Nieuwe firmware Mavic

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Bob

New Member
Lid geworden
8 nov 2016
Berichten
15
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
71
Locatie
Rotterdam
Hallo droneliefhebbers,

Ik zag op de DJI site dat er een nieuwe versie van de DJI assistent 2.V.1.1.0 is geplaatst. (2 maart 2017)
Afgezien van het feit dat er wel heel veel firmware upgrades plaatst worden door DJI, zowel voor de app's als voor de assistent, heb ik dus de nieuwe versie van de Assistent gedownload en geinstalleerd.
Na de Mavic te hebben aangesloten begonnen de problemen. Normaliter moet een upgrade ongeveer 10 minuten duren. Gisteren zat ik dus te wachten totdat de firmware upgrade binnengehaald was, maar het duurde ontzettend lang en uiteindelijk werd de download afgebroken. Ik snap hier dus helemaal niets van, temeer omdat de vorige upgrades altijd goed zijn gegaan. Na het eea te hebben uitgezocht kwam ik erachter dat er stuurprogramma ontbrak. Bij apparaatbeheer stond bij eigenschappen dat het om het stuurprogramma "libusb-win32 devices ging. Blijkbaar is dit mogelijk het probleem waarom via de assistent de firmware upgrade niet lukt. Wat mij wel opviel was dat er tijdens de installatie van de nieuwe versie assistent een paar meldingen te zien waren waren zoals de vraag of ik de software met libusb-win32 wilde installeren. Ook moest ik aanvinken of de software (serie chinese tekens) altijd vertrouwen wilde aanklikken. Had de keuze tussen installeren of niet installeren. Omdat ik ervan uitging dat het software van DJI was heb ik installeren aangeklikt. Ook kwam er een melding of ik software van Fuzhou Rockship Electronics wilden installeren. Dat heb ik niet gedaan. Ik zit nu met het probleem dat ik de firmware via de nieuwe DJI assistant niet kan installeren. Ik weet ook niet of de bestaande software in de Mavic hierdoor mogelijk niet meer goed werkt. Jullie begrijpen natuurlijk dat ik nu met de handen inmijn zeer geringe haardos zit haha. Is er onder jullie misschien iemand die dit zelfde probleem heeft ondervonden of misschien mij kan vertellen wat ik fout doe of heb gedaan? Vergeet te vermelden dat ik de assistent ook op een andere laptop geprobeerd heb met als resultaat hetzelfde probleem. Hoor graag.
 
Hallo Bob,
Een update via de assistent heb ik nog niet gedaan. Tot nu toe twee keer via de tablet (heb ook een Mavic). Aangezien de tablet matig functioneerde tijdens het vliegen was ik overgegaan naar mijn kleine mobiel (zie verslagje in Op reis met drone) maar daarmee ging het updaten helemaal niet. Verschillende keren in verschillende stadia eruit gegooid ("De DJI GO4 is gestopt"). Alles uitgeschakeld, tablet er weer aan, alles weer ingeschakeld en update binnen half uurtje na één druk op de knop voor elkaar. Nu heb ik dus een tablet waarmee ik niet lekker vlieg en een telefoon waarmee ik geen update kan uitvoeren... Wondere wereld! Wel vanmiddag na de update een heel fijne vlucht gemaakt met prachtig weer (aan de kust)!
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisMavicPro
Een dag of 10 terug een update gehad van de GO4 app en firmware. Vervolgens kreeg ik daar een software-update van mijn telefoon overheen. Ik vermoed dat het vooral door het laatste komt dat de GO4 app nu bijna niet meer aan de praat te krijgen is als ik ga vliegen. Ik heb tot voor de telefoonupdate vrijwel zonder problemen op mijn Samsung Galaxy S4 mini gevlogen maar nu is het een heel gedoe. Een paar keer alles opnieuw opgestart voor ik vanmiddag eindelijk kon opstijgen. Het vliegen ging goed maar na ca 15 minuten ging het live-beeld schokken om uiteindelijk vrijwel vast te staan, waardoor filmen en fotograferen niet meer ging.

Ik heb al wat rondgestruind op google maar nog geen topics met dit probleem gevonden. Androidversie is 4.4.4. en dat moet volgens appinfo genoeg zijn, wel aan de onderkant zeg maar. Het zou jammer zijn als mijn telefoon niet meer bruikbaar zou zijn.

Iemand een idee voor een oplossing? Alvast bedankt!

Hartelijke groet, Marcel
 
En de oplossing is.... De Facebook-app verwijderen van mijn telefoon! Deze app draaide niet optimaal op mijn telefoon en ik had al meer klachten gelezen sinds de laatste update (van FB dus). Sinds ik de app verwijderd heb draait de DJI GO4 app weer prima. Tijdens de eerste test 1x een uitval maar de drie testen erna (zonder vliegen) geen uitval meer gehad terwijl zondag de app niet eens meer wilde opstarten. Tussen de middag even gevlogen en het ging allemaal weer in één keer goed! Prachtig weer hier langs de kust, mooie vlucht boven de branding gemaakt. Erg prettig allemaal.

Misschien vanavond nog eens kijken wat ik met de tablet kan bereiken. Op Mavic-pilots veel negatiefs gelezen over de Samsung Galaxy Tab A 7" in combinatie met DJI GO4 app dus minder hoopvol hiervoor... Overigens meldden mensen op dat forum dat ze met dit device wel goed konden vliegen met de oude DJI GO app. Nadat ik deze toch nog eens had geïnstalleerd bleek dat hierop geen Mavic meer geselecteerd kan worden.
 
Hallo droneliefhebbers,

Ik zag op de DJI site dat er een nieuwe versie van de DJI assistent 2.V.1.1.0 is geplaatst. (2 maart 2017)
Afgezien van het feit dat er wel heel veel firmware upgrades plaatst worden door DJI, zowel voor de app's als voor de assistent, heb ik dus de nieuwe versie van de Assistent gedownload Ook kwam er een melding of ik software van Fuzhou Rockship Electronics wilden installeren. Dat heb ik niet gedaan. Ik zit nu met het probleem dat ik de firmware via de nieuwe DJI assistant niet kan installeren. Ik weet ook niet of de bestaande software in de Mavic hierdoor mogelijk niet meer goed werkt. .

Hoi Bob,

Ik zat met hetzelfde probleem en heb dus wel die extra software geïnstalleerd, omdat anders de DJI assistent niet werkt. Mij lukte het dus wel om via de DJI assistent de nieuwe firmware te installeren.
Helaas is nu mijn probleem dat de verbinding steeds wegvalt, d.w.z. de beeldverbinding.
De Mavic is nog wel steeds te besturen, maar het beeldsignaal valt steeds weg. De go4 app crashte voortdurend en ik moest hem elke keer weer opnieuw opstarten.
Ik heb nu via de assistent gedowngraded naar de vorige versie van de firmware, maar dat heeft helaas niet geholpen.
Op een oudere Samsungtablet heb ik wel beeld, maar erg blokkering en vertraagd. Bovendien zit daar een iets oudere versie van de Go4 app op die dus niet steeds crasht.
Ik heb dus erg spijt van het upgraden naar de nieuwste firmware.
Ben nog op zoek naar de oplossing. Facebook verwijderen, zoals Marcel deed, hielp bij mij ook niet.
Groet,
Koos
 
Hallo Koos
Ik heb inmiddels de oplossing gevonden. Wat je zowiezo moet doen is de computer of laptop middels een netwerkkabel verbinden. Daarna alles verwijderen van dji apps en assistent. Daarna de laatste versie van dji assisten dowloaden en installeren. Ook op je telefoon alles verwijderen en opnieuw installeren. Dan verbind je de Mavic middels de usb kabel met de pc en start de dji assistent. Dan zie je in de assistent de mogelijkheid staan alles terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Dat doe je dus. Eerst even je aanmelden bij dji, gebruikersnaam en wachtwoord. Als de fabrieksinstellingen hetsteld zijn dan de laatste versie van firmware downloaden. Dan moet het lukken. Het probleem schijn te liggen in doenloaden via draadloze verbinden. Dus middels de kabel moet het lukken. Veel succes ik hoor je. Gr Bob

Verzonden met mijn SM-G935F en de Dronepilots.nl app
 
Hallo Koos
Ik heb inmiddels de oplossing gevonden. Wat je zowiezo moet doen is de computer of laptop middels een netwerkkabel verbinden. Daarna alles verwijderen van dji apps en assistent. Daarna de laatste versie van dji assisten dowloaden en installeren. Ook op je telefoon alles verwijderen en opnieuw installeren. Dan verbind je de Mavic middels de usb kabel met de pc en start de dji assistent. Dan zie je in de assistent de mogelijkheid staan alles terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Dat doe je dus. Eerst even je aanmelden bij dji, gebruikersnaam en wachtwoord. Als de fabrieksinstellingen hetsteld zijn dan de laatste versie van firmware downloaden. Dan moet het lukken. Het probleem schijn te liggen in doenloaden via draadloze verbinden. Dus middels de kabel moet het lukken. Veel succes ik hoor je. Gr Bob

Verzonden met mijn SM-G935F en de Dronepilots.nl app
Hoi Bob,
bedankt voor je reactie.
Ik ga het nog eens proberen. Op de tablet heb ik inmiddels wel weer een goede beeldverbinding en op de telefoon van mijn vrouw doet ie het ook goed( Samsung S5).
Ik laat het je weten of het lukt.
Groet,
Koos
 
Gisteravond alles verwijderd, gereset naar fabrieksinstellingen en toen via de assistent weer naar nieuwste versie opgewaardeerd. Moest natuurlijk de mavic opnieuw linken aan de controller en het leek te werken.
Maar helaas, op mijn tablet is de verbinding erg traag en op mijn LG telefoon valt de app voortdurend weg.
En gek genoeg doet hij het op de Samsung Galaxy S5 helemaal perfect. Het lijkt dus toch aan mijn telefoon te liggen, hoewel die het in het begin( dus voor de update) wel goed deed. Hoewel ik in het begin ook wel eens had dat het beeld even wegviel.
Overigens zit in de nieuwste versie ook de beveiliging van de No-fly zone's. ik woon kennelijk in zo'n gebied en op de tablet en op mijn LG kreeg ik de melding dat ik hier niet mag vliegen. Als ik het wegklikte en akkoord ging met op eigen risico vliegen, was de melding even weg, maar verscheen steeds opnieuw.
En op de Samsung had ik dat niet.
Heel bizar allemaal. Ik ga dus nu mijn vrouw overhalen om te ruilen van telefoon..:)
Groet,
Koos
 
Hallo Koos en Bob,

Helaas was de oplossing van het verwijderen van Facebook toch van korte duur. Na twee vluchten wilde de GO4-app weer niet goed draaien. Na het verwijderen van alle cache-bestanden en alle oude vluchten in de app op mijn telefoon ging het precies één vlucht goed maar de volgende alweer niet. Alles geprobeerd maar geen succes. Vorige week al had ik mijn tablet (Samsung Galaxy Tab A6 7") al teruggezet naar fabrieksinstellingen en daarna alleen de GO4-app geïnstalleerd. Ik kon daar heel behoorlijk mee vliegen. Afgelopen weekend waren we weg maar had ik er gelukkig aan gedacht de 7' tablet mee te nemen zodat ik toch nog leuk gevolgen heb. Ik had op mijn telefoon wel hetzelfde als Koos met de no-fly zone's. Ik had goed gecontroleerd of ik in een no-fly zone zat wat niet het geval was maar kreeg ook de de nieuwe no-fly zone melding die ik woensdag daarvoor niet kreeg of dezelfde telefoon met dezelfde app-versie. Op de tablet kreeg ik deze melding weer niet.

