NFZ Vraag

Anon

New Member
Lid geworden
25 apr 2020
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
24
Locatie
Noord-Brabant
Ik heb recent wat DJI producten gehaald, maar ik woon in een NFZ en ik heb begrepen dat de drone zelfs niet in de achteruin mag worden gevlogen. Maar hoe zit het dan met indoor flights ? Ik ga er van uit dat je wel gewoon in je eigen luchtruim mag vliegen. Is dit correct ?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er van uit dat je wel gewoon in je eigen luchtruim mag vliegen. Is dit correct ?

Nee:
Artikel 21
1.
De bevoegdheid van de eigenaar van de grond om deze te gebruiken, omvat de bevoegdheid tot gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte.
2.
Het gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte is aan anderen toegestaan, indien dit zo hoog boven of zo diep onder de oppervlakte plaats vindt, dat de eigenaar geen belang heeft zich daartegen te verzetten.
3.
De vorige leden zijn niet van toepassing op de bevoegdheid tot vliegen.
 
Als je met eigen luchtruim bijvoorbeeld een hal/loods bedoeld dan mag dat. Buitenshuis is altijd luchtruim, prive-bezit of niet.
 
Het klinkt onwerkelijk maar ons burgelijk wetboek vermeld toch echt anders.
De regels gelden voor het luchtruim. Jouw woonkamer, schuur of loods valt daar niet onder. Indoor vliegen valt niet onder de regeling.
 
Kun je dat onderbouwen?
Ik ben nog aan het zoeken, zit ergens verstopt. Er is een artikel dat zegt dat lijnvliegen, vrije vlucht en indoorvliegen buiten de regels vallen. Mocht ik hem tegenkomen zal ik hem plaatsen.
 
Ik ben nog aan het zoeken, zit ergens verstopt. Er is een artikel dat zegt dat lijnvliegen, vrije vlucht en indoorvliegen buiten de regels vallen. Mocht ik hem tegenkomen zal ik hem plaatsen.
Oke, mega zwart/wit is het niet te vinden of het wél of niét mag. Artikel 21 lijkt mij gaan over gebruik van grond, niet specifiek over regulering van het luchtruim. Echter Luchtruim is de term die algemeen gebruikt wordt om de ruimte boven het aardoppervlak aan te geven waarin luchtverkeer kan plaatsvinden. In mijn woonkamer kan er geen luchtverkeer plaatsvinden, daarom valt deze buiten het luchtruim. Maar dat wil niet zeggen dat er helemaal geen regels zijn bij indoorvliegen. Denk aan mensenmassa's en privacy.
 
  • Leuk
Waarderingen: Anon
Artikel 21 lijkt mij gaan over gebruik van grond

Het BW Artikel 21 richt zich specifiek op de bevoegdheid op het gebruik van de ruimtes boven en onder de grond [van jou eigendom],
Vliegen staat daar expliciet vermeld bij de uitzonderingen. Luchtruim of niet.

Je bent dus in geen geval 'eigenaar' van het 'luchtruim' in je eigen woonkamer, hoe raar dat ook klinkt.
Als je echter breder kijkt is er wel een verklaring waarom dit zo geregeld is. Maar dan moet je verder kijken dan vliegverkeer.
Er zijn bijvoorbeeld ook radio / tv / gsm singalen die door ons 'luchtruim' gaan. Mocht ik eigenaar zijn van de 'lucht' in mijn woonkamer zou ik de KPN of een andere etherboer kunnen verbieden om singalen door mijn huis te sturen....?
 
Het BW Artikel 21 richt zich specifiek op de bevoegdheid op het gebruik van de ruimtes boven en onder de grond [van jou eigendom],
Vliegen staat daar expliciet vermeld bij de uitzonderingen. Luchtruim of niet.

