Newbe

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

surfslee

New Member
Lid geworden
8 nov 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
1
Punten
3
Locatie
Rotterdam
Even voorstellen, Jeroen, 45 jaar uit de nofly zone Rotterdam. Sinds ruim 2 weken geleden ben ik in het bezit van een DJI Mini 2 plus nog wat toebehoren om de drone in de toekomst makkelijk mee te kunnen nemen tijdens fietstochten- en vakanties.

Meteen in de eerste dagen heb ik 3 vluchten gemaakt. De eerste vlucht was net buiten Maassluis, op de rand van waar het net mag volgens de Aeret kaart en godrone app.
Daarna op het strand bij Wassenaar net buiten het Natura 2000 gebied. Daar kwam ik er al snel achter dat fijn zand, veel wind en een gimbal geen goeie combi is (“gimbal overload error”).
En de laatste vlucht was op het strand van de Tweede Maasvlakte. Dat was meteen de laatste vlucht van deze drone… Enkele minuten na opstijgen kwam er zo’n stevige regenbui over dat ik zelf binnen een halve minuut volledig doorweekt was en vervolgens de drone met moeite op de grond kreeg door de windstoten. Eerst was ik nog wel trots dat het landen mij gelukt was, maar die euforie ging snel over in een mineurstemming toen bleek dat de drone een error code gaf: “Navigation system errors. Restart aircraft (code: 30105)” en niet meer wilde opstijgen. Tevens bleven de status lampjes branden wanneer de batterij erin zat. Lijkt erop dat de regen iets te veel was voor de Mini 2…

Lang verhaal kort, meteen contact gehad met DJI support (vriendelijk maar slecht te verstaan, lijkt op een geoutsourced callcenter in India). Vervolgens drone en batterijen opgestuurd en vandaag eindelijk bericht: vervanging binnen garantie en volgens mij geen “streepje” op mij DJI Refresh verzekering.

Ik hoop binnenkort weer te kunnen vliegen en dan gaat de drone ook mee met (gravel)fietstochten.
Tot die tijd kan ik hier op dit forum nog wat meer info vergaren over met name de regels rondom het vliegen in natuurgebieden. Dat is en blijft voor mij best onduidelijk, althans voor een deel van de natuurgebieden. Op de websites van de Meijendel en de Biesbosch bijvoorbeeld vond ik heel duidelijk terug dat drones daar verboden zijn. Natuurmomenten daarentegen stelt op 1 pagina dat ze drones liever niet in hun gebieden hebben, maar komen vervolgens wel met allerlei regels waar drone bezitters zich aan moeten houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: zwaailicht
Welkom Jeroen!
 
Welkom op het forum Jeroen.
Zand en grof stof kunnen idd killing zijn voor een drone.
Voor wat betreft de regenbui, bereid je vlucht goed voor, check bijv. de UAV forecast app en kijk naar de wolken/lucht.
Het is net als met inhalen, bij twijfel niet doen.
Mooi dat DJI voor vervanging zorgt.


Mavic2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Welkom Jeroen!
Ik heb al gemerkt: het is leuk om de kleine Mini 2 mee te nemen op vakantie.
Er is een apart topic met links naar appjes en websites van andere landen, zodat je kunt kijken waar je wél en beter niet kunt gaan vliegen.
Frankrijk bijvoorbeeld: Géoportail
 
@Inspectie Drone Inderdaad, ik had beter moeten kijken naar de lucht. De bui zag ik wel hangen en ik heb jaren zeer fanatiek gewindsurft op de Maasvlakte, dus enige inschatting van het weer zou ik wel moeten kunnen maken. Maar ja, iets te enthousiast met het nieuwe speelgoed en een nog meer enthousiast zoontje die niet kon wachten en voila, de beste ingrediënten om voorzichtigheid even aan de kant te schuiven ;)

@Aloys Dat topic was zeer waardevol. De Franse site had ik al gevonden. Evenals de Poolse app Droneradar. Jaarlijks ben ik zeker 2 tot 3 keer in Polen vanwege familiebezoek en vakantie, dus die app komt wel van pas. En laten mijn schoonouders nou net buiten een beperkt vlieggebied wonen :)