Ik ga als ik even tijd heb ook aan de slag met de tips van Bob om toch ook weer op de telefoon te kunnen vliegen. Bedankt daarvoor.

Groeten, Marcel
 
Vanmiddag had ik een ingeving: ik heb de Go4 app verwijderd en alleen de Litchi-app ( zie hieronder) geïnstalleerd op mijn LG telefoon.
Resultaat: perfect beeld en geen haperingen of vertraging meer. Het is natuurlijk geen ideale oplossing, maar ik ben al lang blij dat ik met mijn eigen telefoon weer goed kan vliegen.
Vraag is natuurlijk voor hoe lang, want begrijpen doe ik het nog steeds niet. Ik kreeg ook niet meer de waarschuwing van de no fly zone enzo.

Ps: De litchi-app had ik eerder al eens geïnstalleerd omdat het me wel leuk leek om FPV te kunnen vliegen. Had hiervoor een simpele VR Box gekocht: €14,95 via Groupon, maar ik raad hem niet aan, want het beeld dat je krijgt is nog maar een kwart van het aantal pixels van je telefoon, dus echt mooi is dat niet. Ligt niet aan de Box, maar aan de Litchi app, die het beeld opdeelt in twee aparte beelden. Er komt in juli een nieuwe box op de markt, die met prismalenzen het totale beeld van je telefoon aan elk oog doorgeeft, waardoor je HD kwaliteit houdt en dus ook geen aparte app nodig hebt om het beeld te splitsen. zie: https://www.indiegogo.com/projects/...c-experience-for-2d-video-cinema-smartphone#/

Groeten,
Koos
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2017-05-02 om 16.05.39.png
    Schermafbeelding 2017-05-02 om 16.05.39.png
    342,1 KB · Weergaven: 37
Klinkt alsof je telefoon gewoon "vol" zit...
(Zelf nog geen DJI drone, dus geen persoonlijke ervaring met deze apps)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Klinkt alsof je telefoon gewoon "vol" zit...
(Zelf nog geen DJI drone, dus geen persoonlijke ervaring met deze apps)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
Ja, dat is waar!:)
Ik heb inderdaad niet heel veel geheugen( maar 8 GB) in mijn telefoon, maar als je een app kunt installeren, dan is er kennelijk ruimte: praktijk komt dus overeen met de theorie. Vreemd blijft wel dat alles eerst wel werkte en na de update niet en nu uiteindelijk wel met de nieuwste firmware, maar dan wel met de Litchi-app.
Groet, Koos
 
Een app installeren is één ding. Daarna er mee data streamen kost best wat werkgeheugen. Waarschijnlijk is Litchi net iets geheugenvriendelijker geprogrammeerd dan Go4.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Een app installeren is één ding. Daarna er mee data streamen kost best wat werkgeheugen. Waarschijnlijk is Litchi net iets geheugenvriendelijker geprogrammeerd dan Go4.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
Zou best kunnen! Maar ik lees op andere fora dat veel mensen problemen hebben met de nieuwste Firmware en/of de DJI GO4 app. Belangrijkste is denk ik toch wel dat je de updates zo veel mogelijk via de DJI assistent doet en niet via de Go-app. Geeft minder kans op onderbrekingen in het verzenden van data omdat het via usb-kabel gaat.
 
Gisteren weer even gevlogen. Aanvankelijk kreeg ik geen beeld, maar na alles een voor een uitschakelen en opnieuw inschakelen had ik weer beeldverbinding.
Vanochtend weer geprobeerd, maar nu hielp uit en aan zetten van drone, controller en app helemaal niet.
Heb vervolgens op mijn telefoon zoveel mogelijk apps gestopt, waardoor er dus meer (werk) geheugen vrij kwam.
En ja hoor, toen had ik weer gewoon beeld en geen uitval.
Dus mogelijk heeft het toch te maken met onvoldoende geheugen. Op de Galaxy van mijn echtgenote draait de DJI Go4 app namelijk wel zonder problemen, maar die heeft dan ook 16 GB geheugen itt mijn LG die maar 8 GB heeft.
Ben benieuwd hoe het blijft gaan. Helemaal zeker ben ik dus niet, dat het daar aan ligt.
groet,
Koos
 
