Nieuw Zeeland | Eye in the Sky

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Joanan Blei

Member
Lid geworden
20 apr 2020
Berichten
81
Waarderingsscore
72
Punten
18
Locatie
Utrecht

Sinds begin dit jaar ben ik bezitter van een DJI Mavic Air. Het feit dat ik naar Nieuw-Zeeland ging was een van de drivers om de drone aan te schaffen, en deze video is daarvan het resultaat. Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties en meningen. Feedback op weg naar betere video's is ook altijd welkom;).

Noot: aan het eind van het (reversed) shot vanaf 5.22 min crashte ik mijn Air ook meteen voor het eerst. Ik ben goed weggekomen met wat blikschade. Een nieuwe set propellers was voldoende om 'm weer in de lucht te krijgen.
 
Zeer fraai in bijna alle opzichten. geen fan van de versnellingen in de video(persoonlijke mening !) . Kleuren zijn een beetje overdone, maar eigenlijk past dat wel goed bij de content. In sommige shots lijkt het of je tegen de beperkingen van de drone aanloopt in de vorm van microstutters, maar dat kan zeer wel de omzetting naar youtube zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zeer fraai in bijna alle opzichten. geen fan van de versnellingen in de video(persoonlijke mening !) . Kleuren zijn een beetje overdone, maar eigenlijk past dat wel goed bij de content. In sommige shots lijkt het of je tegen de beperkingen van de drone aanloopt in de vorm van microstutters, maar dat kan zeer wel de omzetting naar youtube zijn.

Dank voor je reactie! Er zitten inderdaad een aantal facetten aan waarbij ik me kan voorstellen dat anderen daar andere keuzes in zouden maken, een kwestie van smaak denk ik. Ik merk inderdaad ook dat er af en toe stutters te zien zijn, ook in mijn offline versie. Enig idee wat daar nog meer een oorzaak van kan zijn? Ik film in 25 fps en hou me altijd aan de regel 'sluitertijd = 2 x frame rate', ik schiet dus met een sluitertijd van 1/50 en met ND filters om daarvoor te corrigeren.
 
Enig idee wat daar nog meer een oorzaak van kan zijn? Ik film in 25 fps en hou me altijd aan de regel 'sluitertijd = 2 x frame rate', ik schiet dus met een sluitertijd van 1/50 en met ND filters om daarvoor te corrigeren.
Microstutters zie je meestal ontstaan in snel bewegende beelden zo ook hier. Je zou de snelheid van de drone kunnen beperken, dat helpt maar is niet altijd gewenst.Verder helpt opnemen in een hogere framerate, maar dan loop je vermoedelijk tegen de beperkingen van de Air aan in 4K zoals ik al aangaf. Deze video schreeuwt om betere hardware ;)
 
Je zou de snelheid van de drone kunnen beperken, dat helpt maar is niet altijd gewenst.

Als je de snelheid van de drone verlaagt ben je in ieder geval van de stutter af. In de montage kun je de opname dan weer een beetje versnellen. Maar sommigen zijn geen fan van versnelling. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Microstutters zie je meestal ontstaan in snel bewegende beelden zo ook hier. Je zou de snelheid van de drone kunnen beperken, dat helpt maar is niet altijd gewenst.Verder helpt opnemen in een hogere framerate, maar dan loop je vermoedelijk tegen de beperkingen van de Air aan in 4K zoals ik al aangaf. Deze video schreeuwt om betere hardware ;)

Wat betreft hardwarematige beperkingen, ik zou nog van 25 fps naar 30 fps kunnen gaan in 4K resolutie. Ik weet niet of dat het probleem op zou lossen. De volgende stap zou 2.7K zijn, met framerates tot 60 fps. Maarja zou het toch wel het liefst op 4K resolutie houden.

Als je de snelheid van de drone verlaagt ben je in ieder geval van de stutter af. In de montage kun je de opname dan weer een beetje versnellen. Maar sommigen zijn geen fan van versnelling. ;)
Hm ja dat zou een optie kunnen zijn. Ik vind persoonlijk tragere beelden niet zo erg, ik probeer me daar nu ook meer op te focussen in mijn filmtechniek. Ik hou van de meer "cinematische" look en wat mij betreft is een lage snelheid daarbij de sleutel.
 
Er zit ook wel een nadeel aan versnellen. Je opname moet optimaal vloeiend zijn. Zit er maar een kleine correctie in je vliegpad of camera-positie, dan wordt dat in een versnelling zichtbaar als schok(je).
 
De volgende stap zou 2.7K zijn, met framerates tot 60 fps. Maarja zou het toch wel het liefst op 4K resolutie houden.
Ik vind resoluties onder de 4K ook niet interressant. Daarbij denk ik dat het voor de imageprocessor niet veel verschil maakt of je in 4K30 of in 2.7K60 filmt.
 
Daarbij denk ik dat het voor de imageprocessor niet veel verschil maakt of je in 4K30 of in 2.7K60 filmt.

Dit verschil weet ik zo niet, maar ik weet wel dat de bitrate zeker van belang is voor de image processor. Zo ging mijn oude mediaplayer stotteren zodra een filmpje boven de 30 MB/minute uitkwam (los van de andere video-instellingen). Er is video-montage software waar je de bitrate voor de codering kunt instellen, dus daar zou je mee kunnen experimenteren.
(YouTube brengt de bitrate sowieso naar beneden van je filmpjes.)