Natura 2000-gebied

Urfali

New Member
Lid geworden
12 apr 2025
Waarderingsscore
5
Punten
3
Leeftijd
47
Hoi allemaal,

Ik wil graag met mijn drone boven het IJmeer vliegen ter hoogte van Muiden. Op de GoDrone-kaart zie ik echter dat dit gebied onderdeel is van Natura 2000. Ik heb geprobeerd uit te zoeken bij wie ik toestemming moet aanvragen om daar legaal te mogen vliegen, maar word er niet echt wijzer van.
Heeft iemand ervaring met vliegen in dit gebied of soortgelijke Natura 2000-zones?

Weet iemand:
  • bij welke instantie ik toestemming moet vragen?
  • hoe het aanvraagproces werkt?
  • of het überhaupt mogelijk is voor hobbymatig gebruik?
Alle tips of ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt!

Urfali

Weet iemand:
  • bij welke instantie ik toestemming moet vragen?
  • hoe het aanvraagproces werkt?
  • of het überhaupt mogelijk is voor hobbymatig gebruik?

1. Normaalgesproken is de betrokken Provincie de instantie die in vergunningsplichtige gevallen ontheffingen zou verlenen, maar ik lees op de website van de Provincie NH, dat in enkele gevallen die bevoegdheid bij de Rijksoverheid ligt. Dat is het geval als het gaat om het Markermeer-IJmeer.
2. Aanvraagprocedure in de meeste gevallen:
3. Het Beheerplan ligt in dit geval Markermeer-IJmeer niet bij de Provincie, maar bij Rijkswaterstaat:
In het Beheerplan kom ik geen beperking tegen voor hobbymatig dronevliegen. Uitsluitend voor beroepsmatig dronevliegen. Ik heb het Beheerrplan slechts vluchtig gelezen, maar ik kan er niet uit opmaken, dat hobbymatig dronevliegen een Vergunningsplichtige Activiteit zou zijn.

Waar je altijd WEL mee te maken hebt, is de vm. Wet Natuurbescherming (tot 01-01-2024), die nu is opgegaan in de zgn. Omgevingswet. Die geldt niet alleen voor N2000-gebieden, maar die geldt overal. In die wet staat dat het verboden is om flora en fauna "opzettelijk te verstoren".

.

Laatst bewerkt:
Vranz, bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord! Ik waardeer de tijd en moeite die je hebt genomen om alles zo helder uit te leggen. Naar aanleiding van de informatie die je gedeeld hebt, ga ik me verder verdiepen in hoe het precies geregeld is. Nogmaals dank!

• Leuk
Waarderingen: Vranz van Maaren