Met je drone vliegen in Frankrijk

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Aloys

Active Member
Lid geworden
16 jun 2021
Berichten
312
Waarderingsscore
179
Punten
43
Leeftijd
69
Locatie
Kampen
Website
www.aloys.nl
We zitten de komende weken in Frankrijk, mét camper en drone. Ik vond een mooie Franse website met alle Franse no-fly zones, zie
Je kunt behoorlijk ver inzoomen zoeken op plaatsen, zelfs kleine dorpen.

Wat me opvalt: élk dorp of stad is één grote rode vlek. No-fly dus.
Maar nou mag ik in Nederland met een drone van minder dan 250 gram wél over bebouwing vliegen, gelden die 250 grams regels in Frankrijk ook? Dat kan ik (nog) nergens vinden...

Wie heeft daar ervaring mee?

Hieronder een voorbeeldje van de kaart: de dorpjes rood, de hele omgeving oranje (volgens mij hoogtebeperking max. 50 of 60m.)
Of ik hier ga vliegen weet ik nog niet: er zit een gierenkolonie van ruim 100 stuks... :)
 

Bijlagen

  • Remuzat.jpg
    Remuzat.jpg
    545,7 KB · Weergaven: 52
Veel rood...
Dit vond ik. Dus ja, stadscentra zijn blijkbaar verboden gebied > Rood.
Oranje is met een hoogtebeperking. Ik was er ook naar aan het uitkijken voor een komende reis. Vandaar...

Hieronder de bijkomende NL-BE regels die ik vond op droneopreis.nl

  • Niet vliegen boven aan-eengesloten bebouwing.
Extra regels voor dit land:

Verboden:
Geheel Parijs, incl. St. Denis, Disneyland Parijs, andere pretparken, stranden, stadscentra,

havens, boulevard van St. Maxime en St. Tropez.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aloys
Volgens de regels mag ik in NL ook niet vliegen boven aaneengesloten bebouwing, maar er geldt een uitzondering voor drones lichter dan 250 gram. Nederlandse dorpen en steden zijn ook niet rood. Maar in Frankrijk wel, dus daar mag het waarschijnlijk helemaal niet.
Dat is dan dus iets om rekening mee te houden...
 
In nl mag je nu nog boven bebouwing (mensen) vliegen met drones <500 g
 
Idem met monumenten helaas. Hadden in de doorrit een stop gepland aan het kasteel van Chambord, maar dat is ook een volledige no-fly zone. Authorisatie aanvragen duurt makkelijk een maand...
Maar goed, andere plekjes zoeken dus inderdaad. Rood is rood, zelfs voor 250g drones.
 
  • Leuk
Waarderingen: rjanssen1
Les personnes autour du drone doivent être informées si le drone est équipé d'une caméra ou de capteurs susceptibles d'enregistrer des données les concernant.
Vous ne pouvez pas enregistrer des images permettant de reconnaître ou identifier les personnes (visages, plaques d'immatriculation...) sans leur autorisation.
Toute diffusion d'image doit faire l'objet d'une autorisation des personnes concernées ou du propriétaire dans le cas d'un espace privé (maison, jardin, etc.). Vous ne pouvez pas utiliser les images prises dans un but commercial ou professionnel.
En cas de violation de la vie privée, en captant, enregistrant ou diffusant des images ou paroles de personnes sans leur consentement, vous encourez 1 an d'emprisonnement et 45 000 € d'amende.

 
L'utilisation de drones est interdite la nuit, même lorsqu'ils sont équipés de dispositifs lumineux. Sauf exception sur certains sites d'association d'aéromodélisme.
En cas de violation des règles de sécurité et des interdictions de survol, vous risquez de 1 à 6 mois d'emprisonnement et de 15 000 € à 75 000 € d'amende et vous faire confisquer votre drone.

In het Engels

 
Met dank, duidelijk!
En mocht ik daar voor 1 jaar de bak ingaan, dan komt mijn echtgenote me volgend jaar met de camper wel weer ophalen :)
En een boete van € 45.000 is heel redelijk, het is het gemiddelde van die 15.000 en 75.000.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
Dat is oude regelgeving onder de vervallen "Regeling Modelvliegen" (wetten.nl - Regeling - Regeling modelvliegen - BWBR0019147), die op 31-12-2020 is komen te vervallen.
Vanaf 31-12-2020 geldt EU2019/947 zoals vastgelegd in de "Regeling Onbemande Luchtvaartuigen" (Staatscourant 2020, 66578 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen).
Onder de huidige EU Regelgeving mag je (onder A1 en A2) wel over huizen en/of aaneengesloten bebouwing vliegen.

