Nieuwe B&B met camping in Noorwegen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

MTito

Well-Known Member
Lid geworden
17 okt 2016
Berichten
458
Waarderingsscore
405
Punten
63
Leeftijd
60
Locatie
Noorwegen
Website
www.titodesign.no
Promotiefilmpje gemaakt voor vrienden die een B&B met camping beheren, Veigård B&B.
Dit filmpje zal ik ook op hun website plaatsen die ik nog aan het maken ben.

Ben benieuwd of het jullie aanspreekt en/of nieuwsgierig maakt naar meer.

Vimeolink:
 
Laatst bewerkt:
Prima filmpje voor een promotie. Door de schaduwen oogt het op verschillende plekken in de beelden wat donker. Ik weet niet hoeveel tijd je er in wilt steken, maar dit zou je nog wat kunnen bewerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MTito
Prima filmpje voor een promotie. Door de schaduwen oogt het op verschillende plekken in de beelden wat donker. Ik weet niet hoeveel tijd je er in wilt steken, maar dit zou je nog wat kunnen bewerken.
Wil ik nog naar kijken, dit is de eerste proef om de inhoud te beoordelen, maar ik heb de afsluiting veranderd. Het deel waar de tekst uitkomt is niet het B&B gedeelte, kan een verkeerde indruk opleveren. Heb ik veranderd en de huidige link zal ik vervangen door de nieuwe link!
 
Hi Marcel, heb je al iets met de filters kunnen doen ?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Nee, nog niet. De weersomstandigheden vroegen er niet om. En ik heb wel een proef gedaan, 2 filmpjes. Eentje zonder en eenteje met filter 32ND, maar ik had hem op automatisch belichten staan, zag dus zo goed als geen verschil. Ik moet de belichting instellen op bijv. bewolkt of zonnig, dan is er beter verschil zichtbaar volgens een YouTube filmpje.
 
Prima filmpje voor een promotie. Door de schaduwen oogt het op verschillende plekken in de beelden wat donker. Ik weet niet hoeveel tijd je er in wilt steken, maar dit zou je nog wat kunnen bewerken.
De film met nieuwe afsluiting is geplaatst, kijk nog maar eens!
 
Als je hem op auto hebt staan, zul je geen verschil zien, want dan wordt de sluitertijd automatisch aangepast. Op manuel kan je het zelf beïnvloeden .


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MTito
Prima filmpje voor een promotie. Door de schaduwen oogt het op verschillende plekken in de beelden wat donker. Ik weet niet hoeveel tijd je er in wilt steken, maar dit zou je nog wat kunnen bewerken.
Sjakie, ik heb de donkere scenes wat opgelicht in prem.pro CC 2018, ziet er beter uit maar dit hangt helemaal af hoed de kijker zijn scherm heeft ingesteld. Film zal er bij een ieder anders uitzien en ik heb een gemiddelde genomen van 3 schermen waar ik hem op heb bekeken.
Nieuwe link:
 
Laatst bewerkt:
Als je hem op auto hebt staan, zul je geen verschil zien, want dan wordt de sluitertijd automatisch aangepast. Op manuel kan je het zelf beïnvloeden .


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Sorry dat ik even tussendoor kom, maar juist als je op automatisch fimt zal de sensor zien dat er door het ND-filter minder licht doorkomt en zal daardoor zijn sluitertuid toenemen. Het valt alleen op als je beelden hebt met snelle objecten die voor jouw camera vliegen zeg maar. Met rustig gefilmde beelden heb je eigenlijk geen voordeel met een ND-filter. Dus wat dit filmpje betreft zul je geen voordelen zien helaas. Als je bijvoorbeeld laag over een grasveld vliegt met hoge snelheid heb je er zeker wat aan, maar nu niet helaas.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry dat ik even tussendoor kom, maar juist als je op automatisch fimt zal de sensor zien dat er door het ND-filter minder licht doorkomt en zal daardoor zijn sluitertuid toenemen. Het valt alleen op als je beelden hebt met snelle objecten die voor jouw camera vliegen zeg maar. Met rustig gefilmde beelden heb je eigenlijk geen voordeel met een ND-filter. Dus wat dit filmpje betreft zul je geen voordelen zien helaas. Als je bijvoorbeeld laag over een grasveld vliegt met hoge snelheid heb je er zeker wat aan, maar nu niet helaas.
met andere woorden, voor fotografie is een ND filter goed om bijv. een waterval smooth weer te geven maar met filmen heeft het geen zien. Ik zie dat er veel meer contrast komt tijdens filmen met ND filters maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Zoveel neg. reacties en zoveel filmpjes die de mooiste contrast rijke beelden dragen. Dus ik ga het gewoon zelf proberen!
 
