Mavic Mini Mini komt niet terug naar exacte RTH vertrekpunt

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Mike.vv

Member
Lid geworden
7 jun 2021
Berichten
45
Waarderingsscore
5
Punten
8
Leeftijd
52
Locatie
Maarssen
Even gezocht maar kon zo snel even niks over dit onderwerp vinden.
Afgelopen zondag meerdere vluchten gemaakt en netjes gewacht tot alle satellieten verbonden waren, het RTH punt was ingesteld volgens de dame in de app die mij dit vertelde ;-).
Bij iedere keer als ik de mini opdracht gaf om terug te keren naar de RTH land hij niet op dezelfde plek. Er zit altijd wel een meter tot anderhalve meter tussen. De grond van starten is altijd hetzelfde, heb via Amazone zo'n langding pad aangeschaft maar ook dit geeft geen goed resultaat.
Andere bekend met dit probleem?
 
Dit is geen probleem maar de mini is niet in staat om preciezer de landingsplek te bepalen.
Een landingspad verandert daar niets aan.
RTH is ook eigenlijk bedoeld voor noodsituaties, dan is het al heel fijn dat de drone in de buurt landt.

Verzonden met mijn Nokia 7 plus en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Crimino
Klopt helemaal. Al gebruik ik de RTH eigenlijk best wel vaak aan het eind van een vlucht.

Eenmaal aangekomen in de buurt van de landing pad onderbreek ik dan meestal de RTH-procedure om dan het laatste stukje zelf voor mijn rekening te nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Voor mij geldt hetzelfde... erg prettig idee dat hij adhv RTH iig terug komt want ik zie dat 'ding' vaak niet (hoor hem wel) als ik vlieg met mijn drone.
De landing pad is voor prettig om hem op een 'schone' ondergrond te laten landen... met wat bijsturen ;)
 
Het is een beetje merkwaardig, de dji mavic pro en spark kwamen nog netjes op hun landings pad terug met een rth. Vanaf de mavic 2 werd de afstand groter. Blijkbaar heeft dji meer in andere eigenschappen geïnvesteerd.
 
De Pro gebruikt een foto van de opstijgplaats om exact te landen. Air mogelijk ook.
 
Voor de mini 1 een metertje van vertrekplaats, best mooi hoor.
Groetjes,
Tom
 
Ik heb een Mavic 2 pro en deed vorige week verschillende keren de test en was toch verbaasd hoe correct hij landde. Tijdens de landingsprocedure kreeg ik plots « precision landing » op het scherm en effectief, ‘t was helemaal ok. Ik had 16 satelieten.
Ik gebruik de RTH zelden, en als ik het toch doe, dan is het op Snitsers manier: ik laat hem komen en doe de rest met de hand, dit vind ik nog steeds fijner.
 
Nauwkeurigheid van GPS (GNSS eigenlijk) zonder extra externe apparatuur is niet beter dan zo'n 1 tot 2 meter (afhankelijk van de instellingen van de betreffende satelliet-constellatie en mogelijke slechtere ontvangst nog veel groter dan dat zelfs). En een goedkope drone zonder optisch nauwkeurig landings systeem heeft niet beter dan dat, dus kan met een RTH functie nooit nauwkeuriger terugkeren dan tot een dergelijke afstanden.

Duurdere/grotere drones hebben een camera naar beneden waarmee beelden gemaakt worden kort na opstijgen (maar alleen als je rustig opstijgt en dan even stil blijft hangen boven de opstijgplek, of in ieder geval niet te snel recht omhoog opstijgt boven die plek) waarmee bij RTH later geprobeerd wordt om visueel op dezelfde plek te landen nadat er op GNSS signalen teruggevlogen is naar "ongeveer boven die plek". Dergelijke drones zouden wel zelf nauwkeurig op een landing pad terug kunnen landen zonder handmatig bijsturen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn mavic 2z landt ook vrij nauwkeurig, wat mij wel eens opviel is dat dat nauwkeuriger wordt als je de drone na opstijgen nog eens zeg 10m extra recht omhoog laat stijgen. Wie weet help dit ook voor jou


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Net zoals SnitserNL & Riho gebruik ik RTH om dichtbij de landingsplek te komen, daarna handmatig laten landen.
Naar aanleiding van peSHlr zijn bericht gisteren na take-off drone even laten hooveren, vervolgens rustig 10 meter loodrecht omhoog gegaan en na de vlucht RTH gebruikt om drone zelf te laten landen.
Alle 3 de keren in ieder geval op de landingspad geland.
 

Bijlagen

  • Landing 1.jpg
    Landing 1.jpg
    509,1 KB · Weergaven: 21
  • Landing 2.jpg
    Landing 2.jpg
    520 KB · Weergaven: 28
  • Landing 3.jpg
    Landing 3.jpg
    449 KB · Weergaven: 23
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL en Ardjoen