  • Leuk
Waarderingen: Mavic Pro 55
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het echt aan mijn telefoon ligt. Want ook een goede kwaliteit USB kabel blijkt het probleem niet op te lossen(in ander topics kwam dit als "oplossing" naar voren).
Ik wil dus nu kijken naar een andere telefoon of tablet die goed met de DJI GO4 app samenwerkt. Heb begrepen dat sommige telefoons een android versie meekrijgen die ofwel verouderd is of gewoon een soort van kloon is, waardoor de boel toch regelmatig crasht. Dus ofwel een IOs telefoon of mini ipad of een goed werkende android tablet of telefoon.
16 GB aan werkgeheugen lijkt me een minimum vereiste.
Dus hierbij mijn vraag:
Bij wie werkt het altijd probleemloos en zoja: welke telefoon of tablet gebruik je dan?
 
Het is schandalig dat DJI Go 4 voor zoveel problemen zorgt. Ik heb onlangs een iPad Mini 4 in huis gehaald (omdat ik op mijn iPad Mini 2 ook dit probleem had), maar ook die nieuwe iPad heeft problemen met de videofeed. In eerste instantie werkt alles goed, maar (zeker op warme dagen) gaat het na een paar minuten toch mis. Eerst heb ik last van wat haperingen, totdat het beeld op een gegeven moment amper nog doorkomt. De iPad Mini wordt heel heet. Het lijkt erop dat de videoverbinding teveel van de hardware vraagt, waardoor de processor op een goed moment gaat afremmen om oververhitting te voorkomen. Alle 'oplossingen' tot nu toe (andere USB kabel, tablet in vliegtuigmodus zetten, alle andere apps afsluiten) hebben nog niet geholpen. De setting om de beeldkwaliteit van de live videoverbinding terug te schroeven kan ik niet vinden. Het is schandalig dat DJI hier geen oplossing voor presenteert, want ik hoor steeds vaker dat mensen tegen dit probleem aanlopen.
 
Het is schandalig dat DJI Go 4 voor zoveel problemen zorgt. Ik heb onlangs een iPad Mini 4 in huis gehaald (omdat ik op mijn iPad Mini 2 ook dit probleem had), maar ook die nieuwe iPad heeft problemen met de videofeed. In eerste instantie werkt alles goed, maar (zeker op warme dagen) gaat het na een paar minuten toch mis. Eerst heb ik last van wat haperingen, totdat het beeld op een gegeven moment amper nog doorkomt. De iPad Mini wordt heel heet. Het lijkt erop dat de videoverbinding teveel van de hardware vraagt, waardoor de processor op een goed moment gaat afremmen om oververhitting te voorkomen. Alle 'oplossingen' tot nu toe (andere USB kabel, tablet in vliegtuigmodus zetten, alle andere apps afsluiten) hebben nog niet geholpen. De setting om de beeldkwaliteit van de live videoverbinding terug te schroeven kan ik niet vinden. Het is schandalig dat DJI hier geen oplossing voor presenteert, want ik hoor steeds vaker dat mensen tegen dit probleem aanlopen.

Bij mij inderdaad dus hetzelfde. Van alles geprobeerd en dan gaat het even goed en bij de volgende vlucht crasht de app voortdurend en valt het beeld weg, nu zowel bij de Litchi app als de DJI go4 app. Ik heb nog geen relatie gezien met hoge temperatuur op warme dagen, maar zal er eens op letten.
Kun je op de Ipad Mini ook instellen dat gegevens op een extra sd kaart worden opgeslagen of kan dat sowieso niet op een Ipad?
 
Kun je op de Ipad Mini ook instellen dat gegevens op een extra sd kaart worden opgeslagen of kan dat sowieso niet op een Ipad?

Nee, een iPad heeft geen mogelijkheid om een geheugenkaartje in te schuiven.