Nieuwe member

JoeyLeePhotography

New Member
Lid geworden
26 mrt 2018
Berichten
6
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
37
Locatie
maastricht
dag allemaal!

Sinds kort ben ik in het bezit van een Mavic Air. Voor mij is de drone-wereld nog vrij nieuw. Uiteraard ken ik de mooie gave beelden op youtube of op tv. Ik heb er een gekocht om mee te experimenteren voor prive doeleinden. Naast videografie ben ik ook geïnteresseerd in fotografie vandaar mijn naam. Ik word zomer 32 jaar en woon in het zuiden van het land. Heb gisteren de app gedownload waar je kunt zien waar je kan vliegen of niet. Zo ver ik nu kan uitzoeken is het vrijwel onmogelijk te vliegen in Maastricht in verband met een luchthaven in de buurt.

Ik ben toch benieuwd hoe jullie het doen met de wetregels tegenwoordig.

Groetjes,
Joey
 
Welkom Joey,

Geinig toestelletje hoor die Mavic Air. Bevalt die tot nu toe of heb je nog geen kans gezien om de eerste vlucht(en) te maken?

De wet- en regelgeving is inderdaad, helaas, een flinke uitdaging. Veel hangt af van waar je woont en/ of je het ervoor over hebt om ver te reizen naar een locatie waar je wél mag vliegen als je in een NoFlyZone woont. Maastricht is inderdaad een absolute no-go, dit geldt overigens zowel voor de hobbyist als de professionele (ROC-L of ROC) vlieger. Als je in Limburg wilt vliegen zul je toch echt richting het Zuid-Westen moeten gaan richting de grens met België of Duitsland, dan wel richting het Noorden ter hoogte van Susteren.

Tot eind 2016 vloog ik alleen nog als hobbyist en heb mij altijd netjes aan de regels gehouden. Dat betekende soms de fiets of auto pakken en verderop gaan vliegen, of (helaas) moeten beslissen dat het op sommige plekken simpelweg niet kan en mag. Inmiddels vlieg ik louter bedrijfsmatig en ook daarbij blijft de wetgeving een uitdaging, niet in de laatste plaats omdat professionals vooralsnog meer beperkingen en verboden kennen dan recreatieve vliegers. Dat betekent dat ik helaas vaak maar een deel van de beoogde vlucht(en) kan uitvoeren of het vluchtplan moet aanpassen. Nog vaker moet ik een volledig nee verkopen. Wellicht ben ik té moralistisch en braaf, maar ik kan gezien de investeringen van vele tienduizenden euro's het risico niet lopen om een (grove) overtreding te begaan.

Ps. Welke app gebruik je precies voor het bepalen of je ergens wel/ niet mag vliegen. Er zijn er namelijk steeds meer in omloop, maar een groot aantal klopt voor geen meter. De beste optie je m.i. kunt gebruiken is vooralsnog deze: Drone PreFlight by Aeret.
 
Welkom Joey,

Geinig toestelletje hoor die Mavic Air. Bevalt die tot nu toe of heb je nog geen kans gezien om de eerste vlucht(en) te maken?

De wet- en regelgeving is inderdaad, helaas, een flinke uitdaging. Veel hangt af van waar je woont en/ of je het ervoor over hebt om ver te reizen naar een locatie waar je wél mag vliegen als je in een NoFlyZone woont. Maastricht is inderdaad een absolute no-go, dit geldt overigens zowel voor de hobbyist als de professionele (ROC-L of ROC) vlieger. Als je in Limburg wilt vliegen zul je toch echt richting het Zuid-Westen moeten gaan richting de grens met België of Duitsland, dan wel richting het Noorden ter hoogte van Susteren.

Tot eind 2016 vloog ik alleen nog als hobbyist en heb mij altijd netjes aan de regels gehouden. Dat betekende soms de fiets of auto pakken en verderop gaan vliegen, of (helaas) moeten beslissen dat het op sommige plekken simpelweg niet kan en mag. Inmiddels vlieg ik louter bedrijfsmatig en ook daarbij blijft de wetgeving een uitdaging, niet in de laatste plaats omdat professionals vooralsnog meer beperkingen en verboden kennen dan recreatieve vliegers. Dat betekent dat ik helaas vaak maar een deel van de beoogde vlucht(en) kan uitvoeren of het vluchtplan moet aanpassen. Nog vaker moet ik een volledig nee verkopen. Wellicht ben ik té moralistisch en braaf, maar ik kan gezien de investeringen van vele tienduizenden euro's het risico niet lopen om een (grove) overtreding te begaan.

Ps. Welke app gebruik je precies voor het bepalen of je ergens wel/ niet mag vliegen. Er zijn er namelijk steeds meer in omloop, maar een groot aantal klopt voor geen meter. De beste optie je m.i. kunt gebruiken is vooralsnog deze: Drone PreFlight by Aeret.


