Nieuwe Firmware : v01.03.0800

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Mavic Hans

Member
Lid geworden
4 jun 2017
Berichten
36
Waarderingsscore
5
Punten
8
Leeftijd
61
Locatie
Haarlem
Net mijn Mavic de laatste update naar Firmware : v01.03.0800 gegeven.
Dat ging niet helemaal van een leie dakje; bij 69% liep de update vast en bij mijn accu bleven alleen de twee middelste leds branden. Uitschakelen ging niet meer en moest de accu bruut uit de Mavic halen. De leds bleven branden ... De oorzaak bleek dat mijn accu niet volledig tot 100% was opgeladen, hij was tot 90% opgeladen. Bij 50% of minder stopt het updateproces en de accu was in zijn updateproces onderbroken. Hoe heb ik mijn accu kunnen redden?

Gevonden op het DJI Forum:

1) Please Download The DJI Assistant 2 application, which can be located in the Mavic Pro Download Section. Download your current computer manufacture.
2) Once you Log into the program, please connect your defective battery into your done (Please disconnect its Gimbal Protection & Propellers just in-case) & let it initialise.
3) When the drone is booted up, connect your controller to your computer via the USB that came with the Mavic. Then, turn it on (otherwise it'll just remain in a charging state).
4) Your computer will install its relevant drivers automatically (Leave it for 1 minute).
5) Then, you will get an option to select your drone. Please do so!
6) A list will come up with all current Firmware releases from DJI, select the most up-to-date firmware & click "refresh".
7) Let the program do it's business downloading & installing. At the very end your drone will reboot along with your controller. Please don't worry if you lose connection to the program it'll return by itself!


That saved my day and battery!
I did charge the affected battery one hour before proceeding with the above procedure. But first I did the battery in a lipobag : ) The reason the firmware update got stuck at 69% updating was that it just discharged to 49%. Really, when the battery gets below 50% charge, it stops updating and you are left with a faulty battery.

I recommend 2 things:

1. Use PC with wired internet and DJI Assistant 2 software. Works much better and faster.
2. Use 100% charged batteries. That should be pointed out loudly (also by DJI) when updating!

Dit wou ik even delen zodat er geen paniek over accu's ontstaat.

Hans
 
  • Leuk
Waarderingen: Lieuwe
Er is inmiddels, kort na deze update, alweer een nieuwe (.900) versie die problemen met DNG files in portrait mode op moet lossen.

Let na de update ook op al je instellingen. Bij mij waren diverse instellingen (zoals de snelheid waarmee de drone draait, EXP en sensitivity), maar ook de opnamemodus (JPG/RAW) gewijzigd, terwijl andere custom instellingen wel bewaard waren (zoals de controller modus en de 5D knop die ik helemaal heb veranderd om snel naar portrait te kunnen gaan). Vooral de opnamemodus vond ik vervelend. Gisterenavond (nog ruim voor het donker) heb ik wat foto's gemaakt om er nu achter te komen dat na de update alles in JPG is, terwijl ik normaal altijd alleen RAW aan heb staan. Beetje balen dus.

De foto's (gestitched tot panorama) zijn wel mooi gelukt, het panorama in totaal ook (dat is wel eens anders met drone foto's merk ik). De zon stond al laag, dus er zijn wat flinke verschillen tussen erg lichte en donkere plekken (ik schoot natuurlijk wel in manual), die in JPG toch minder mooi aan te passen zijn. Ach, de lucht was nog net niet zoals ik 'm wilde, met mooie wolkjes op de juiste plek. Kleine troost.
Edam-Koningsbrug.jpg
 
Hoi Dirkjan, mooie panorama! Maar er kan meer ;) Met de Litchi-app kun je ook 360 graden interactieve foto's maken. Die moet je dan wel (grotendeels) laten stitchen met het vrije software programma Hugin. Hier de instructievideo die ik gevonden heb:


Hugin PC download: Hugin Download
Wel ff op virussen controleren. Mijn versie had geen virussen.

Ik moet er zelf nog mee gaan experimenteren, maar het lijkt mij wel geinig.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Hans, Leuke tips inderdaad. Litchi heb ik (nog) niet. Het is toch een app van rond de €25,- en ik vraag mij af wat die voor mij als fotograaf nou echt toevoegt. Panorama's kan ik immers ook maken door de camera handmatig in te stellen en de drone steeds een stukje te draaien en dan een foto maken. Als Litchi nou een functie heeft om automatisch de losse foto's te schieten is dat bijvoorbeeld al leuk, dan hoef ik niet zelf te draaien, alleen de plek te kiezen en wat in te stellen. Het zal mij niet verbazen als 't dat heeft. edit: in de eerste anderhalve minuut van het filmpje wat je linkt wordt dit al bevestigd!

Hugin heb ik al op mijn computer staan, hoewel ik meestal gewoon Lightroom 6 gebruik om foto's te stitchen. Hugin biedt, als je de interface eenmaal doorhebt, wel meer mogelijkheden om 'm zo te draaien als je wil, wat recht te buigen en nog wat andere trucjes die Lightroom niet kent (en die ik voorheen in Photoshop deed).
 
