Nederlanders positief over inzet van drones voor maatschappelijke doeleinden

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.324
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Nederlanders positief over inzet van drones voor maatschappelijke doeleinden

Er is onder de Nederlandse bevolking een breed draagvlak voor de inzet van drones voor maatschappelijke doeleinden, zoals hulpdiensten. Dat zegt bijna 9 op de 10 Nederlanders die ondervraagd werden door onderzoeksbureau Motivaction. Belangrijk is wel dat de drones dan herkenbaar zijn als drones van hulpdiensten. Zorgen zijn er ook: 7 op de 10 Nederlanders zeggen zich zorgen te maken over hun privacy als er een drone over hun huis vliegt.

Lees verder
 
Zorgen zijn er ook: 7 op de 10 Nederlanders zeggen zich zorgen te maken over hun privacy als er een drone over hun huis vliegt.​

Is er iemand die dit gevoel van inbreuk op privacy deelt? Ik snap dit niet zo goed, misschien kun je je gevoel delen.
Privacy is niet het eerste issue waar ik aan denk. Eerder de risico's van ongevallen en schade als een drone naar beneden komt vallen.
 
Nee, ik begrijp die privacy inbreuk ook niet zo goed (tenzij je natuurlijk boven iemands huis/tuin of voor een appartementencomplex gaat hoveren).
Ik had ook wel eens willen zien hoeveel van de ondervraagden op sociale media zitten want wat daar allemaal openbaar gemaakt wordt zou mij eerder orgen baren en dat doen ze notabene zelf.
Mensen hebben geen idee hoeveel prive dingen ze op de digitale straat hebben liggen.
 
Ik hoor in de praktijk niemand echt veel zeuren over alle smartphones op straat en alle foto's en filmpjes die mensen daarmee maken. Maar ja, als je in een interview daarna expliciet gevraagd wordt zal ook zo"n fractie zeggen dat zich er dan best wel zorgen over (gaan) maken, ja..
 
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro
Ik hoor in de praktijk niemand echt veel zeuren over alle smartphones op straat en alle foto's en filmpjes die mensen daarmee maken. Maar ja, als je in een interview daarna expliciet gevraagd wordt zal ook zo"n fractie zeggen dat zich er dan best wel zorgen over (gaan) maken, ja..
Dat blijkt ook uit het onderzoek en is misschien ook een terecht gevoel. Maar ik probeer dat bezwaar te begrijpen, ik heb dat gevoel van inbreuk zelf namelijk niet. Als er een drone over komt denk ik niet 'oh die komt vast voor mij'.
 
Laatst bewerkt:
Ik schrijf een deel van die privacy verhalen toe aan de bangmakerij die soms over drones verspreid worden.
Ik had afgelopen week zoiets, ik was bij mijn werk opnames aan het maken en vloog op ongeveer 80m hoog over de tuin van de buren heen ( geen hoveren) de buurman zag de drone en ik hoorde hem en zijn vrouw erover praten. Ik liep dus even naar ze toe om aan te geven dat ik bezig was. Was allemaal geen probleem, de buurvrouw maakte zich alleen wat zorgen omdat bendes drones gebruikten om huizen uit te zoeken had ze gelezen. Ik grapte toen dat google maps daar waarschijnlijk makkelijker voor was.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en Sjakie