Je bent dus in geen geval 'eigenaar' van het 'luchtruim' in je eigen woonkamer, hoe raar dat ook klinkt.
Als je echter breder kijkt is er wel een verklaring waarom dit zo geregeld is. Maar dan moet je verder kijken dan vliegverkeer.
Er zijn bijvoorbeeld ook radio / tv / gsm singalen die door ons 'luchtruim' gaan. Mocht ik eigenaar zijn van de 'lucht' in mijn woonkamer zou ik de KPN of een andere etherboer kunnen verbieden om singalen door mijn huis te sturen....?
Ik begrijp jouw kant van het verhaal. Maar toch ben ik er vrijwel van overtuigd dat binnen vliegen niet strafbaar is. Heb nog even verder gezocht, echter zie ik door de bomen het bos ook niet meer hoor. Blijft wel een leuke vraag. Stel je voor, een agent loopt langs mijn huis en ziet mijn mini in mijn kamer vliegen. Bekeuring waard? Daarnaast denk ik dat jouw woonkamer geen luchtruim is omdat je daar geen vliegverkeer kunt verwachten. Luchtruim is alle ruimte die open staat voor vliegverkeer.
 
Denk ook niet dat iemand hier iets van aantrekt hoor en denkt ook dat het de dienstdoender een worst zal zijn of je nu met 1 of 10 minis in je huis aan het rondvliegen bent, zolang niemand daar last van heeft.
Het staat echt in het BW, dus wat mij betreft een feit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dennis Mengerink
Ik begrijp jouw kant van het verhaal. Maar toch ben ik er vrijwel van overtuigd dat binnen vliegen niet strafbaar is. Heb nog even verder gezocht, echter zie ik door de bomen het bos ook niet meer hoor. Blijft wel een leuke vraag. Stel je voor, een agent loopt langs mijn huis en ziet mijn mini in mijn kamer vliegen. Bekeuring waard? Daarnaast denk ik dat jouw woonkamer geen luchtruim is omdat je daar geen vliegverkeer kunt verwachten. Luchtruim is alle ruimte die open staat voor vliegverkeer.
Ja, maar als je het vanaf die hoek bekijkt zou je ook kunnen zeggen dat alles onder de shutting(in de achtertuin), ook geen luchtruim is. Dus hoe zit dat dan?
 
Ja, maar als je het vanaf die hoek bekijkt zou je ook kunnen zeggen dat alles onder de shutting(in de achtertuin), ook geen luchtruim is. Dus hoe zit dat dan?
Tja, dat is weer zo'n leuke. Een eénduidig antwoord is er denk ik niet. Het volgende is mijn eigen interpretatie hoor: Neem een luchtfoto recht naar beneden, alles wat je dan ziet is de ondergrens van het luchtruim. Dus als je een dak ziet begint het luchtruim boven het dak. Zie je een weiland? dan is dat de ondergrens. In principe is alles wat je op een luchtfoto ziet een ondergrens.
 
De takken van mijn buurman's boom mogen niet boven mijn grondstuk hangen, dus hangen ze in het luchtruim boven mijn grondgebied??
Dus is alles boven mijn grondgebied tot aan de nok van mijn dak is mijn luchtruim.
Dit lijkt me logisch alleen wettelijk is het weer anders.

Burgerlijk wetboek 5:2 art 20 gaat hierover

oa Het geeft je de bevoegdheid om de ruimte boven en onder de oppervlakte te gebruiken (maar niet: vliegen). Ook anderen mogen die ruimten gebruiken maar slechts als dat zo hoog boven of zo diep onder de oppervlakte gebeurt dat jij geen belang hebt om je daartegen te verzetten. In de praktijk zal het dan gaan om een hoogte waarbij je geen gevoel van inkijk of zonverlies meer hebt. En een diepte waarbij geen hinder door trillingen, geluid en instabiliteit meer zal optreden
 
Er zijn bijvoorbeeld ook radio / tv / gsm singalen die door ons 'luchtruim' gaan. Mocht ik eigenaar zijn van de 'lucht' in mijn woonkamer zou ik de KPN of een andere etherboer kunnen verbieden om singalen door mijn huis te sturen....?

Heet de ruimte voor radio/tv-signalen niet 'de ether' en met eigen wet en regelgeving?