Volgens de regels mag ik in NL ook niet vliegen boven aaneengesloten bebouwing, maar er geldt een uitzondering voor drones lichter dan 250 gram. Nederlandse dorpen en steden zijn ook niet rood. Maar in Frankrijk wel, dus daar mag het waarschijnlijk helemaal niet.
Dat is dan dus iets om rekening mee te houden...
 
Laatst bewerkt:
Maar dus niet in Frankrijk, gezien al die rode markeringen over gehuchten, dorpen en steden...
 
Tja, het lijkt me duidelijk dat die app niet is bijgewerkt! Er zijn heel wat apps die nog oude regels hanteren en niet de nieuwe EU regels.
Een van de betere is de app FlySafe van Altitude Angel - deze wordt ook gebruikt in GoDrone van de Luchtverkeersleiding Nederland. De app is wat traag bij het updaten van kaarten maar dat mag de pret niet drukken!
Het is overigens ook mogelijk om het in een browser te doen, zie Drone Safety Map | Altitude Angel - wel voldoende inzoomen.
Zo, nou wordt je vrijheid om te vliegen een half land groter!
 
  • Leuk
Waarderingen: Aloys
Geweldig T, dat is een mooie! Die houd ik er in, mijn dank is groot! :)
 
Tja, het lijkt me duidelijk dat die app niet is bijgewerkt! Er zijn heel wat apps die nog oude regels hanteren en niet de nieuwe EU regels.
De nieuwe EU regels zijn niet voor ieder land hetzelfde, de individuele lidstaten zijn binnen de EU regels vrij om hun eigen geo zones te bepalen. Frankrijk is hier een mooi voorbeeld. Ga dus niet af op dubieuze apps, maar raadpleeg gewoon de officiele regelgeving voor het desbetreffende land. Voor Frankrijk is dit dus het al eerder genoemde Géoportail
 
Dat is zo, maar het zou toch kunnen dat die vliegverboden boven bebouwing zijn opgeheven, in ieder geval voor drones lichter dan 250 gram? Verder merk in inderdaad dat die verschillende "maps en apps" onderling ook verschillen in wat wél mag en wat niet mag.
Ik ben wel voorzichtig, dat zit ook in de aard van het beestje. Niet te brutaal, rekening houden ook met anderen.
 
Dat is zo, maar het zou toch kunnen dat die vliegverboden boven bebouwing zijn opgeheven, in ieder geval voor drones lichter dan 250 gram? Verder merk in inderdaad dat die verschillende "maps en apps" onderling ook verschillen in wat wél mag en wat niet mag.
Ik ben wel voorzichtig, dat zit ook in de aard van het beestje. Niet te brutaal, rekening houden ook met anderen.
Als je eens goed leest op hun website, kan je zien wat er mag onder de 250 gram en erboven. Ook de privacy in Frankrijk niet uit het oog verliezen.

Gebruik in ieder geval toch maar.
 
Laatst bewerkt:
Ik laat hem lekker thuis. Geen stress en alle tijd om lekker van de vakantie te genieten.



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik ben al vertrokken en sta nu voorbij Nancy in het dorpje Goncourt, aan de Maas. Bijna 600km van huis, vandaag aardig doorgereden.

In een 6m lange zelfingebouwde kampeerbus ligt zo'n drone me niet in de weg. Twee kortegolfzenders, camera's, latop(s), tablets, het past er allemaal in. Aan 3.5 ton kom ik toch niet!
En dan denk ik straks ook niet: "shit, had ik nou de drone maar meegenomen!" Want we zijn wel een tijdje weg, misschien 4 weken maar het kunnen er ook 6 worden. Op 27 augustus een bruiloft in Nederland, dan moeten we terug zijn.

Tracking: Google Maps APRS
Weblog: www.aloys.nl (ik ga nú een nieuw blogje maken!)
 
Veel plezier, en vele radiocontacten CQ CQ DX. Misschien heb je een mobile spiderbeam set-up mee, zal leuk worden dan.
Ik reisde ook elk jaar met de mobilhome , Frankrijk - Portugal - Spanje - Italië - Polen - Kroatië,...
Sinds 2019 zwaar ongeval gehad met de moto en kan niet meer zo gemakkelijk reizen met mijn breuken.
Als je tijd hebt om te cruisen..
Canet-en-Roussillon (veel jetski evenementen), Camping Le Brasilia als aanrader.
Of lekker gaan eten in het kasteel van Carcassonne.
Spanje camping aanrader is La Marina, heel leuk met kleine kinderen.

Geniet maar lekker..

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Aloys en Sjakie
Ik laat hem lekker thuis. Geen stress en alle tijd om lekker van de vakantie te genieten.

Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Beetje zielig! Het is een kleine moeite en veilig vliegen is essentieel voor iedereen! Lekker genieten kan zeker ook binnen de regels!!!