No fly zone?

Calimer0

New Member
Lid geworden
29 mei 2025
Waarderingsscore
5
Punten
3
Leeftijd
42
Nieuw op t forum en gelijk een vraag. Ik kon het niet goed vinden met het zoek knopje.
Ik woon in Hengelo ov nu staan er op de go drone map. No fly circles. Maar er is ook een groot vierkant
Om Hengelo Overijssel. Mij is het nu een beetje onduidelijk of ik er nu wel of niet mag vliegen ( vandaar dat ik maar een kwartier verder rijd om in ieder geval buiten dat vierkant te zijn ). Maar mijn vraag is eigenlijk gelden er restricties ? Off mag ik er überhaupt niet vliegen? ( Ik heb t dan over in het vierkant. De circles zijn wel duidelijk.

Alvast bedankt!

Gemini AI geeft het volgende terug (en ik kan het alleen maar onderschrijven):

Goede vraag! Het is heel begrijpelijk dat je door de verschillende zones op de GoDrone map niet precies weet waar je aan toe bent in Hengelo. Je hebt inderdaad gelijk dat de "no fly circles" (vaak rond vliegvelden of militaire terreinen) vrij duidelijk zijn. De grote vierkante gebieden vragen echter meer uitleg.

Algemeen geldt er een vliegverbod boven Hengelo.

Dit komt door een aantal factoren:

• Aaneengesloten bebouwing: In Nederland is het over het algemeen niet toegestaan om boven aaneengesloten bebouwing te vliegen. Hengelo heeft een groot stedelijk gebied, wat dit vliegverbod deels verklaart.
  • Vliegveld Twenthe (CTR): Hengelo ligt ook (deels) binnen de gecontroleerde luchtruimte (CTR) van Vliegveld Twenthe. Dit is een belangrijke reden waarom er beperkingen gelden. Binnen een CTR mag je niet zomaar vliegen, omdat dit de veiligheid van het vliegverkeer in gevaar kan brengen. Rode zones op de dronekaart duiden vaak op no-fly zones of CTR's.
  • Andere potentiële restricties: Er kunnen ook andere lokale restricties gelden, bijvoorbeeld rondom Natura 2000-gebieden (groene zones) of andere gevoelige plekken.
Wat betekent dit voor het grote vierkant?

Het grote vierkante gebied om Hengelo op de GoDrone map is waarschijnlijk een aanduiding van het stedelijke gebied en/of het feit dat het binnen de invloedszone van Vliegveld Twenthe valt. In de praktijk betekent dit dat vliegen met een drone binnen dit vierkant verboden is, tenzij je een specifieke ontheffing hebt voor commerciële doeleinden en aan zeer strenge voorwaarden voldoet. Voor recreatief gebruik is het vrijwel zeker niet toegestaan.

Advies:

Je doet er goed aan om een kwartier verder te rijden en buiten dat vierkant te vliegen. Dit is de veiligste en meest wettige optie.

Belangrijk om te onthouden:

• Check altijd de GoDrone app/kaart: Deze kaart is de meest actuele bron voor no-fly zones en restricties. Zorg ervoor dat je deze altijd raadpleegt vóór elke vlucht. Tijdelijke no-fly zones (bijvoorbeeld door evenementen) worden hier ook op aangegeven.
  • Europese drone regels: Sinds 1 januari 2023 gelden er nieuwe Europese regels voor drones. Afhankelijk van het gewicht van je drone en het risico van je vlucht, heb je mogelijk een vliegbewijs (A1/A3 of A2) en/of een exploitantnummer nodig. Zorg dat je hiervan op de hoogte bent.
  • Privacy en veiligheid: Vlieg nooit boven mensenmassa's, respecteer de privacy van anderen en houd je drone altijd in het zicht.
Kortom, de "circles" en het "vierkant" op de kaart geven aan dat er in Hengelo en de directe omgeving significante vliegrestricties gelden. Voor recreatieve dronevluchten is het raadzaam om een locatie te zoeken waar je wel veilig en legaal kunt vliegen.