Het is inderdaad vrij lastig om in Maastricht te kunnen vliegen. Gelukkig kan ik richting Eijsden rijden dat ongeveer 10-minuten in het zuiden van Maastricht ligt.

Heb een app gedownload van ASR verzekeringen gedownload. Daar staat inderdaad dat een vliegzone is voor vliegverkeer.

Na aanschaf van de Air heb ik nog even kunnen testen omdat het toestel niet in Nederland is gekocht. Heb een korte vlucht kunnen uitvoeren om te testen of de air het functioneert of niet. Voor de rest nog niet echt naar gekeken. Waarschijnlijk ga ik morgen even naar Eijsden om een vlucht te maken.

Groetjes
 
Dan waarschuw ik ze vast in Eijsden dat je er aan komt. ;)
Welkom op het forum en veel vliegplezier!
 
Eijsden,... Eijsden ..., waar ken ik dat ook alweer van?
Oh ja! Visual reporting point Zulu voor al het VFR verkeer van en naar Beek, vanuit het zuiden.

Ik weet niet of het nou heel slim is om juist dáár te gaan vliegen...
 
Eijsden,... Eijsden ..., waar ken ik dat ook alweer van?
Oh ja! Visual reporting point Zulu voor al het VFR verkeer van en naar Beek, vanuit het zuiden.

Ik weet niet of het nou heel slim is om juist dáár te gaan vliegen...

Volgens de map van de website Drone PreFlight by Aeret zou het daar veilig zijn om te vliegen
 
Mmmmh, ja inderdaad kun je daar net buiten de CTR vliegen.

Punt is (en dat kun jij niet zomaar weten, dus ik neem het je ook niet kwalijk, of zo) dat juist ten oosten van het dorp, bij de A2, een meldpunt ligt voor vliegverkeer dat op zicht vliegt. En juist omdat dat de “ingang” van de CTR is, is dat ook nog eens een holding point. En met “instrument verkeer” over het dorp heen (verlengde van de baan) moet je daar relatief veel wachten. Dat, gecombineerd met het opeenstapelen van een naderings- en vertrekroute, onder IFR luchtruim, boven heuvels (kleine verticale “window”) maakt de Zulu arrival/departure juist populair onder VFR vliegers die een uitdaging zoeken onderweg van/naar Francorchamps, of Idar-Oberstein bijvoorbeeld.

Anyway: de route loopt dan boven het dorp langs naar het westen, langs de Maas en Belgische grens naar Beek. Met die wetenschap zou ik een plekje zoeken ten zuiden van Eijsden, west van de A2.

IMG_1741.JPG


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Volgens mij moeten vliegers zich aan een minimum hoogte houden van 300 meter

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
150m, maar dat kan daar net niet, door bovengenoemde redenen. De onderste van de twee routes ligt dan ook op 150m (500ft) AGL, de andere daar 500 ft boven. Dus eigenlijk zijn alle obstakels (huizen, schorstenen, windmolens,...) te hoog en heb je officieel 0 verticale speling bij die approach / departure.

Welkom in ons overvolle luchtruim.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Laatst bewerkt:
Mmmmh, ja inderdaad kun je daar net buiten de CTR vliegen.

Punt is (en dat kun jij niet zomaar weten, dus ik neem het je ook niet kwalijk, of zo) dat juist ten oosten van het dorp, bij de A2, een meldpunt ligt voor vliegverkeer dat op zicht vliegt. En juist omdat dat de “ingang” van de CTR is, is dat ook nog eens een holding point. En met “instrument verkeer” over het dorp heen (verlengde van de baan) moet je daar relatief veel wachten. Dat, gecombineerd met het opeenstapelen van een naderings- en vertrekroute, onder IFR luchtruim, boven heuvels (kleine verticale “window”) maakt de Zulu arrival/departure juist populair onder VFR vliegers die een uitdaging zoeken onderweg van/naar Francorchamps, of Idar-Oberstein bijvoorbeeld.

Anyway: de route loopt dan boven het dorp langs naar het westen, langs de Maas en Belgische grens naar Beek. Met die wetenschap zou ik een plekje zoeken ten zuiden van Eijsden, west van de A2.

Bekijk bijlage 292


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie

Thanks voor de info. Al die termen zegt het me even niets haha. Maar ga gewoon mee vliegen en check gewoon op de website van Drone PreFlight by Aeret waar wel of niet gevlogen mag. Buiten de circles uiteraard en niemand houd zich exact aan de regels. Automobolisten rijden ook niet precies 50 km/u op de weg. Gewoon met verstand vliegen en geen gekke dingen mee doen.