MIL CTRs buiten openingstijd vliegbasis nu RMZ, luchtruimklasse G

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door Eric-Jan, 11 feb 2018.

  1. Eric-Jan

    Eric-Jan Active Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    480
    Leuk Bevonden:
    119
    AIC 01/2018 is vervangen door AIC 02/2018 en daarmee gecanceld.
    Effectief betekent dat, dat de situatie die pas per maart 2018 van toepassing zou zijn, nu al effectief is.
    Die situatie komt op het volgende neer: buiten “operating hours” verandert de luchtruimklasse van een militaire CTR van klasse C of D naar klasse G (tot 1500 ft, maar hoger is voor drones niet interessant). Tevens wordt de hele CTR (dus vanaf ground level) een RMZ (Radio mandatory zone).
    Dat laatste is voor drone vliegers wèl een probleem, wat aan een radio station licence voor een drone kom je niet zo gemakkelijk...

    Als het RMZ probleem gemitigeerd kan worden, dan betekent het dat grote stukken luchtruim legaal beschikbaar komen - tijdens sluitingstijd van de desbetreffende basis - voor drone vliegen.
    Ik heb AOPA gevraagd om samen met KNVvL ook de drone belangen (en die van andere radio-loze vliegers) te behartigen en de 1200ft ondergrens die in de rest van NL ook voor RMZs geldt, expliciet ook voor “gesloten” CTRs te laten benoemen.


    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     
    #1 Eric-Jan, 11 feb 2018
    Laatst bewerkt: 11 feb 2018
  2. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    310
    Leuk Bevonden:
    40
    Ik ben benieuwd Eric-Jan, houdt ons op de hoogte!

    Overigens is het wat betreft Mil. CTRs momenteel redelijk goed te doen om hier te vliegen o.b.v. onderlinge afspraken en het tijdig indienen van een verzoek o.b.v. de door elke CTR op te vragen formulieren. Enig idee wat bovenstaande wijziging voor deze manier van werken betekent? Je zou zeggen dat als het haalbaar is om tijdens operating hours (zonder RT licentie) te vliegen binnen CTRs dit minstens zo goed te doen moet zijn als de CTR niet actief is, ook als dit dan een RMZ blijft.
     
  3. Eric-Jan

    Eric-Jan Active Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    480
    Leuk Bevonden:
    119
    Image1518452400.620382.jpg
    Vorige keer wilde het plaatje niet mee uploaden, kennelijk...

    Ik zie ook niet in waarom je buiten operating hours niet tot 400ft zou mogen vliegen in een MIL CTR. En dat dat met een beetje coördinatie ook tijdens openstelling kan, kan ik me ook goed voorstellen. In ieder geval op de meeste plaatsen en op de meeste momenten. Als ergens net een oefening gepland is, is het wat minder handig, natuurlijk.
    En omdat overal in de rest van NL RMZs toch pas op 1200ft beginnen, zie ik ook geen enkel probleem om dat buiten openingstijden ook zo in te richten. Alleen staat het er nu nog niet zo.
    Eens kijken of ik reactie krijg... If so, dan schrijf ik het hier wel bij.


    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     
  4. Eric-Jan

    Eric-Jan Active Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    480
    Leuk Bevonden:
    119
    Eerste reactie was dat ik inderdaad gelijk had dat de betreffende RMZ tot op GND niveau geldt. En dat de RMZ was ingesteld in verband met een mogelijke QRA (Quick Reaction Alert) .

    Ik heb nog een kleine extra toelichting gegeven en gevraagd of ze voor een ondergrens wilde pleiten. 1200ft voor radio-loze schermvliegers en vintage warbird vliegers, of anders op zijn minst 500 ft voor drone vliegers.
    Het argument dat radiocontact moest kunnen worden gelegd in het geval van een QRA vind ik alleen terecht in de buurt van vliegbases, in het verlengde van de baan (banen). In de praktijk worden in NL nu alleen Volkel en Leeuwarden daarvoor gebruikt, maar ik snap wel dat ze de optie voor andere bases ook open willen houden.
    Een QRA F-16 vliegt alleen op boomtophoogte bij opstijgen en landen, heel even maar. Dat er vliegtuigjes weggestuurd moeten kunnen worden die op 2500ft in de gedeactiveerde CTR vliegen, daar kan ik inkomen in het geval van een QRA, maar een beetje dronen tot op max 120m, een paar kilometer van het veld weg, dat moet toch gewoon kunnen.
    Enfin, er waren wat beleidsmakers ingekopieerd en die heb ik allemaal de toelichting ook gestuurd, dus we gaan het zien...
     
    BobvdM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina