Muiderslot

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Stickybit

Active Member
Lid geworden
24 aug 2018
Berichten
188
Waarderingsscore
87
Punten
28
Leeftijd
52
Locatie
Nieuwegein
Website
www.returntohome.nl
Dag allemaal,

Na een paar dagen leren/weggooien/opnieuw proberen in Final Cut Pro X (ik gebruikte hiervoor alleen iMovie) is het me gelukt wat beelden om te zetten in een film.
Deze beelden zijn gemaakt bij en in Muiderslot met een DJI Mavic Pro en een DJI Osmo Mobile 2.
Uiteraard ben ik boven het kasteel alleen (ruim) na sluitingstijd gaan vliegen. Binnen heb ik gefilmd met de Osmo Mobile 2 en dat was duidelijk voor sluitingstijd :).

Ik moet nog heel wat leren, maar wat kan dat FCP veel zeg! Erg leuk weer die extra dimensie bij het video-editten!
 
  • Leuk
Waarderingen: cappellen
FCP biedt je inderdaad heel wat meer mogelijkheden dan iMovie en is toch best gebruiksvriendelijk. Je hebt een paar mooie shots gemaakt, maar probeer om abrupte bewegingen te voorkomen als je met de Osmo filmt. Wat mij betreft mag de video een stuk korter en de special effects kun je ook beter weglaten vind ik.

Ander ongevraagd advies: ik zou het risico niet nemen om met een drone boven het Muiderslot te gaan vliegen, ook niet buiten de openingstijden. Een Phantom wil nog wel eens uit de lucht vallen (heb het zelf meegemaakt) en je wilt echt niet degene zijn die daar moet aankloppen omdat je drone op het dak ligt of erger nog, dat een van de ramen is gesneuveld omdat je drone erdoorheen is gegaan tijdens een return to home actie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stickybit
FCP biedt je inderdaad heel wat meer mogelijkheden dan iMovie en is toch best gebruiksvriendelijk. Je hebt een paar mooie shots gemaakt, maar probeer om abrupte bewegingen te voorkomen als je met de Osmo filmt. Wat mij betreft mag de video een stuk korter en de special effects kun je ook beter weglaten vind ik.

Ander ongevraagd advies: ik zou het risico niet nemen om met een drone boven het Muiderslot te gaan vliegen, ook niet buiten de openingstijden. Een Phantom wil nog wel eens uit de lucht vallen (heb het zelf meegemaakt) en je wilt echt niet degene zijn die daar moet aankloppen omdat je drone op het dak ligt of erger nog, dat een van de ramen is gesneuveld omdat je drone erdoorheen is gegaan tijdens een return to home actie.

Dank je voor de tips! Korter is echt iets waar ik meer mee moet doen, ik versnel soms wel stukken maar het "verhaal" wordt te langdradig. Dat is dus duidelijk een doel waar ik mij op ga richten.

Met de special effects bedoel je vooral de wat apartere stukken tussen 2 scenes in? Gewoon bij 1 standaard crossover oid houden om de film zo rustig mogelijk te houden of zelfs deze crossovers niet gebruiken?

De abrupte bewegingen bij de Osmo klopt ook, eigenlijk heb ik beelden gebruikt die ik eerst niet van plan was in een drone-film te gebruiken. Maar op deze manier had ik toch nog wat beelden vanaf de grond.

Je hebt wel gelijk qua vliegen boven het Muiderslot zelf, ik dacht vooral aan het vermijden van mensen, maar bij een crash op het slot zelf zou het zeker niet fijn geweest zijn. Overigens return to home staat wel bij mij op "smart", hij klimt eerst flink omhoog en zou dus ook een obstakel moeten vermijden wanneer hij deze toch tegen mocht komen.
Sinds een paar maanden vlieg ik geen Phantom 4 meer die is nu ingewisseld voor een Mavic Pro. Maar van spontane crashes heb ik nog niet gehoord mits je de batterij regelmatig (doe ik ook tijdens de vlucht) in de gaten houdt, je kompas vaak genoeg calibreert etc. (vooral om fly-aways te voorkomen). Het blijft hardware met draaiende componenten, er kan altijd iets onvoorziens gebeuren.

Bedankt in ieder geval voor alle adviezen, beter iets teveel dan te weinig!
 
De snelle en soms abrupte camerabewegingen maken de video onrustig. De fancy transitie-effecten zou ik inderdaad ook weglaten, die zie je in een documentaire op tv ook zelden tot nooit.

De 'golden hour' shots (laagstaande zon) zijn prachtig. Die had ik wat meer uitgebuit in de montage.
De historische feitjes die je geeft vond ik interessant en een welkome toevoeging aan de beelden. Hiermee wordt het van zo maar een video ineens een echte docu.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stickybit
De snelle en soms abrupte camerabewegingen maken de video onrustig. De fancy transitie-effecten zou ik inderdaad ook weglaten, die zie je in een documentaire op tv ook zelden tot nooit.

De 'golden hour' shots (laagstaande zon) zijn prachtig. Die had ik wat meer uitgebuit in de montage.
De historische feitjes die je geeft vond ik interessant en een welkome toevoeging aan de beelden. Hiermee wordt het van zo maar een video ineens een echte docu.

Dankjewel! Ik ben op dit moment wat losse beelden die ik in juli door Nederland heen heb gefilmd in 1 video aan het stoppen en ga het zonder fancy effecten proberen.
Ook laat ik me meer leiden door de onderliggende muziek en zo proberen de grote wijzigingen daarin leidend te houden om over te stappen naar een nieuwe shot.

De golden hour werkte zeker erg goed, overigens heb ik wel gemerkt dat die met Final Cut Pro erg goed te versterken zijn. Ik was al bewust rondom die tijd naar Muiderslot gegaan en had gehoopt dat het werkte, dit moet ik duidelijk dus vaker doen!