
Ik zou heel graag een kleine drone boven mijn eigen terrein in kunnen zetten als bewakingscamera.
Echter Nootdorp bevindt zich in een No Fly Zone als ik de kaarten goed bekijk. De legenda is mij niet geheel duidelijk, maar als ik het goed begrijp is alles wat ik buiten wil laten vliegen verboden. Of is er voor lichtere drones een plafond aan de vlieghoogte waarbij het nog wel mag? Ik heb er helemaal geen behoefte aan veel hoger dan 30 meter te vliegen. De bomen zijn al 20 meter, ik kan mij niet goed voorstellen dat een drone die nauwelijks boven de boomtoppen uitkomt een gevaar voor het vliegverkeer gaat vormen.
Wie kan mij duidelijkheid geven?
Ik denk dat er voor bewaking betere middelen zijn dan een drone.
Het is natuurlijk niet vreemd om in sommige gevallen met een drone aan bewaking te doen, in dit concept lijkt het mij moeilijk en toch vreemd.
Je bent nogal beperkt om dit permanent te doen(of het is een uitvlucht om op je terrein te vliegen zonder de regels te respecteren).
Anderzijds is het misschien mogelijk om met een kabeldrone te werken.

Ik heb geen idee hoe de wetgever staat tegenover een drone permanent verbonden met een kabel in het luchtruim.
Misschien kan je daarvoor ergens een toelating krijgen om dit te realiseren.
 
Als je aan mijn vogels refereert, dat was juist illustratief voorwat relatief kleine objecten aan schade aan kunnen richten bij vliegtuigen.
Dus ondersteunend aan "niet doen".

Verder eens.

Zoals aangegeven, ik rijdt me suf om buiten de CTR's te komen. Niet erg meestal, dak open en mooi plekje zoeken.
Laten veel vogels nou de neiging hebben zelf uit de buurt van vliegtuigen te blijven.
Ik heb liever een vogel tegen mijn prop dan een drone. Een vogel geeft alleen veel troep. Een drone leidt vrijwel direct tot een noodlanding door schade aan/levensgevaarlijke onbalans in prop en schade aan windshield waar ik doorheen moet kijken met alle gevaren die een noodlanding met zich meebrengt.

En CTRs lijken soms groot, maar vergeet niet dat binnen die vorm er vliegtuigen zitten op 2000 tot 1000 ft en in de buurt van het vliegveld zelf lager. Het gaat dan niet alleen om een fly away in horizontale richting maar zeker ook verticaal.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
Zo ging het in dit geval om een kilometer of 5 weg van het betreffende vliegveld. OK, het ging om een modelvliegtuig dat botste met een zweefsleper, maar wel met schade aan "control surfaces" ("Leitwerk"), waarbij het niet helemaal duidelijk is of dat om rolroer, hoogteroer of richtingsroer gaat. In ieder geval goed voor een paar extra zweetdruppeltjes, als je daar in zit.
En dan ging het nog niet eens om een fly-away, maar gewoon iemand die het leuk vond om nog wat hoger te vliegen.

1632729766475.png
 
Ik zit in 2 CTR’s (Woensdrecht & Seppe) en heb het idee dat heel Nederland of rood is of natura 2000 gebied. Beetje overkill met huidige drones die gewoon naar huis gaan bij verlies controle
Alleen Woensdrecht (EHWO)heeft een CTR en Seppe (EHSE) heeft een drone no fly zone met een straal van 3 km vanaf het middelpunt van de baan. Artikel 3 Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen
 
Alleen Woensdrecht (EHWO)heeft een CTR en Seppe (EHSE) heeft een drone no fly zone met een straal van 3 km vanaf het middelpunt van de baan. Artikel 3 Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen
Ik denk vanaf het ARP, Airport Reference Point. EHTE heeft ook twee parallelle banen dus welke zou je moeten nemen. Het ARP van EHTE ligt aan de noord grens van het vliegveld.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
Dat bedoelde ik ook ARP, probeer zo min mogelijk vakjargon te gebruiken als het niet noodzakelijk is.