Mogelijke oorzaken defecte gimbal na val

bnwgraaf

Active Member
Lid geworden
6 jan 2020
Waarderingsscore
46
Punten
28
Leeftijd
51
Na vele jaren trouwe dienst ben ik dan toch een keer gecrasht met mijn Fimi X8 mini (1e generatie).
Na een verkeerde inschatting kwamen er bij een zijwaartse vlucht ineens takken in beeld maar toen was het al te laat.....
De drone is een meter of 10 naar beneden gekletterd en op zijn kop in de sneeuw terecht gekomen.

Een half uurtje later kwamen we via de "find my drone" functie op de crash locatie aan (we waren te voet dus het duurde even voordat we daar waren).

Na de drone voor de zekerheid te hebben laten opwarmen en drogen (vanwege eventuele sneeuwresten) ben ik gaan testen.

Verbinding ging vlot, camera gaf gelijk beeld. De gimbal leek wat te testen maar kwam niet in de horizontale stand en bewegen van de drone werd de camera niet stabiel horizontaal gehouden. Er leken meer willekeurige reacties op de beweging van de drone te zijn. En dan alleen in de tilt richting.

Alle assen van de camera lijken soepel te bewegen, er is geen weerstand te voelen. Ook niet wanneer de drone ingeschakeld is, dus er lijkt niet geprobeerd te worden de camera in positie te houden.
Maar het voelt dus ook niet alsof de bewegingen worden geblokkeerd door vuil, een breuk of ander mechanisch defect.

De gimbal calibratie brengt ook niets....in de tilt richting beweegt de camera iets, de andere richtingen niet. De camera eindigt uiteindelijk niet in horizontale stand en wordt niet recht gehouden.

Visuele controle laat geen beschadigingen zien aan gimbal/-ophanging of bedrading.
Overigens lijkt nu ook geen reactie meer in de tilt richting.....

Heeft iemand een idee of er nog zaken zijn die ik zou kunnen controleren of wat de verdachte oorzaak zou kunnen zijn?

Jammer !

Meest voor de hand liggende lijkt mij een defect in de gimbal of flatcabel die uit zijn zitting gerukt is. [tussen gimbal en drone]. .
Je kunt natuurlijk even de behuizing demonteren om te kijken of je daar interne schade ziet.

Video's genoeg hierover.

Mogelijk kan je ook wel een vervanging [body only], ook wel BNF genoemd] kopen of eventueel zelfs een gimbal: Informeer bij support@fimi.com

Aan de andere kant......voor $299,- koop je een Nieuwe Fimi mini3, da's €275,-

Jammer !

Meest voor de hand liggende lijkt mij een defect in de gimbal of flatcabel die uit zijn zitting gerukt is. [tussen gimbal en drone]. .
Je kunt natuurlijk even de behuizing demonteren om te kijken of je daar interne schade ziet.

Video's genoeg hierover.

Mogelijk kan je ook wel een vervanging [body only], ook wel BNF genoemd] kopen of eventueel zelfs een gimbal: Informeer bij support@fimi.com

Dank je voor je reactie.
Zeker jammer, ik heb er altijd veel plezier mee gehad!

Ik heb hem nog eens open geschroefd. Ik kan geen visuele gebreken vinden en voor zover ik kan beoordelen zitten alle flatcables een connectoren rond de gimbal nog vast.

Wel krijg ik (nu) tijdens de gimbal calibratie de melding: "drone direction error".
Het lijkt wel of er (ook) een sensor niet functioneert of zo....

.......

Ik ga toch maar eens op mijn gemak rondkijken.

De Fimi 3 vind ik nog altijd interessant. Destijds toen ik mijn X8 mini V1 had, heb ik ook een tijdje met een DJI mini V1 gevlogen.
Ik weet, iedereen raadt dan de DJI aan, maar eerlijk gezegd vind ik de X8 Mini Fijner en zeker ook leuker vliegen dan de DJI. En vooral de controller vind ik van de Fimi echt veel prettiger met een fijnere positie van de telefoon.
En dan werd er altijd geklaagd dat de Fimi de camera niet goed horizontaal kon houden, maar ik had met de DJI zeker zo vaak last van een schuine horizon.

En dan is er meestal ook nog wel wat prijsverschil...

