Natuurlijk weer een domme vraag over RAW foto's.

Wijkkie

Member
Lid geworden
11 feb 2019
Berichten
43
Waarderingsscore
8
Punten
8
Locatie
Leerdam
Hoi, ik heb gelezen dat je foto's beter in RAW formaat kan nemen i.v.m. verdere nabewerking.
Nu vind ik op mijn opslag kaartje geen RAW extensies, maar DNG.
Ik bewerk foto's met GIMP op een Windows 10 pc. Maar..... Gimp kan niks met .dng !
Well zegt gimp dat dat een adobe extensie is. Maar gimp is gratis en adobe niet.

Ik heb al gezocht naar een converter maar niets gevonden.

Iemand een tip ????

Verzonden met mijn ONEPLUS A6003 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: VERLIEFDE Rudy
DNG is idd RAW bestand. Adobe lightroom leest deze perfect in. Evenzo als je Bracket RAW maakt. Das ook een beetje het nadeel van gratis software, daar kun je minder mee, maar voor een paar euro / maand heb je wel een goede tool in handen. En zeg nou zelf we geven honderden en soms duizenden euro’s uit aan goede opname apparatuur , maar een stukje gereedschap mag niks kosten.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
DNG is idd RAW bestand. Adobe lightroom leest deze perfect in. Evenzo als je Bracket RAW maakt. Das ook een beetje het nadeel van gratis software, daar kun je minder mee, maar voor een paar euro / maand heb je wel een goede tool in handen. En zeg nou zelf we geven honderden en soms duizenden euro’s uit aan goede opname apparatuur , maar een stukje gereedschap mag niks kosten.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

Je kan ook DarkTable gebruiken. Dat kan wel DNG aan en je kan zelfs GIMP instellen zo dat het voor DNG DarkTable gebruikt om de plaat te improteren(How can I Open a DNG raw file in Gimp 2.10 ? ( Solved ) • GIMP Chat).
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijkkie