Mijn eerste dromen video

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Bert Brunink

New Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
64
Het resultaat van mijn eerst dronevideo, boven bedrijventerrein in Assen met de Phantom 3 Standard.
.
 
Ik wil niet lullig doen, maar volgens mij vlieg je daar binnen de CTR van Groningen.
 
efcf6293a17e8dc6ad8d0dc8ab9b937e.jpg


... kan ook goed zijn van (net) niet ...
(Die rood omleidde gebiedjes zijn trouwens militaire laagvlieggebieden; ook iets om rekening mee te houden in die contreien, zo te zien)
 
mijn "echte" vlieg applicatie, SkyDemon. Ik ben een vluchtje van Lelystad naar Ameland aan het voorbereiden :)

SkyDemon is duur (1x€250, dan €150 per jaar), maar wel op de dag af bijgewerkt met luchtruimstructuren, NOTAMs, weer, obstakels en VFR naderingskaarten. En alles uit de officiële bronnen en compleet.
Uiteraard tijdens het vliegen een GPS tracker en er komen waarschuwingen in beeld voor obstakels, gecontroleerd luchtruim, etc. Een ideale reisgenoot in de cockpit ;)
 
@Bert Brunink: Nice!
En best lang voor een eerste filmpje. Mijn eerste "vlucht" duurde ongeveer 30 seconden (beetje hover gevoel krijgen). Toen vond ik dat ik het wel aandurfde met video. Dat is toen een 2 1/2 minuut durend videotje geworden :) Ben volgens mij niet hoger dan een meter of 10 geweest, op de RTH (accu bijna leeg) na, dan, want die stond op 20m ingesteld. Haha! :D
Ik ga het ook nog wel eens voor elkaar krijgen een dergelijk filmpje te maken.
 
... kan ook goed zijn van (net) niet ...
(Die rood omleidde gebiedjes zijn trouwens militaire laagvlieggebieden; ook iets om rekening mee te houden in die contreien, zo te zien)

Eric-Jan,
ook voor mij, als hobbyist is het door jou gebruikte programma te duur, en zal ik het moeten doen met die van aeret.nl.
Als ik daar op kijk (zie onder), zit je er dus wel binnen. Afgaande op jouw omschrijving van het door jou gebruikte programma, zou het dus in kunnen houden, dat die van aeret ook niet helemaal correct is. Waar moet je dan als op hobbyist op kunnen vertrouwen ?
upload_2016-9-23_11-13-7.png
 
Dan moet je naar de officiële bron: LVNL.
Om precies te zijn de 1:500.000 VFR kaart van Nederland - de papieren versie - inclusief alle updates daarop die gepubliceerd zijn op AIS Publications

Die papieren kaart kun je bijvoorbeeld bij de pilotshop op vliegveld Lelystad kopen Netherlands 2016 | 900016 en de updates moet je dan officieel iedere 28 dagen opzoeken in die AIM link, IFR/VFR Information Package, sectie GEN 3.2.8 Corrections to charts...

Alle andere bronnen zijn "afgeleide bronnen", die worden afgeleid van de LVNL data.

Drone no-fly zones | ministerie van Infrastructuur en Milieu is ook een overheidspublicatie (met een disclaimer dat daar geen rechten aan mogen worden ontleend...). Is ook maar een "afgeleide" weergave, dus met een wijziging van het luchtruim door LVNL is niet gegarandeerd dat die kaart ook direct bijgewerkt wordt. Maar het is wel een soort van betrouwbare bron, zou je zeggen.

Ook Aeret is een afgeleide weergave van (meerdere) officiële bron(nen).

Ik heb de kaart op dit moment niet bij de hand - vanavond pas weer - maar het komt inderdaad neer op een paar honderd meter waar de verschillende bronnen hun CTR grens leggen. In SkyDemon loopt -ie precies over de kruising snelweg / weg uit het industrieterrein, in Aeret net een paar honderd meter zuidelijker, net als de kadaster kaart. En dat maakt waarschijnlijk net het verschil tussen binnen en buiten de CTR.

Als ik uitga van de definitie van een CTR (cirkel met een diameter van 15 zeemijlen, plus stubs in de baanrichting, met als middelpunt het ARP - Aerodrome Reference Point) en ik zet dat uit voor Groningen, dan kom ik net niet aan Assen Centrum, dus nòg zuidelijker.

Conclusie voor nu:
Wil je er zeker van zijn niet binnen een CTR te vliegen, dan doe je er dus goed aan voor jezelf een paar honderd meter marge in te bouwen, ongeacht welke bron je gebruikt.
 
LVNL kaart:
bd0e24b9104f9384cca918b6c5e43be9.jpg

Ik zou zeggen VRP Uniform (= kruising snelweg / weg uit het industrieterrein) is CTR boundary.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Oei, dat is zeker duur. Voor mij als drone-hobbyist te duur.
Bedankt voor je reactie.

Volgens de website van skydemon zelf is de prijs 14 euro per maand. En zijn hierbij geen opstart kosten.
 
Volgens de website van skydemon zelf is de prijs 14 euro per maand. En zijn hierbij geen opstart kosten.
Onder 'Buy Skydemon' zie ik staan: 1e jaar 161 euro, daarna 103 euro/jaar.
 
Onder 'Buy Skydemon' zie ik staan: 1e jaar 161 euro, daarna 103 euro/jaar.

Oh, dat is aardig. Hebben ze de prijs verlaagd, terwijl ze ieder jaar weer nieuwe features blijven toevoegen. Ik heb die €250 een jaar of twee a drie geleden betaald en ik dacht dat ik €150 voor mijn laatste verlenging betaald had. Dat zal dan inclusief de VFR approach platen voor Duitsland zijn - daar heb ik ook een abo op.

Evengoed voor de drone hobby te duur, omdat je deels voor functionaliteit betaalt die je niet zult gebruiken.

Maarehhh ... Zullen we deze off-topic discussie verder voeren in een apart draadje over SkyDemon?