Nieuwe dronekaart van Aeret toont veilige afstanden tot spoorlijnen, wegen en hoogspanningsleidingen

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.753
Waarderingsscore
3.202
Punten
113
Leeftijd
48
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Nieuwe dronekaart van Aeret toont veilige afstanden tot spoorlijnen, wegen en hoogspanningsleidingen

Dronepiloten die in de Open categorie vliegen, hebben in Nederland te maken met aanvullende beperkingen ten opzichte van de Europese regels. Zo geldt er een minimale afstand tot onder andere spoorwegen, hoogspanningsleidingen en wegen waar een snelheid van 80 km/h of meer is toegestaan. Aeret heeft onlangs een pdf gepubliceerd waarop deze veiligheidsbuffers visueel zijn weergegeven.

Lees verder
 
  • Leuk
Waarderingen: cappellen
Da's jammer, ik wist wel dat er niet boven hoogspanningskabels gevlogen mocht worden, maar een afstand van 150m had ik niet scherp. Ik had juist een mooi afgelegen oefen plekje gevonden, maar dus wel binnen 150m van hoogspanningskabels :confused:.
 
Hoogspanningskabels, naast dat het vitale infrastructuur is, kunnen je kompas en GPS ontvangst verstoren. Dat is de grootste reden van fly-aways als je met geautomatiseerde systemen vliegt (wat 95% van de drone piloten doet). Het is dus sowieso niet aan te raden dicht in de buurt van hoogspanningskabels te vliegen.
 
Hoogspanningskabels, naast dat het vitale infrastructuur is, kunnen je kompas en GPS ontvangst verstoren. Dat is de grootste reden van fly-aways als je met geautomatiseerde systemen vliegt (wat 95% van de drone piloten doet). Het is dus sowieso niet aan te raden dicht in de buurt van hoogspanningskabels te vliegen.
Heel eerlijk; ik heb daar nog nooit last van gehad. Alleen in de buurt van een voorbijkomende TGV heb ik wel eens signaalverlies gehad. Ook een hoge KP-index heeft nog nooit tot enige merkbare verstoring geleid...
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric-Jan
Heel eerlijk: ik wel.
En het frappante is dat als je eenmaal geen controle over je drone hebt er ineens magneten in sloten en bomen lijken te zitten :D
Gelukkig kwam toen de boom net eerder dan de sloot...
 
Heel eerlijk: ik wel.
En het frappante is dat als je eenmaal geen controle over je drone hebt er ineens magneten in sloten en bomen lijken te zitten :D
Gelukkig kwam toen de boom net eerder dan de sloot...
Met wat voor drone was dat?
 
Een jou misschien nog wel bekende, Wiebe: GDU Byrd
Foto is van september 2016, toen ik m net binnen had. Dus het kan goed zijn dat de technologie al veel verder is ontwikkeld dan toen, maar GPS blijft GPS en compas blijft compas, lijkt me. Alleen hoe de software potentiële verstoringen herkent en compenseert, daar zal intussen wel wat ontwikkeling in geweest zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_0919.JPG
    IMG_0919.JPG
    960,8 KB · Weergaven: 2
Een jou misschien nog wel bekende, Wiebe: GDU Byrd
Foto is van september 2016, toen ik m net binnen had. Dus het kan goed zijn dat de technologie al veel verder is ontwikkeld dan toen, maar GPS blijft GPS en compas blijft compas, lijkt me. Alleen hoe de software potentiële verstoringen herkent en compenseert, daar zal intussen wel wat ontwikkeling in geweest zijn.
Haha, die dingen vlogen volgens mij ook zonder verstoring zomaar weg :)))

Nee zonder gekheid, ik denk dat het DJI-spul van tegenwoordig veel en veel betrouwbaarder is geworden. Ook de mini's.
 
Ik hield een marge aan van 50m, als die kabels dan nog interferentie geven is er wat anders mis imo...
Ik heb ook nog geen document kunnen vinden waar die 150m in staat, anders dat de pdf.