Nieuwe europese regelgeving 19 m/s ???

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

oppie

New Member
Lid geworden
6 jan 2023
Berichten
10
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
57
Locatie
Schiphol
Hallo,

Ik las op een forum van DJI dat de Europese regelgeving voor C1 de snelheid heeft begrenst op 19 m/s en 85 decibel... Vond het een beetje raar en vroeg mij af of dit klopte. Weet iemand hier of dit klopt?
 
Oei, dat is dan slecht nieuws voor de FPV vliegers... De Dji FPV en Avata kunnen dan wel in de kast...
 
Daar is op het forum een hoop over te vinden. Lees bv dit maar eens.

 
Ja als ik het zo lees dan is het een jaartje uitstel maar die 19 m/s komt er aan. En dan is de lol er wel vanaf voor de race drones en de Dji fpv en Avata....

Jammer dat de race drone uit Europa geweerd gaat worden.
 
Ja als ik het zo lees dan is het een jaartje uitstel maar die 19 m/s komt er aan. En dan is de lol er wel vanaf voor de race drones en de Dji fpv en Avata....

Jammer dat de race drone uit Europa geweerd gaat worden.
Dergelijke drones kun je blijven gebruiken in Open categorie A3, op minstens 150 meter afstand van mensen, wegen, bebouwing, recreatiegebieden, etc. Kortom: je wordt verbannen naar de weilanden. Op zich ook wel logisch, want met echt snel vliegende (race)drones heb je niks te zoeken in de buurt van mensen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: JH54
Zat die begrenzing al in de firmware update van de Mavic 3 voor het C1 label?
Niet op gelet, maar de Mavic 3 kan dacht ik 21m/s
 
Oke ik dacht in het pdf je te lezen dat die 19 m/'s voor alle categorieën gaat gelden...
 
En inderdaad niet meer dan logisch dat je bij mensen en bebouwing uit de buurt blijft...
 
In de DJI handleiding voor de Mavic 3 / 3 classic staat dat de snelheid in S-mode = 21m/sec en die volgens de EU (max) 19 m/sec (dat is 68,4 km / uur! Dat is in de meeste gevallen toch hard genoeg, aangenomen dat je met een Mavic 3 niet gaat racen?
 
In de DJI handleiding voor de Mavic 3 / 3 classic staat dat de snelheid in S-mode = 21m/sec en die volgens de EU (max) 19 m/sec (dat is 68,4 km / uur! Dat is in de meeste gevallen toch hard genoeg, aangenomen dat je met een Mavic 3 niet gaat racen?
En wat heeft dit toe te voegen aan dit topic ? Het gaat hier om de FPV tak, en de toepasbaarheid van de regelgeving.
 
Oei, dat is dan slecht nieuws voor de FPV vliegers... De Dji FPV en Avata kunnen dan wel in de kast...
Zeer waarschijnlijk krijgen de DJI FPV en Avata géén C1 label. Dan maakt de betreffende snelheidslimiet niet uit, omdat deze toestellen er niet aan hoeven te voldoen.

Wél ga je met beide toestellen, indien ze geen C1 label hebben, vanaf 1 januari 2024 verplicht vliegen in subcategorie A3. Dus op minimaal 150 meter afstand van bebouwing.
 
Drones kunnen natuurlijk schade en letsel aanrichten. Ik snap best dat het gereguleerd moet worden, want een simpel a1-a2-a3 online examen zegt natuurlijk niks over je vaardigheden in de praktijk. maar auto's kunnen ook levensgevaarlijk zijn. Zou dit niet op te lossen zijn met een praktijkexamen, net als een rijbewijs? Het mooie van fpv-dronen word nu wel aardig kapotgemaakt.