Ik ben er alleen nog niet helemaal achter wat exact de verschillen zijn tussen de Fimi 3 Mini en de Mini CE, dus ik moet er nog even induiken of de 3 Mini de meerprijs waard is.

Kan iemand mij vertellen of de mini drones met obstacle avoidance een botsing met boomtakken kan voorkomen, of werkt dat alleen met massieve obstakels zoals een muur of een bergwand? Een werkt dat ook wanneer je zijwaarts vliegt, of alleen vooruit?

Mini CE ken ik niet.

Het verschil tussen de FIMI MINI 3SE en de FIMI MINI 3 is de grotere beeldsensor in de FIMI 3, verder heeft de SE een twee assige gimbal met Electronic Image Stabilization [EIS].

Captain drone heeft ze beide getest:

FIMI MINI 3SE:

FIMI MINI 3:

Wil je obstakel detectie, kom je in een verdubbeling in prijs uit bij:

DJI mini 3 Pro
DJI mini 4 Pro
Hubsan mini PRO
Autel Robotics Nano
Autell Robotics Nano+

De DJI' PRO minis hebben de meest geavanceerde detectie [vrijwel rondom], hierbij is de kans op crashen dus eigenlijk het kleinst echter kleine takjes etc blijven lastig. Ook ''vreet'' de obstakeldetectie nogal wat extra stroom, waardoor de vliegtijd rond een minuut of 20 ligt. beduidend korter als bij de sub 250 jes zonder deze functie.

Verder heeft de Autel NANO+ de grootste beeldsensor, maar ook prijzig.

Dilemma's te over

Mini CE ken ik niet.

Het verschil tussen de FIMI MINI 3SE en de FIMI MINI 3 is de grotere beeldsensor in de FIMI 3, verder heeft de SE een twee assige gimbal met Electronic Image Stabilization [EIS].

Captain drone heeft ze beide getest:

FIMI MINI 3SE:

FIMI MINI 3:

Wil je obstakel detectie, kom je in een verdubbeling in prijs uit bij:

DJI mini 3 Pro
DJI mini 4 Pro
Hubsan mini PRO
Autel Robotics Nano
Autell Robotics Nano+

De DJI' PRO minis hebben de meest geavanceerde detectie [vrijwel rondom], hierbij is de kans op crashen dus eigenlijk het kleinst echter kleine takjes etc blijven lastig. Ook ''vreet'' de obstakeldetectie nogal wat extra stroom, waardoor de vliegtijd rond een minuut of 20 ligt. beduidend korter als bij de sub 250 jes zonder deze functie.

Verder heeft de Autel NANO+ de grootste beeldsensor, maar ook prijzig.

Dilemma's te over
Vergissing van mijn kant, ik bedoelde inderdaad de mini 3 se.

Tsja, obstacle avoidance is mij geen verdubbeling in prijs waard, dat wordt me wat te gortig.

Verder ben ik dus wel heel tevreden met mijn Fimi en heeft de DJI Mini 1 me destijds niet meer overtuigd dan de X8 Mini, dus ik ben toch wel geïnteresseerd in de Fimi.

Na het kijken van de door jou aangegeven video's en andere, viel het me op dat de 2-assige gimbal ondersteund door EIS best goed lijkt te werken. Wat me dan doet twijfelen is dat er aangegeven wordt dat de duurdere Fimi Mini 3 een beeldsensor heeft die beter om weet te gaan in laag licht situaties.

Sinds begin december 2024 heb ik de fimi mini 3 SE in bezit, EIS werkt idd heel goed. Low Light situatie’s heb ik nog niet gehad, ik vlieg meestal met zonnig weer. Tot nu toe dus 3x gevlogen. In Nederland mag je na zonsondergang niet vliegen, dus de betere nachtfoto’s heb ik niet nodig. Ik ben heel tevreden met deze Drone. Zeker gezien de prijs. Ik kocht deze voor €200,-(Blackfriday) via Alie express en met 4 dagen in huis. Nu in bezit van 3 batterijen, dus kan lekker vooruit.

Sinds begin december 2024 heb ik de fimi mini 3 SE in bezit, EIS werkt idd heel goed. Low Light situatie’s heb ik nog niet gehad, ik vlieg meestal met zonnig weer. Tot nu toe dus 3x gevlogen. In Nederland mag je na zonsondergang niet vliegen, dus de betere nachtfoto’s heb ik niet nodig. Ik ben heel tevreden met deze Drone. Zeker gezien de prijs. Ik kocht deze voor €200,-(Blackfriday) via Alie express en met 4 dagen in huis. Nu in bezit van 3 batterijen, dus kan lekker vooruit.
Goedom te horen!
Ik heb diverse Youtube revies gelezen ook van de SE versie en eigenlijk hoor ik niets negatiefs over de hybride-tweeassige gimbal van deze drone!
De prijs is dan echt laag en ik vraag me af of ik de extra's van de duurdere versie nodig heb. De tracking modus schijnt ook wat anders te zijn, maar dat gebruik ik tot nog toe eigenlijk nooit.
Het enige wat ik me dus afvraag is het verschil in beeldsensor....

Ik ben ook benieuwd of de batterijen van mijn X8 Mini V1 te gebruiken zijn met deze Fimi Mini 3; in dat geval zou ik gelijk 2 extra batterijen hebben (welliswaar in een witte uitvoering...)

Goedom te horen!
Ik heb diverse Youtube revies gelezen ook van de SE versie en eigenlijk hoor ik niets negatiefs over de hybride-tweeassige gimbal van deze drone!
De prijs is dan echt laag en ik vraag me af of ik de extra's van de duurdere versie nodig heb. De tracking modus schijnt ook wat anders te zijn, maar dat gebruik ik tot nog toe eigenlijk nooit.
Het enige wat ik me dus afvraag is het verschil in beeldsensor....

Ik ben ook benieuwd of de batterijen van mijn X8 Mini V1 te gebruiken zijn met deze Fimi Mini 3; in dat geval zou ik gelijk 2 extra batterijen hebben (welliswaar in een witte uitvoering...)

Ik heb ergens gelezen dat de batterijen uitwisselbaar zijn. Probeer ff te googlen, dan kom je het wellicht tegen. Bijgaande foto werd afgelopen week door mij gemaakt met de SE op ongeveer 100 meter hoogte bij de Elshoutse vennen rond 12:00 uur.

Ik heb ergens gelezen dat de batterijen uitwisselbaar zijn. Probeer ff te googlen, dan kom je het wellicht tegen. Bijgaande foto werd afgelopen week door mij gemaakt met de SE op ongeveer 100 meter hoogte bij de Elshoutse vennen rond 12:00 uur.
Ja ik probeer dat nog te achterhalen; zou weer een extra reden te zijn om bij de Fimi te blijven. Ik wil wel een leuke fijne drone hebben, maar ook niet de hoofdprijs aan uitgeven. En daar voldeed de eerste generatie Fimi al erg goed voor mij persoonlijk....

Volgens mij hangt je foto niet aan je vorige bericht? Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar het beeldmateriaal dat je ermee gemaakt hebt.

Ja ik probeer dat nog te achterhalen; zou weer een extra reden te zijn om bij de Fimi te blijven. Ik wil wel een leuke fijne drone hebben, maar ook niet de hoofdprijs aan uitgeven. En daar voldeed de eerste generatie Fimi al erg goed voor mij persoonlijk....

Volgens mij hangt je foto niet aan je vorige bericht? Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar het beeldmateriaal dat je ermee gemaakt hebt.

Ik heb de foto met 40% verkleind! De foto was in de originele resolutie goed genoeg voor Amara! Ik heb ook filmpjes, maar die moet ik dan extern linken.

Bijlagen

• IMG_1190.jpeg
    IMG_1190.jpeg
    710,7 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:

Ik heb net bericht van Fimi:
De batterijen zijn uitwisselbaar!
De afstandsbediening niet, maar dat wist ik al.

Video gemaakt met de Fimi Mini 3 SE. Het is mijn eerste Drone video, dus de volgende moet wat vloeiender beeld materiaal op gaan leveren.

Heeft de Fimi Mini 3 eigenlijk een C0 label?

Ik kan dat nergens vinden, maar Fimi zegt dat dat wel het geval is en dat het C0 symbool op de onderkant zou staan....
Kan iemand hier iets over zeggen?