MP4 bestanden inkorten voor montage.

Seven Hills

New Member
Lid geworden
17 nov 2023
Waarderingsscore
5
Punten
3
Leeftijd
70
Je kent het wel. Je komt terug van het maken van leuke plaatjes met de drone of andere gigabyte slurpende camera en de beelden worden bij thuiskomst op een interne of externe harddisk gezet. Half uurtje met de drone (4k) is bij mij al snel 20 GB. Wanneer je even niet aan monteren toe komt kan het snel gaan met je opslagruimte. Meestal worden er toch maar enkele seconden van een opname gebruikt. Ik vraag mij af of je op een simpele manier een MP4 kan inkorten voordat je deze in een project gaat gebruiken. Zeg maar een pre-selectie maken van het beeldmateriaal wat je uiteindelijk gaat gebruiken. Vaak kijk je bij thuiskomst naar de ruwe beelden en zie je veel shots welke je niet of gedeeltelijk gaat gebruiken. Online heb ik wel mogelijkheden gezien maar dat is mij te omslachtig. Misschien een vreemde werkwijze maar hoor graag of ik hier de enige in ben.

Dank voor de info.

Peter

Een flinke aanslag op je schijfruimte is inherent aan 4K filmen, ik denk dat je dat maar moet accepteren.
Ik kort geen bronvideo's in. Ik kijk wel voordat ik met monteren begin welke opnames onbruikbaar zijn, die verwijder ik gelijk.
Tegenwoordig is 20 GB niet bijzonder veel. Als je onvoldoende opslagruimte hebt, koop je een externe SSD en je kunt weer een hele poos vooruit. Momenteel is 2TB het meest prijstechnisch efficient, t.o.v. een 1 of 4TB SSD.

.Ik sla alles op op mijn iphone .
Daar kan je makkelijk je film inkorten en opslaan als nieuw bestand zodat je het origineel behoud.

Mocht je geïnteresseerd zijn in hoe ik het doe (en ik kom meestal wel terug met meer dan 1Tb en hou meestal zo’n 150-250 gig over).

Ik film vooral op vakanties etc. Ik heb twee externe ssd van 4Tb (ik backup alles dubbel), deze zijn zeer snel. Als aan het editten ben edit ik vanaf deze ssd, ik zet ze niet op mijn pc.

Als ik klaar ben met editten en klaar ben om te backuppen, gooi ik alles wat ik niet gebruikt heb weg. Wat ik over hou verplaats ik naar twee andere harde schijven (ja ook twee).. Trage, en dus stukken goedkoper (5Tb = ~€100). Dus ja, daar doe ik echt jaren mee.. En die liggen in de kast, en pak ik als ik die nodig heb. En zo heb ik alles van de laatste 20 jaar fotograferen (en inmiddels ook video) nog

Weet niet welke software je gebruikt, maar ik verbruik Davinci Resolve en wat ik me zo herinner heeft Davinci Resolve (gratis programma overigens) de optie om een project archive te maken. Wat die doet:

Dat is een .dra bestand en daar zit in:

- Je tijdlijn(en)
- de mapstructuur van alle bestanden
- de videobestanden die je gebruikt hebt
- hij heeft wat ik je zo herinner zelfs de optie dat als je bv van een bestand van bv 60sec maar 10sec gebruikt, dat hij een een nieuw bestand maakt van de 10 seconden plus een paar seconden voor en na jouw gebruikte 10 seconden..
- als je wilt kun je aanvinken dat hij je proxy bestanden ook opslaat zodat je die niet nog een keer hoeft te renderen, maar je wilde juist minder opslag, niet meer.. ;)

Ohw ja, en wat ook handig is/ kan zijn. Dus is dus vooral vooraf ipv achteraf

Als je niet als mp4, maar .mov filmt, en je opent dat bestand met QuickTime Player, dan kun je ze aanpassen in lengte en dus opslaan als kleiner bestand.

En wat nog makkelijker is: op de record knop drukken als je het beetje ziet wat je wil, en op stop als je genoeg hebt ipv hem maar gewoon laten lopen die volle minuut! :P

Tegenwoordig is 20 GB niet bijzonder veel. Als je onvoldoende opslagruimte hebt, koop je een externe SSD en je kunt weer een hele poos vooruit. Momenteel is 2TB het meest prijstechnisch efficient, t.o.v. een 1 of 4TB SSD.

20 gig, dat is ongeveer één minuut beeld (afhankelijk van mijn instellingen) 8)

Dank voor jullie tips.

Naast 2 externe HD`s van 1TB zal de aanschaf van extra SSD dan onvermijdelijk zijn. Ik moet kennelijk nog een beetje wennen aan de bestandsgrootte van deze tijd. Ik stam nog uit de tijd van U-matic, S-VHS en HD`s van 200 MB (daar kon je namelijk jaren mee vooruit) :).

