Nieuwe regels en privacy

  • Onderwerp starter Dennis Mengerink
  • Startdatum
D

Dennis Mengerink

Guest
Dag allen, uiteraard moeten we nog wachten totdat het grote EU-Kado wordt uitgepakt, maar ik denk dat er nog een groot verborgen addertje onder het gras zit.

Bron EASA/Dronewatch: Denk hierbij aan de implementatie van maatregelen zoals geofencing, de manier waarop drones omgaan met een wegvallende radioverbinding, de veiligheid van de constructie, geluidsproductie, en het uitzenden van informatie die door handhavers op afstand uitgelezen kan worden, zoals de locatie van zowel drone als piloot, het serienummer van de drone, het registratienummer van de bestuurder, et cetera.

Een drone lokaliseren door handhaving en zijn gegevens uitlezen kan ik met mijn koppie wel bij.
Maar, ik denk dat het nog een groot probleem wordt om met de huidige privacywetgeving de lokatie van de piloot ook te mogen traceren. Ik zie regelmatig vraagstukken over het onrechtmatig verzamelen van lokatiegegevens van mensen zonder toestemming van het individu. Ik zou dan zelf het gevoel hebben dat ik een enkelband draag of een barcode in mijn nek heb staan als ik aan het vliegen ben, zelf ben ik nogal privacygevoelig, niet dat ik iets te verbergen heb maar toch.

Hoe denken jullie daarover?

Groeten Dennis Mengerink.
 
We moeten het zien, maar ik proefde dat de database niet algemeen in te zien gaat zijn, maar alleen door de operator de eigen informatie (om up to date te houden) en door overheidsinstelling (zoals politie en andere handhaving) indien nodig voor het werk.

Zoiets is volgens mij nu ook al aan de hand met de Lufthansa Safe Drone Registrierung registratie (dronepiloten en hun drones): daarin heb ik publieke mogelijkheid gevonden om op te zoeken bijvoorbeeld.
 
Het gaat daarbij om het kunnen bepalen van de positie van de drone en de besturende zender. In de praktijk: de GPS locatie van de drone zelf en zijn home point, waarschijnlijk. Zou ook de GPS positie van de zender kunnen zijn, maar lang niet alle zenders zenden die uit (alleen de zenders met “follow me” functie). Als daarbij niet ook de registratie uitgezonden wordt, is dat niet op de persoon te herleiden informatie.
Die positiebepalingen zijn alleen interessant wanneer de drone vliegt waar dat niet mag en dan is het inderdaad alleen aan de handhavers om dat uit te lezen binnen het kader van hun opsporingsbevoegdheid. Ik zie er dus niet zo’n probleem in. Maar ja, dat ben ik. For what it’s worth...


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie