Mini 3 Pro met extra zware accu wel of niet toegestaan met een A1/A3?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Alfa55

New Member
Lid geworden
3 sep 2022
Berichten
14
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
68
Locatie
Spijkenisse
Een beetje stomme vraag , maar is een Mini 3 Pro met extra zware accu wel of niet toegestaan met een A1/A3 in Nederland/EU?
Vraag mij dit al lang af en waarschijnlijk heeft iedereen op het forum het juiste antwoord al afgedaan met natuurlijk .......
 
De Mini 3 heeft nog helemaal geen Cx-label. Dat betekent het volgende.

Tot 31-12-2023 wordt deze drone gezien als 'legacy drone'. Als je er een extra zware accu in stopt, dan valt-ie nog in de overgangsregeling voor drones tot 500 gram, en mag je ermee vliegen in Open categorie A1, zolang je voorkomt dat je andere mensen overvliegt.

Na 31-12-2023 gaat een Mini 3 met zwaardere accu naar Open categorie A3, en moet je >150 meter afstand houden van mensen en bebouwing. Tenzij DJI in de tussentijd nog iets regelt qua Cx-label voor bestaande Mini 3's, maar ik vermoed het niet.
 
Ik dacht echt dat er al een mini drone achtige was met een label? Of ben ik dan in de war?

Neemt nog steeds niet weg dat ik het interessant vind: wat als je een c0 label hebt, en door de accu gaat hij de 250 gram voorbij, heeft hij dan een c1 label wat betreft regeltjes, of vervalt het hele label en kom je in weet ik veel welke categorie?
 
Er is op dit moment nog geen DJI Mini met een Cx-label nee.

Maar als hij (wellicht in de toekomst) een C0 zou hebben, dan denk ik dat die classificatie vervalt zodra je een zwaardere accu zou plaatsen. Want 1 van de eisen waaraan een drone moet voldoen als deze een C0-label heeft, is dat deze niet meer dan 250 gram weegt, incl accu en camera. Daarom verkoop DJI denk ik die accu ook niet in de EU...