20 GB voor 1 min......dan kun je zeker wel wat extra TB`s gebruiken.

Voor het editen maak ik sinds enkele jaren gebruik van Magix VDL Destijds ook met Magix vele S-VHS tapes gedigitaliseerd waar ik overigens nog erg druk mee ben.

:oops: Eigenlijk ben ik wel benieuwd welks SD kaarten jullie gebruiken die het mogelijk maken om meer dan 9Gb per minuut weg te schrijven ?

@Seven Hills

Ik weet niet of je er al gebruik van maakt[ ik hoop van wel], maar in Magix kun je [tegen betaling] gebruik maken van de moderne HEVC codec oftewel H265 in de volksmond. Je bronmateriaal zal je dan ook op moeten nemen in HEVC, deze codec kun je in meeste moderne drones wel activeren in de settings. Het resultaat hiervan is dat je bestands grootte ongeveer halveert ten opzichte van het verouderde h264, een ander voordeel is dat je je beeldkwaliteit verhoogd. Wellicht iets om je in te verdiepen. Scheelt een hoop schijfruimte. En H265 is eigenlijk de standaard voor UHD & FUHD video.

1725605902825.png

Laatst bewerkt:
:oops: Eigenlijk ben ik wel benieuwd welks SD kaarten jullie gebruiken die het mogelijk maken om meer dan 9Gb per minuut weg te schrijven ?
De Mavic 3 pro cine heeft een ingebouwde HD , anders zou pro res niet gaan .
Normale files gaan op de sd kaart .

De Mavic 3 pro cine heeft een ingebouwde HD
*offtopic*
Ik ben bekend met pro-res en de specs van de Cine, snap enkel de relatie tot het onderwerp niet.

*offtopic*
Ik ben bekend met pro-res en de specs van de Cine, snap enkel de relatie tot het onderwerp niet.
Jij vraagt welke sd kaart er gebruikt wordt, hij antwoordt dat de cine een interne HD heeft (om precies te zijn een ssd). Daar schrijft hij de ProRes files heen. Hij kan de ProRes niet naar sd schrijven ivm snelheid (of eigenlijk het ontbreken daarvan)

Bij mijn Canon camera schrijf hij met de snelheden naar de cfexpress kaart.. Nee, kan ook niet naar sd..

met de prores instelling van de mavic 3 pro ga je daar zeker overheen.
Over niet snappen gesproken: De M3P kan helemaal geen pro-res. Gelukkig niet de enige dus helemaal niks van deze dwaling snapt B)

Nu hopelijk weer terug naar wat constructief inhoudelijk mateiaal voor de TS

Over niet snappen gesproken: De M3P kan helemaal geen pro-res. Gelukkig niet de enige dus helemaal niks van deze dwaling snapt B)

Nu hopelijk weer terug naar wat constructief inhoudelijk mateiaal voor de TS
Droeftoeter

• Grrr
Waarderingen: Sjakie
@Seven Hills

Ik weet niet of je er al gebruik van maakt[ ik hoop van wel], maar in Magix kun je [tegen betaling] gebruik maken van de moderne HEVC codec oftewel H265 in de volksmond. Je bronmateriaal zal je dan ook op moeten nemen in HEVC, deze codec kun je in meeste moderne drones wel activeren in de settings. Het resultaat hiervan is dat je bestands grootte ongeveer halveert ten opzichte van het verouderde h264, een ander voordeel is dat je je beeldkwaliteit verhoogd. Wellicht iets om je in te verdiepen. Scheelt een hoop schijfruimte. En H265 is eigenlijk de standaard voor UHD & FUHD video.

Bekijk bijlage 5166
De Mini 3 Pro maar ook de Osmo action 4 en Osmo pocket 3 staan allen ingesteld op HEVC. En ja ik maak gebruik van de betaalde versie VDL 2023 Premium. Tijdens monteren gebruik ik ook meestal de beelden van alle 3 de bronnen. Ik merk wel dat ik de witbalans en ISO waarden maar ook het gebruik van een grijsfilter op elkaar moet afstellen om geen grote verschillen te krijgen in de eindmontage. Kleuren nabewerken heb ik nog weinig tot geen ervaring mee. Om hier niet te veel offtopic te gaan stel ik mijn vraag omtrent FPS beter in een nieuw topic. ;)

Ok, als je de opnames maakt in H265 en je exporteert ook in H265[???], dan heb je dat i.i.g. geoptimaliseerd.

Blijf gerust posten in dit interessante topic, de ruis eromheen ben ik niet gevoelig voor. Als het te gek wordt dan kunnen we altijd nog de bezem erdoor halen.