• Leuk
Waarderingen: Henkh
Advies:
Houd in het algemeen maar aan dat als een gebied op de Godrone-kaart roodgekleurd is, dat je er dan in de Open Categorie niet mag vliegen.

Ik woon zelf ook in deze NFZ. En het nut van deze zone heb ik hier ook al een keer aangehaald....200 vierkante km waarbinnen je niet mag vliegen omdat er een paar keer per week een vliegtuig landt/opstijgt.
Een beetje overkill. :(

Het gebied is een zgn. "Radio Mandatory Zone". Daar zijn er meer van in NL. Aeret meldt het gewoon duidelijk vind ik:

Screenshot 2025-05-29 at 23.05.13.jpg

Ik probeer ook wat wijs te worden uit de drone kaarten, ik heb dan ook te maken met Belgische en Nederlandse kaarten, als ik op GoDrone kijk dan geven ze daar ook 'Airspace Activation Schedule' met dagen en uren, voor dat gebied rond Oldenzaal geven ze zo'n lijst en dan komt het neer op luchtruim altijd gesloten , beetje onzin om de hele lijst weer te geven volgens mij, maar goed er zouden dus momenten kunnen zijn dat er wel gevlogen mag worden (ik zie ze alleen even niet)
Kom ik gelijk op het volgende punt: gebruik de kaarten van het land!!!
Ik woon in een gebied wat door GoDrone(NL) en Skeyes(Be) wordt benoemd maar ik zie wel verschillen, belangrijke verschillen. Op GoDrone staat een heel schema wanneer het gebied actief zou zijn, handig om een beetje vooruit te kunnen plannen dacht ik, maar nu ik kijk (vandaag 2 juni) geeft dat schema aan dat het gebied actief is van 6:30 tot 15:30 (elke werkdag tussen 1 juni en 31 aug) en als ik dan bij Skeyes kijk dan kan ik maar beter niet vliegen tussen 6:30 en 23:59
Offffff en dan komen de regels onder de kaart in m'n beeld:
1748848639556.png
Begrijp ik deze regels goed dat ik in dit gebied dan wel zou mogen vliegen maar met hoogtebeperking? Mits ik buiten de buitenste van de 2 cirkels blijf , daarbinnen ligt het vliegveld dus dat zal de lijn 2NM van ARP zijn. Dat gebied is dan weer wel duidelijk, als ik dat selecteer krijg ik melding dat vluchten aangevraagd dienen te worden
Ik kan overigens effectief het gebied uit wandelen maar ik wil het gewoon snappen wat er staat

Ter info over bovenstaande verschillen nog even de plaatjes:
GoDrone
GoDrone 2025-06-02 085123.jpg
Skeyes
Skeyes 2025-06-02 085210.jpg

Het gebied is een zgn. "Radio Mandatory Zone". Daar zijn er meer van in NL. Aeret meldt het gewoon duidelijk vind ik:

Bekijk bijlage 5507
Ik heb de drone slechts een paar weken. Dus helaas is voor mij niet alles in 1 leer duidelijk ;-). Ik vraag liever eens vaker. Dan dat ik door een agent of wie dan ook op de schouder word getikt en me een bij word overhandigd

Ja, dat is de ellende met de CTR's met openingstijden. Vaak vallen die terug naar verplicht een radio te hebben.
Dat is oa ivm trauma heli's etc die toch ineens moeten kunnen gaan vliegen. Dan moet dat alsnog gemeld kunnen worden aan iedereen die daar in het luchtruim zit.

