Mijn kleine frustraties over Droneguide

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Pwain

New Member
Lid geworden
3 feb 2021
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Locatie
België
In België is de Droneguide applicatie best goed uitgevoerd...alleen erg ik me toch aan diverse ontwikkelingen.

Op een smartphone (iPhone) werkt de website niet zo aangenaam. De diverse overlays (toegangsvoorwaarden, filters,...) nemen een groot deel van het scherm in en het is niet altijd zo meteen duidelijk hoe je deze kan wegdoen enzovoort. Hier zou toch nog eens goed moeten worden over nagedacht zeker als je weet dat de meeste vluchten snel worden gepland met behulp van een smartphone.

Ook onbegrijpelijk dat je je nog steeds niet kan registeren met de DSA Planner met een @iCloud.com @ me.com email adres. Dat probleem is er al maanden zonder enige vooruitgang. Ook die website is een ramp om met een smartphone te gebruiken.
 
Op een smartphone (iPhone) werkt de website niet zo aangenaam. De diverse overlays (toegangsvoorwaarden, filters,...) nemen een groot deel van het scherm in en het is niet altijd zo meteen duidelijk hoe je deze kan wegdoen enzovoort. Hier zou toch nog eens goed moeten worden over nagedacht zeker als je weet dat de meeste vluchten snel worden gepland met behulp van een smartphone.
Klopt helemaal. Indien er een app voor gemaakt kunnen worden zou het wellicht beter werken.

Groeten,

Riho.
 
ik zou ook liever een app zien verschijnen
 
Kan België iets van Nederland leren op dit vlak? Hoe werkt het in Nederland?
Voor alle duidelijkheid: zo werkt het in België (zonder te ver in detail te gaan).
Je gebruikt 3 sites:
  1. Via Droneguide, kan je zien waar je mag/kan vliegen. De gebieden die een roodgetint zijn hebben restricties, je mag er wel of niet vliegen afhankelijk of de zone actief is of niet. Zelf als de zone actief is kan het dat je mag vliegen, maar dan zijn er extra restricties rond maximale vlieghoogte of gewicht van je drone. Dat kan je aflezen op de kaart als je binnen een zone klikt.
  2. Als je mag vliegen moet je dronevlucht in een gebied met restricties gepland worden. Dat doe je in SkeyDrone Planner die de vluchtplanner is. Je kan die maar gebruiken als je geregistreerd bent. Daar meld je je aan, zegt in welke categorie je wil vliegen, met welke drone en wie piloot is. Je tekent op kaart je vlieggebied, maximale vlieghoogte en de begin en eindtijd van je missie (Datum, starttijd, eindtijd). Die gegevens stuur je door minstens 3 uur voor je vlucht door. In normale omstandigheden krijg je binnen de minuut toestemming. Als je echt binnen een no-flyzone wil vliegen moet je je gegevens minstens 8 dagen voor je vlucht doorsturen en is de procedure na goedkeuring complexer dan wat hieronder volgt. Teken je de vliegzone te groot, dan wordt je vlucht afgekeurd wegens de VLOS-regel, ga je boven je maximale vlieghoogte geldig binnen het gebied waarin je wil vliegen wordt je vlucht ook afgekeurd.Bij een goedkeuring krijg je de regels die specifiek zijn voor je vlieggebied nog eens specifiek uitgeschreven.
  3. Eens je echt van de grond wil ga je naar SkeyDrone Fly, waarin je je vlucht kan terugvinden en waar je moet aangeven dat je werkelijk opgestegen bent. Als je daarna terug lang met je dat ook aangeven. Je moet er ook je missie afsluiten als je echt niet meer gaat opstijgen. Indien er iets aan de status van de zone waarin je vliegt verandert krijg je een bericht via je mobile telefoon
De ganse service hierboven vermeld is gratis, dat mag toch ook eens vermeld worden.
Mocht deze functionaliteiten in een app zitten, dan zou het nog beter zijn.

Groeten,

Riho
 
De ganse service hierboven vermeld is gratis, dat mag toch ook eens vermeld worden.
Mocht deze functionaliteiten in een app zitten, dan zou het nog beter zijn.
Gratis voor de open categorie. Werk je in de categorie specific dan moet je een jaarlijkse bijdrage betalen. Daarnaast is er bij elke aanvraag voor uitzonderingen ook een extra kost.

Op zich vind ik het niet meer dan normaal dat het gratis is voor de hobbyist. Die gegevens zijn zelfs zonder het bestaan van drones ter beschikking voor gans de luchtvaart. Men heeft wat extra regels opgelegd voor de hobbyist droner en die kan daar de nodige informatie raadplegen.

In Nederland hebben ze de app, GoDrone. Maar laten we eerlijk zijn dat is ook niet echt een voorbeeld van hoe het moet. Die app crasht geregeld op iOS en is zo goed als niet bruikbaar hierdoor. De problemen slepen al maanden aan waardoor je noodgedwongen weer de website gaat gebruiken.

De functionaliteit die Skeyes aangeleverd (België) zit dan weer vol met overlays schermen die bizar werken. Zeker op een smartphone en laten we eerlijk zijn de hobbyist droner zal die informatie steeds met zijn smartphone snel even willen raadplegen.

Het probleem dat je je nog steeds niet kan aanmelden bij Skeyes met een @me.com / @iCloud.com mail adres is nog steeds aanwezig. Onbegrijpelijk!
 
Daarnaast is er bij elke aanvraag voor uitzonderingen ook een extra kost.
Voor alle duidelijkheid (voor nieuwkomers) uitzonderingen binnen de open categorie zijn ook gratis. Ik heb nog nooit een cent betaald en heb al via een uitzondering in een No-Fly zone gevlogen.

Binnen de specific categorie is het dus betalend.
Pwain: Is dat dan duur?

Groeten,

Riho
 
Binnen de specific categorie is het dus betalend.
Pwain: Is dat dan duur?
Helaas is hier geen eenvoudig antwoord op te geven. Het is alvast heel veel administratief werk.

Als je een vlucht wilt uitvoeren binnen de Specific categorie moet je sowieso een Specific Operations Risk Analysis (SORA) uitvoeren. Je moet dus al weten hoe je deze risicoanalyse moet uitvoeren. Reken hiervoor maar weer een opleiding zodat je toch al weet hoe je dit het best administratief kan voorleggen.
Als je echt nog een stap verder wenst te gaan dan kan je ervoor zorgen dat jezelf deze risicoanalyses goedkeurt. Maar hiervoor moet je dan een Light UAS Operator Certificate of kortweg LUC behalen. Het spreekt voor zich dat dit wel de nodige opleidingen en vooral kosten met zich gaat meebrengen. Dit is enkel en alleen handig voor toch al (grote) ondernemingen.

Daarnaast wordt dan bepaald hoe je vlucht gaat zijn. Deze kan vallen onder een standaardscenario (STS) of een Pre-defined Risk Assessment(PDRA). Beide scenarios hebben dan nog eens onderverdelingen.
De kosten voor al deze autorisaties, vergunningen, LUC certificaten,… liggen in België lager dan bij onze buurlanden. Maar toch zijn deze kosten veel te hoog voor een hobbyist.

Maar goed…we zijn hiermee het topic wat aan het hijacken