Natura 2000 gebied

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Om de chaos compleet te maken; hierbij een document dat ik zojuist heb ontvangen na contact te hebben gehad met voortouwnemer Provincie Gelderland, betreft het vliegen boven Natura2000 gebieden.......o_O:(
Dit document ziet er niet uit alsof het voor de regelgeving van 2021 is geactualiseerd, aangezien ze een uitzondering maken voor bepaalde professionele inzet. Het hele punt is toch dat het onderscheid professioneel/recreatief niet meer gemaakt wordt?
 
Dit document ziet er niet uit alsof het voor de regelgeving van 2021 is geactualiseerd, aangezien ze een uitzondering maken voor bepaalde professionele inzet. Het hele punt is toch dat het onderscheid professioneel/recreatief niet meer gemaakt wordt?

Iets met spijker en kop....vandaar de opmerking “om de chaos compleet te maken” .
Ik ga voorlopig niet in de buurt van Natura2000 vliegen, ben veel te bang dat Ko de Boswachter z’n dubbelloops jachtgeweer op me leegschiet.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Iets met spijker en kop....vandaar de opmerking “om de chaos compleet te maken” .
Ik ga voorlopig niet in de buurt van Natura2000 vliegen, ben veel te bang dat Ko de Boswachter z’n dubbelloops jachtgeweer op me leegschiet.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Dat is hier in Zeeland lastig. Half Zeeland is natura 2000 tegenwoordig.. gelukkig zijn er nuances te vinden en is vliegen niet per definitie verboden. Heb eea uitgezocht voor de stekken die ik wil vliegen en heb deze digitaal bij, just in case
 
Dat is hier in Zeeland lastig. Half Zeeland is natura 2000 tegenwoordig.. gelukkig zijn er nuances te vinden en is vliegen niet per definitie verboden. Heb eea uitgezocht voor de stekken die ik wil vliegen en heb deze digitaal bij, just in case
Goedemiddag, ik ben nieuw hier op het forum, vlieg al wel 2 jaren met een DIJ Mavic Zoom en was op zoek naar wat er nu wel en niet is toegestaan t.a.v. het vliegen rond Natura2000 gebieden in Zeeland en specifiek rond Burg-Haamstede. De benodigde A1 en A2 papieren uiteraard behaald :)

- Uit de stukken op Dronewatch maak ik op dat vliegen in natura2000 in 2017 eerst geheel verboden was, maar dat dit later weer deels is toegestaan (2017).

- Via de kaart van Aeret lijkt het hele gebied Natura2000 rond het dorp. Verder is er nog een strook met laagvlieg gebied langs de kust ivm de zweefvliegclub (kaart 2021).

- Op dit forum en in artikelen op Dronewatch wordt verwezen naar de beheerplannen voor natura2000, maar voor de Kop van Schouwen lijkt er geen actueel beheerplan te bestaan (of het is van 2013). Als er niets vermeld is lijkt het devies dat je een vergunning zou moeten aanvragen, maar voor een recreant lijkt me dat een onbegonnen weg (beheerder zelf heeft ook geen belang voor toestaan immers).

- Verder is er de zweefvliegclub Burgh Haamstede. Volgens de zweefvliegclub is 3 km rond het vliegveld recreatief dronevliegen nooit toegestaan VCH-Drone-Beleid-februari-2018.pdf. (2018) Dat lijkt dus ook een no-go.

- Tot slot vond ik op een website van Burgh Haamsteede een antwoord op Mag ik vliegen met een drone in de omgeving van Burgh Haamstede? Dat lijkt toegestaan als je je aan de regels houdt (2017).

- Alles optellende kan je dus alleen vliegen in de gebieden die niet voorzien zijn van een kleur op aeret.nl.

Je schrijft over nuaces die te vinden zijn, zijn die ook te maken op bovenstaande informatie?

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: arvidnl
İk dacht dat nu met de eu regels het vliegen boven natura 2000 duidelijker zou worden? Nou als ik dit topic zo terug lees is er dus niks duidelijk daar over? Een a1-a3 bewijs is dus niet voldoende om boven natura2000 gebied te vliegen.
 