Het is inderdaad een vreemd filter dat een gebruiksaanwijzing nodig heeft. Je moet je goed verdiepen in sluitertijd en diafragma.
Sluitertijd: Is de tijd waar een frame genomen wordt, hoe korter, des te scherper het beeld.
Diafragma: Hoeveel licht mag er op jouw sensor vallen.

Bij dronecamera's zonder de optie om diafragma in te stellen kun je dit enigszins omzeilen met een ND-Filter, hierdoor word de sluitertijd langer naarmate jouw ND-Filter een hoger getal heeft. (8-16-32).

Best wel ingewikkeld verhaal maar je begrijpt wat ik bedoel omdat je het over de waterval hebt.

Zelf heb ik ook veel met nd-filters geëxperimenteerd, en zie inderdaad weinig tot geen verschil. Manueel instellen geeft bij mij het beste resultaat.
Met andere woorden, voor mij is het geen tovermiddel.

Voor 'ons' als hobby-droners zal het naar mijn mening weinig uitmaken, met of zonder ND.
 
  • Leuk
Waarderingen: MTito
Sjakie, ik heb de donkere scenes wat opgelicht in prem.pro CC 2018, ziet er beter uit maar dit hangt helemaal af hoed de kijker zijn scherm heeft ingesteld.
Het idee van nabewerking is niet dat je de verkeerde instellingen van iemands scherm probeert te compenseren, maar dat je je eigen beelden verbetert. Probeer eens, om te beginnen, wat te experimenteren met de gamma- en contrast-waarden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MTito
met andere woorden, voor fotografie is een ND filter goed om bijv. een waterval smooth weer te geven maar met filmen heeft het geen zin.
Nee, zeker niet. Dennis heeft hier eerder al een filmpje over gepost, die ik hier nog maar eens herhaal. Afhankelijk van welk effect je wilt bereiken kunnen ND filters ook voor video nuttig zijn.
Bij weinig beweging in je opnames of langzame camera-bewegingen hebben ND filters weinig zin, dat dan weer wel.
 
Het is inderdaad een vreemd filter dat een gebruiksaanwijzing nodig heeft. Je moet je goed verdiepen in sluitertijd en diafragma.
Sluitertijd: Is de tijd waar een frame genomen wordt, hoe korter, des te scherper het beeld.
Diafragma: Hoeveel licht mag er op jouw sensor vallen.

Bij dronecamera's zonder de optie om diafragma in te stellen kun je dit enigszins omzeilen met een ND-Filter, hierdoor word de sluitertijd langer naarmate jouw ND-Filter een hoger getal heeft. (8-16-32).

Best wel ingewikkeld verhaal maar je begrijpt wat ik bedoel omdat je het over de waterval hebt.

Zelf heb ik ook veel met nd-filters geëxperimenteerd, en zie inderdaad weinig tot geen verschil. Manueel instellen geeft bij mij het beste resultaat.
Met andere woorden, voor mij is het geen tovermiddel.

Voor 'ons' als hobby-droners zal het naar mijn mening weinig uitmaken, met of zonder ND.
Dank je wel voor de info waar ik zelf ook aan gedacht heb, echter ik ben verleid door de filmpjes die ik zag op youtube. Maar bij de phantom 4 die ik heb kan ik met het wieltje op de controller de belichting ter plekke aanpassen. Eigenlijk is dat dus hetgeen wat deze filters doen. Echter, altijd vooraf bedenken of die filter nodig is want tijdens de vlucht plaatsen is erg lastig. Als je tegen de zon in vliegt en filmt zou zo'n filter z'n werk doen maar als je dan terug vliegt met de zon in de rug zou het filter er eigenlijk af moeten, en dat gaat dus niet.
Ik denk dat deze filters hoofdzakelijk in de kast blijven liggen. Ik ben benieuwd of het scheelt met sneeuw opnames? Maar dank je wel voor je schrijven!
 
Nee, zeker niet. Dennis heeft hier eerder al een filmpje over gepost, die ik hier nog maar eens herhaal. Afhankelijk van welk effect je wilt bereiken kunnen ND filters ook voor video nuttig zijn.
Bij weinig beweging in je opnames of langzame camera-bewegingen hebben ND filters weinig zin, dat dan weer wel.
Duidelijk filmpje, maar ik ben een persoon die alles liever scherp ziet dus als het hoofddoel van de ND filter "blur" is, zullen de filters meer in de kast liggen dan op m'n Phantom 4 zitten.
Ik ben bang dat het een miskoop was, maar dit filmpje was wel duidelijk, ik ben er alleen niet uit hoe de belichting ingesteld word. Ik heb gelezen NIET op auto maar op "bewolkt" of "zonnetje".
En ik ben heel benieuwd of het verschil maakt met het filmen van sneeuw omgevingen die hier dus over een maandje zullen opduiken. Ik ga het proberen, dank voor deze info Sjakie!
 
Het is inderdaad een vreemd filter dat een gebruiksaanwijzing nodig heeft. Je moet je goed verdiepen in sluitertijd en diafragma.
Sluitertijd: Is de tijd waar een frame genomen wordt, hoe korter, des te scherper het beeld.
Diafragma: Hoeveel licht mag er op jouw sensor vallen.
Dennis heeft gelijk.
Ik zou er nog twee dingen aan willen toevoegen:
1) Kortere sluitertijd betekent minder bewegingsonscherpte (en daardoor dat scherpere beeld; heeft dus niet met scherpstellen te maken, maar levert wel scherpere beelden op... lastig he?)
2) Het diafragma beïnvloed ook de scherpteDIEPTE, dus hoever vóór en achter het scherpstelpunt het beeld nog scherp is. Een groter getal voor diafragma levert een grotere scherptediepte. Dat komt dan weer door een kleinere opening, wat dan ook weer "minder licht op de sensor" betekent.

Wat een ND filter in feite doet is licht tegenhouden, zonder kleur effect ("neutraal grijsfilter"). Om met zo'n filter tòch een goede belichting te krijgen moet dus gecompenseerd worden door de sluitertijd te verlengen en/of de opening van het diafragma te vergroten (kleiner getal voor diafragma, dus). Beide hebben hun effect op de scherpte (bewegingsonscherpte of scherptediepte).
Des te groter het getal van het ND filter, des te meer licht houdt het tegen. ND 16 houdt 2 x zoveel licht tegen als ND8. Dat komt overeen met 1 "stop" (meestal 3 stapjes) diafragma verandering, waarmee ook de waarde van het diafragma 2 x zo groot wordt (f 2.8 wordt f 5.6 voor een gelijke belichting). ND32 houdt nog eens 2x zoveel licht tegen (f 5.6 wordt f 11). Dus als je met ND8 met f2.8 zou filmen, dan wordt dat bij gelijkblijvende sluitertijd dus f11 bij ND32 voor een gelijke belichting.
Het zelfde verhaal gaat op voor sluitertijd: 2 x zo lange sluitertijd betekent 2 x zoveel licht op de sensor, dus als jouw automatische sluitertijd 1/200 seconde zou zijn met ND8, dan wordt -ie 1/100 bij ND16 (en ongewijzigd diafragma) en 1/50 bij ND16.
Natuurlijk kun je geen 60 fps filmpje schieten met sluitertijden van 1/50s, dus daar zit een einde aan, net als dat het diafragma fysieke beperkingen heeft (dicht is dicht, open is open). Film je op een automatische stand, dan zullen zowel sluitertijd als diafragma aangepast worden, binnen de beschikbare mogelijkheden, natuurlijk. Dan is het effect van ieder (nog) minder duidelijk.

Nòg een kanttekening: i.h.a. werkt automatische scherpstelling op basis van het contrast tussen naast elkaar liggende pixels. Dat contrast neemt af naarmate er minder licht wordt doorgelaten. Dus een ND filter kan automatisch scherp stellen in de weg zitten, indien te sterk.

Scherptediepte, DOF en een wazige achtergrond | Uitleg van Cameraland - Cameraland Blog
Beweging fotograferen: 7 manieren om dit in beeld te brengen
 
  • Leuk
Waarderingen: MTito