  • Leuk
Waarderingen: HarAlt
Er is inmiddels, kort na deze update, alweer een nieuwe (.900) versie die problemen met DNG files in portrait mode op moet lossen.

Let na de update ook op al je instellingen. Bij mij waren diverse instellingen (zoals de snelheid waarmee de drone draait, EXP en sensitivity), maar ook de opnamemodus (JPG/RAW) gewijzigd, terwijl andere custom instellingen wel bewaard waren (zoals de controller modus en de 5D knop die ik helemaal heb veranderd om snel naar portrait te kunnen gaan). Vooral de opnamemodus vond ik vervelend. Gisterenavond (nog ruim voor het donker) heb ik wat foto's gemaakt om er nu achter te komen dat na de update alles in JPG is, terwijl ik normaal altijd alleen RAW aan heb staan. Beetje balen dus.

De foto's (gestitched tot panorama) zijn wel mooi gelukt, het panorama in totaal ook (dat is wel eens anders met drone foto's merk ik). De zon stond al laag, dus er zijn wat flinke verschillen tussen erg lichte en donkere plekken (ik schoot natuurlijk wel in manual), die in JPG toch minder mooi aan te passen zijn. Ach, de lucht was nog net niet zoals ik 'm wilde, met mooie wolkjes op de juiste plek. Kleine troost.
Edam-Koningsbrug.jpg

Ik heb afgelopen zondag de .900 versie ook gedownload en gisteravond mijn Mavic uitgeprobeerd. Naast een aantal instellingen die niet goed stonden blijkt er een behoorlijke vertraging in het beeld te zijn. Ik kan mijn Mavic, terwijl hij stil hangt, 360 gr ronddraaien, waarbij ik het beeld niet zie meegaan. Pas na 10 sec of soms meer zie ik het draaien op het scherm. Thuis ook uitgeprobeerd waarbij ik de Mavic op kon tillen, naar rechts bewegen en weer neer kon zetten. Pas daarna zag ik het optillen en bewegen op mijn scherm. Ik word eerlijk gezegd niet altijd blij van al die upgrades van DJI, maar het zal wel noodzakelijk zijn. Maar deze vertraging is niet acceptabel, terwijl ik voor de upgrade er nooit last van had. Zijn er meer mensen die dit ervaren of heeft iemand misschien een oplossing hiervoor? Gr Wim


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb afgelopen zondag de .900 versie ook gedownload en gisteravond mijn Mavic uitgeprobeerd. Naast een aantal instellingen die niet goed stonden blijkt er een behoorlijke vertraging in het beeld te zijn. Ik kan mijn Mavic, terwijl hij stil hangt, 360 gr ronddraaien, waarbij ik het beeld niet zie meegaan. Pas na 10 sec of soms meer zie ik het draaien op het scherm. Thuis ook uitgeprobeerd waarbij ik de Mavic op kon tillen, naar rechts bewegen en weer neer kon zetten. Pas daarna zag ik het optillen en bewegen op mijn scherm. Ik word eerlijk gezegd niet altijd blij van al die upgrades van DJI, maar het zal wel noodzakelijk zijn. Maar deze vertraging is niet acceptabel, terwijl ik voor de upgrade er nooit last van had. Zijn er meer mensen die dit ervaren of heeft iemand misschien een oplossing hiervoor? Gr Wim


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

Ik heb eergisteren de update gedaan, maar nog niet gevlogen na de update.... eens testen of dit bij mij ook het geval is! In dat geval toch maar terug naar .800...
 
Ik heb eergisteren de update gedaan, maar nog niet gevlogen na de update.... eens testen of dit bij mij ook het geval is! In dat geval toch maar terug naar .800...

Update
Vandaag opnieuw versie .900 gedownload, maar nu via de DJI Assistant 2. Gaat in ieder geval een stuk sneller dan via de app. Direct uitgeprobeerd en gelukkig is het probleem van de vertraging in de beelden verdwenen. Probleem opgelost. Ik heb wel voor alle zekerheid mijn Samsung Note3 op vliegtuigstand gezet. Ik had dit gelezen op de DJI-forum waar ook iemand dit probleem had.
Hij vliegt gelukkig weer zoals hij hoort te doen.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Vandaag flink wat vluchten gemaakt met de nieuwste firmware, werkt ook hier perfect
 
Ik heb net ook de update uitgevoerd. Update zonder problemen. Ook eens de kalibratie gedaan. Kom er achter dat ik een iets langere USB kabel nodig heb. Wat me wel opviel was dat bij het opstarten van de applicatie aangegeven werd dat de SD card niet compatible is. En dat ik die opnieuw moest formatteren. Dit heb ik niet gedaan. Doe dat wel via de controller. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Bij mij werk .900 gelukkig zonder problemen. Na hier wat gelezen te hebben deed ik de update, probeerde hoe het beeld was (zonder te vliegen) en dat was prima. Zondagavond nog wat gevlogen en ook geen problemen gehad met het beeld. Wel nadat ik over water was gevlogen een verkeerde hoogte-aanduiding: 0 meter hoog terwijl ie gewoon ruim anderhalve meter hoog zou moeten zijn. Bij dalen ging ie zelfs naar onder de 0 meter. Nou woon ik beneden NAP....