İk dacht dat nu met de eu regels het vliegen boven natura 2000 duidelijker zou worden? Nou als ik dit topic zo terug lees is er dus niks duidelijk daar over? Een a1-a3 bewijs is dus niet voldoende om boven natura2000 gebied te vliegen.
Voor vliegen in natura 2000 gebieden moet je echt in de specifieke beheersolannen gaan zoeken.. vaak staat het er niet soecifiek genoemd, maar mag je er alsnog niet vliegen of enkel buiten broedseizoenen. Is nogal een uitzoekwerk en vaak is het dan nog niet helemaal helder of het nou wel of niet mag. Word een leuke discussie als je gecontroleerd word
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en Gokhan
Is er al eens iemand hier staande gehouden met een drone boven de Veluwe? Hoe hoog is de boete voor zonder vergunning vliegen?
Mag een boswachter (boa) deze boete überhaupt geven?

Verstuurd vanaf mijn SM-T500 met Tapatalk
 
Ik heb wel de documenten bij de provincie Gelderland opgevraagd, maar die geven mij geen duidelijkheid. Ik ben nog nooit aangehouden, maar ben hiermee ook wel behoudend.
 
Ik ben hier de afgelopen dagen nog eens verder ingedoken en ik merk dat er bij de handhavende instanties ook heel veel onduidelijkheid is, de een zegt dat dronevliegen niet is toegestaan omdat het een militair oefengebied is (terwijl op alle kaarten alleen een maximaal 30 meter zone te zien is) en heeft het niet over Natura 2000, de andere partij zegt weer dat het niet mag vanwege de Natura 2000 wetgeving en dat het verkrijgen van een vergunning daardoor ook onmogelijk is en de provincie Gelderland zegt weer iets anders: "Op het Natura2000-gebied de Veluwe altijd een vergunning nodig is als men tussen 1 maart en 1 september met een drone wil vliegen. Buiten deze periode is het afhankelijk of er al dan niet verstoring optreedt, uit te zoeken via een ecologische quickscan.".

Ik heb echt geen idee meer wat er wel en niet klopt, betekend bovenstaande dat ik tussen 1 september en 1 maart gewoon zonder vergunning boven de Veluwe mag vliegen? Of klopt wat de Kroondomeinen zeggen? Of moet ik Staatsbosbeheer juist volgen?

Als de handhavende organisaties de regels als niet meer snappen, hoe moeten wij het dan wel begrijpen?
 
Ik zou de provincie als uitgangspunt nemen, die bepalen het ecologisch plan en hebben verstand van regelgeving. Dat iemand bij Staatsbosbeheer niet heeft meegekregen dat/of/welke dingen er gewijzigd zijn recent, verbaast me niet. Er is best eea mogelijk in Natura2000-gebied. In militair gebied zou ik wat voorzichtiger zijn. Ik denk ook dat het uitmaakt wie je treft wat er gehandhaafd wordt. Een boswachter weet misschien alleen iets van Natura2000, terwijl de marechaussee het eerder op militaire zaken gooit.

Als de handhavende instanties het niet snappen, kan je er ook van uitgaan dat er niet of nauwelijks gehandhaafd wordt...
Een politieagent kent ook de wet niet volledig, maar toch moet ie handhaven. En dat doet ie op het stukje waar ie verstand van heeft of iig denkt te hebben.

Een deel van de regelgeving is m.i. op dit moment vooral een stok hebben om mee te slaan als iets mis gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: RickGAE
Weet iemand wat zo'n ecologische quickscan precies inhoudt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Een ecologische quick scan is de eerste stap voor vergunningverlening in Natura2000 gebied. Maar heb je Rijkswaterstaat publiceert richtlijnen voor dronevluchten boven Natura 2000-gebieden | Dronewatch al gelezen?
Dat stukje heb ik gelezen, maar als ik hier bij Rijkswaterstaat naar vraag dan krijg ik dit als reactie: "Recreatief gebruik van drones in N2000-gebieden is niet toegestaan, omdat op voorhand significante gevolgen op aangewezen N2000-waarden niet zijn uitgesloten. Recreatief dronegebruik in N2000-gebieden is daarmee vergunningplichtig."
 
Dan zou ik ze eens fijntjes op hun eigen richtlijnen wijzen. Waarom bestaan die als er altijd een vergunning noodzakelijk is?
 
  • Leuk
Waarderingen: RickGAE
Even tussendoor: Ik heb uit belangstelling kortgeleden aan SBB de vraag gesteld wat de wettelijke basis is voor het verbod op drone vliegen in Natura 2000 gebieden.
De enige reactie die ik kreeg was een doorverwijzing naar rijksoverheid.nl/drones. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: RickGAE