Nieuwe Haarlemmer met Mavic Air

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

RomeoOscarEchoLima

New Member
Lid geworden
29 jul 2018
Berichten
23
Waarderingsscore
8
Punten
3
Leeftijd
40
Locatie
Haarlem
Beste drone pilots,

Binnenkort ben ik officieel Haarlemmer en in het bezit van een Mavic Air. Ik wil er informatieve filmpjes over maken (onder andere over wat wel en niet mag) en natuurlijk gewoon pleziervluchten mee maken. Verder ben ik werkzaam als colorist voor video en film en hoop ik er ook wat leuke ervaring mee op te doen.

Ik loop natuurlijk al meteen tegen allemaal wet- en regelgeving aan die me jammer genoeg niet helemaal duidelijk was toen ik de aanschaf deed, met name over de Natura 2000 gebieden die niet voorkomen in de kaarten van het kadaster en de ASR vlieg veilig app, dus ik ga de komende dagen ook na of ik de drone wel op een leuke manier kan gebruiken of dat de hobby al kapot gebureaucratiseerd is. Misschien valt het allemaal reuze mee maar dat zie ik nog even niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: andre
Hartelijk welkom. Jij omschrijft wat ik denk, er zijn overal zoveel vragen en discussies wat regels/wetgeving betreft. Ik zie door de bomen het bos vaak ook niet meer.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: RomeoOscarEchoLima
Hoi Roel,
Welkom op dit forum en in Haarlem, straks.
Als mede Haarlemmer kan ik meepraten over de beperkingen in onze mooie woonomgeving. Uiteraard is er de Schiphol CTR, maar dat wist je al. Helaas is die zó groot, dat je de Zandvoortselaan af moet rijden tot voorbij Bentveld, dus effectief tot in Zandvoort. Daar is alles wat niet gebied met aaneengesloten bebouwing is wel Natura2000, dus vergunningsplichtig (het concept beheerplan is inmiddels definitief).
In de regelgeving hoek kun je een berg lezen over dit onderwerp, onder andere hoe ik geprobeerd heb (zonder succes) het beheerplan te beïnvloeden, de beheerder en de provincie heb geprobeerd te overtuigen en zelfs Provinciale Staten met de Minister heb laten praten over dit onderwerp, maar de ambtelijke molens hebben mij dusdanig gefrustreerd dat ik dat toen heb opgegeven. Vergunning aanvragen is in de praktijk niet doenbaar, want je moet een specifieke datum en plaats (en tijdvak) opgeven, maar het hele aanvraagproces kan wel eens 6 weken in beslag nemen. Zó ver plan ik in ieder geval niet vooruit, qua drone vliegen. En het weer ook niet, trouwens
Dus blijft alleen nog over om de randjes van wat toegestaan is op te zoeken en voorbereid te zijn op de discussie die dan gaat volgen. Bij Zandvoort, bijvoorbeeld, is het N2000 beheerplan gestoeld op de habitatrichtlijn (in tegenstelling tot de meeste N2000 gebieden, die op de vogelrichtlijn gebaseerd zijn). Als het dan gaat om het beschermen van de grijze duinen als ecologisch gebied, dan vind ik dat je daar niet veel aan verstoort met een drone. Zeker niet in de delen waar je ook je hond mag uitlaten. In ieder geval niet meer dan de uitlater en zijn hond ook al doet. Tot nu toe heb ik die discussie daar (ten zuiden van Zandvoort, bij het Zwanenmeertje) nog niet hoeven voeren, dus de soep wordt niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend, maar toch.
Wat ik tot nu toe het grootste bezwaar vond van het dáár vliegen is de grote hoeveelheid honden die altijd even nieuwsgierig komen kijken wanneer je net wilt landen...
Verder zijn er in de buurt (richting IJmuiden, Lisse, of verder weg) nog wel wat plekjes te vinden waar je legaal kunt vliegen. Houd vooral goed rekening met het feit dat veel anderen drones als hinderlijk ervaren. Ik probeer altijd zo veel mogelijk weg te blijven bij mensen en dieren. De mensen die je dan nog tegen komt, zijn juist naar jou toe gekomen. Die zijn juist enthousiast en die kun je dan leuk wat vertellen over onze toch wel erg leuke hobby


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: RomeoOscarEchoLima
Welkom ROEL, ondanks de vele spookverhalen over regelgeving kan er nog altijd best veel in Nederland. De regels voor recreatieve vliegers blijven gelukkig zoals ze zijn, totdat er Europese regels komen, en wat betreft vliegen bij natuurgebieden, dat blijft vooralsnog een heikel punt alhoewel er ook positieve ontwikkelingen zijn (waar ik zelf ook bij betrokken ben trouwens), zoals de formulering van een gedragscode. Verder kom je met gewoon gezond verstand altijd nog een heel eind, dus zolang je de kaart met nofly-zones volgt en je een beetje oog hebt voor de omgeving waar je gaat vliegen, dan is er niet zoveel aan de hand.
 
Jeetje Eric-Jan, wat een fantastische reactie!

Des te meer reden om te twijfelen aan mn keus om deze drone te kopen, maar toch. Ik denk dat je inderdaad wel wegkomt met goed gedrag, maar het is vervelend dat het altijd boven je hoofd hangt en je zal maar een agent/beheerder treffen in een slechte bui.

Ook de regels over het vliegen voor YouTube filmpjes zijn te vaag,

Ook bedankt voor jouw reactie Wiebe! Ik zal me eens verdiepen in de reeds bestaande gesprekken.

Zouden jullie er wat voor voelen om af en toe eens mee te denken voor YouTube content over deze onderwerpen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
1607473ff64e5a1ee351d79b9bb00788.jpg
hij is binnen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Alleen nog maar binnen! Ook geprobeerd een panorama sphere te maken, die ziet er wel goed uit maar ik kan hem niet zomaar ergens als sphere bekijken. Enig idee?
 
Nee, die optie heb ik nog niet geprobeerd. Wel Follow Me. En dat is gaaf. Fietsen terwijl de Mavic braaf achter je aan vliegt!
 
Alleen nog maar binnen! Ook geprobeerd een panorama sphere te maken, die ziet er wel goed uit maar ik kan hem niet zomaar ergens als sphere bekijken. Enig idee?
Moet je in de galerij in de app via je telefoon downloaden dan maakt hij er gelijk een sphere van

Verzonden met mijn FIG-LX1 en de Dronepilots.nl app
 
Moet je in de galerij in de app via je telefoon downloaden dan maakt hij er gelijk een sphere van

Gek genoeg ging de download supertraag, heb het via de USB kabel gedaan. Dan krijg ik een JPG waar kennelijk de metadata van mist, maar met exiftool weer toe te voegen was.

Voor de willekeurige forumreiziger die dit tegenkomt:
exiftool -ProjectionType="equirectangular" -UsePanoramaViewer="True" -"PoseHeadingDegrees<$exif:GPSImgDirection" -"CroppedAreaImageWidthPixels<$ImageWidth" -"CroppedAreaImageHeightPixels<$ImageHeight" -"FullPanoWidthPixels<$ImageWidth" -"FullPanoHeightPixels<$ImageHeight" -CroppedAreaLeftPixels="0" -CroppedAreaTopPixels="0" DJI_0001.JPG

Voegt de nodige exif data toe. Je mag wel zelf even google naar exiftool en als je deze commandite niet snapt zijn er vast betere alternatieven te bedenken o_O
 
Haha ja zo gek ben ik niet. Het is ook niet m'n eerste drone, ik heb 2 Wingsland Scarlet Minivets (ja, ook binnen geprobeerd, ging niet zo goed :p) en een Kudrone. Die laatste is niet half zo stabiel als de Mavic Air (okee, ook een stuk kleiner) en kreeg ik nog onder bedwang. Daarnaast vliegt de Mavic niet in ATTI maar in OPTI mode. Dus de flow/obstacle avoidance sensors zorgen alsnog voor een super stabiele hover.
 
Aan de beheerders. Willen jullie mijn account eens nazien op de site? Met mijn desktop thuis kan ik om een of andere reden niet meer inloggen. Mijn naam is Pejebe.

Misschien even een password reset uitvoeren en/of de cookies wissen op je desktop pc?
 
  • Leuk
Waarderingen: Pejebe
Kan iemand mij zeggen welke instelling ik kan gebruiken in DJI GO4, om te filmen MET de vlieggegevens, aantal satellieten en batterijstand, afstand en hoogte en waarschuwingen op de film?
 
Is dat niet een mooi onderwerp voor een nieuw topic? Als ik het antwoord op die vraag over een jaar nog eens wil terugzoeken, dan kijk ik niet bij de “voorstel” topics...


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Misschien wel Eric-Jan. Maar hoe gaat dat hier in zijn werk. Hoe kan ik een nieuw topic openen? Ik ben ook nog maar een leek in dit forum. Ik heb nog miserie hoe ik de gepaste discussies opzoek, en zoals je zegt, een nieuwe discussie te beginnen.Kan iemand me op de juiste weg navigeren?
 
Ik ga het proberen:
(ik ga er even vanuit dat je met een computer kijkt, niet met een telefoon of tablet, want dan zitten de knoppen weer op een andere plek, maar werkt het in principe hetzelfde)


1) Klik helemaal links bovenin op het huisje (home) onder het dronepilots logo
Je ziet dan een overzicht van alle categorieën berichten, gegroepeerd in hoofdgroepen (Algemeen, DJI, Andere).

2) Kies (en klik op) de categorie die het beste past bij jouw vraag of opmerking. In dit geval zou ik onder Groep DJI kiezen voor "Andere DJI producten / DJI Algemeen", omdat dit over de app gaat en voor meerdere DJI drones zal gelden.

3) Klik rechtsboven op de blauwe knop "Plaats Nieuw Topic"

4) voer een titel in waar je op zou zoeken als je een jaar later nog eens wilt teruglezen wat anderen geantwoord hadden en stel in het grote witte vlak daaronder je vraag / maak je opmerking.

5) Wanneer je daar klaar voor bent, druk op de blauwe knop "Plaats nieuw Topic"die je onder je juist getypte vraag / opmerking vindt.

En voila .. Een nieuw topic. :D

Experimenteer gerust ook wat met de rij knoppen tussen de titel en waar je je tekst typt. Daarmee kun je vet schrijven, onderstrepen, en rare gezichten :confused: invoeren, onder andere..

Succes!