Ik ben daar voor rondom Eindhoven ook voor aan het puzzelen geweest. Moeilijk lastig, heel veel tekst, niet altijd even eenduidig.
En uit eindelijk blijkt het niet te mogen. :(

Dat is oa ivm trauma heli's etc die toch ineens moeten kunnen gaan vliegen. Dan moet dat alsnog gemeld kunnen worden aan iedereen die daar in het luchtruim zit.:(
Tja, daar waar vliegtuigen voor start en landing gebonden zijn aan locaties met een daarvoor geschikte infrastructuur geldt dat niet voor traumahelikopters. Deze kunnen opeens 'altijd en overal' nodig zijn, laag vliegen en landen.

Tja, daar waar vliegtuigen voor start en landing gebonden zijn aan locaties met een daarvoor geschikte infrastructuur geldt dat niet voor traumahelikopters. Deze kunnen opeens 'altijd en overal' nodig zijn, laag vliegen en landen.
Ja dus voor die moet je altijd uitkijken, vandaar VLOS. Ik heb altijd een spotter bij me als ik FPV vlieg.
Hoe vervelend die afhankelijkheid ook is.

• Geweldig
Waarderingen: JH54

Kan aanvullend info geven. Heli's vliegen doorgaans 300-500m hoog (oranje kleur op deze site)

Bijlagen

• Screenshot_20250605_214421_Chrome.jpg
    Screenshot_20250605_214421_Chrome.jpg
    202,8 KB · Weergaven: 11
Update : heb contact gehad met luchtverkeersleiding Nederland. Het staat er krom maar je mag buiten de genoemde tijden gewoon vliegen boven Hengelo. De tijden die er op staan zijn uiterste tijden waarop het vliegveld "geopend" is het luchtruim is korten open als de zonsopgang en zonsondergang zich binnen deze tijden bevinden. Houd er wel rekening mee dat dit UTC tijden zijn en dat er dus in de zomer +2 bij op komt

Maar dit betekent dus als ik naar deze tijden kijk dat je eigenlijk alleen 's nachts mag vliegen?

Maar dit betekent dus als ik naar deze tijden kijk dat je eigenlijk alleen 's nachts mag vliegen?
Nee na 8 uur 's avonds onze tijd. 18.00 utc is t laatste dat het luchtruim open is daarna is het dus dicht. Het is niet veel maar de zomerdag kun je vliegen totdat t donker is. In de "open categorie"

Nee na 8 uur 's avonds onze tijd. 18.00 utc is t laatste dat het luchtruim open is daarna is het dus dicht. Het is niet veel maar de zomerdag kun je vliegen totdat t donker is. In de "open categorie"
Heb je dit telefonisch besproken of staat dit ergens op papier? Je moet die omschrijving dus lezen dat de beperking geld tot wat er het eerst komt. Of zonsondergang of 18:00 utc? In de winter zou je dus tot een kwartier na zonsondergang kunnen vliegen?

Ik wil voor een klant van ons precies aan de rand rond borne hengelo vliegen maar dat valt net 500 meter binnen dat vierkant. Ook voor het bedrijf waar ik werk in oldenzaal zou dit dan gelden lijkt me, kan ik eindelijk legaal de gevel filmen en een fly trough fpv video maken.

Heb je dit telefonisch besproken of staat dit ergens op papier? Je moet die omschrijving dus lezen dat de beperking geld tot wat er het eerst komt. Of zonsondergang of 18:00 utc? In de winter zou je dus tot een kwartier na zonsondergang kunnen vliegen?

Ik wil voor een klant van ons precies aan de rand rond borne hengelo vliegen maar dat valt net 500 meter binnen dat vierkant. Ook voor het bedrijf waar ik werk in oldenzaal zou dit dan gelden lijkt me, kan ik eindelijk legaal de gevel filmen en een fly trough fpv video maken.
Ik heb dit nagevraagd de beperking van het vliegen geld alleen tussen de tijden die aangegeven staan daarna is de zone niet meer actief. En mag je er dus gewoon vliegen. Ja zo moet je de omschrijving inderdaad lezen :-)