Medische transportdrone gaat proefvluchten maken tussen Zwolle en Meppel

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.324
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Medische transportdrone gaat proefvluchten maken tussen Zwolle en Meppel

De komende maanden gaat er voor het eerst in Nederland over lange afstand een drone vliegen tussen twee ziekenhuizen. Het gaat om vestigingen van het Isala ziekenhuis in Meppel en Zwolle. Het doel is om te onderzoeken hoe in de toekomst medische spoedzendingen zoals bloed, medicijnen en diagnostische monsters sneller per drone vervoerd kunnen worden.

Lees verder
 
Het doel is om te onderzoeken hoe in de toekomst medische spoedzendingen zoals bloed, medicijnen en diagnostische monsters sneller per drone vervoerd kunnen worden.​

In je artikel schrijf je dat een vlucht tussen Meppel en Zwolle ongeveer 15 tot 20 minuten duurt. Volgens Google maps duurt deze rit per auto ongeveer 31 minuten. Het resultaat van het onderzoek is op voorhand al duidelijk, de drone is sneller.

Route.jpg
 
De vraag is niet zozeer of vervoer per drone sneller is. Het gaat meer om de vraag hoe dit operationeel moet gaan werken, wat de randvoorwaarden zijn voor BVLOS vliegen, etc. Uiteindelijk moeten deze drones ook boven (drukke) steden zoals Rotterdam gaan vliegen. Dan is een klein stukje vliegen door de lucht al snel heel veel sneller dan vervoer over de weg.
 
I know, ik reageerde op de letterlijke omschrijving van de doelstelling uit het artikel. ;)
 
Vraag is of een drone altijd kan ingezet worden, weersgesteldheid, wind, regen, sneeuw vogels en noem maar op, ambulance eventueel begeleid door politie ?.
 
Een reactie daar waar ik me wel in kan vinden. "Deze oplossing is goed voor afgelegen gebieden, maar hier zouden de ziekenhuizen voldoende voorraad en laboratorium-capaciteit moeten hebben." Zo'n drone zou helemaal niet nodig moeten zijn.
Ik begreep bij de presentatie van het Medical Drone Service project eind vorig jaar dat er in ziekenhuizen bijvoorbeeld weinig voorraden zijn van speciale bloedtypen. Die moeten dan altijd lastminute bij een bloedbank opgehaald worden zodra er vraag naar is.

Ander voorbeeld betreft patiënten thuis die speciale medicatie krijgen die niet lang goed blijft. Die moeten dus ook regelmatig aanvoer hebben vanuit een centraal punt. Niet dat zo'n drone dan bij de mensen thuis komt, maar wel naar een nabijgelegen hub.
 
De centralisatie van voorraden en labcapaciteit is wat de gezondheidszorg wellicht goedkoper maakt, maar daarentegen ook kwetsbaarder. Ik zou als in het ziekenhuis terecht kom ook niet graag afhankelijk zijn van een drone.
 
De centralisatie van voorraden en labcapaciteit is wat de gezondheidszorg wellicht goedkoper maakt, maar daarentegen ook kwetsbaarder. Ik zou als in het ziekenhuis terecht kom ook niet graag afhankelijk zijn van een drone.
Nu zijn ze afhankelijk van ambulances op de grond. Pre-corona stonden die bijvoorbeeld op de ring Rotterdam vaak veel te lang vast. Dat e.e.a. mogelijk een gevolg is van centralisatie en kostenbesparingen in de zorg vind ik lastig te beoordelen, ik houd me voor nu maar even bij mijn leest ;)
 
Nu zijn ze afhankelijk van ambulances op de grond. Pre-corona stonden die bijvoorbeeld op de ring Rotterdam vaak veel te lang vast. Dat e.e.a. mogelijk een gevolg is van centralisatie en kostenbesparingen in de zorg vind ik lastig te beoordelen, ik houd me voor nu maar even bij mijn leest ;)

Ik begrijp dat je vanuit jouw professie de drone voorop stelt. Maar de aanleiding voor het gebruik van drones mag ook belicht worden. Tot nu toe vind ik de ideeen voor inzet van drones vergezocht of in dit geval een oplossing voor een structureel ander probleem. Als dit structurele probleem niet was gecreeerd, dan waren drones helemaal niet nodig geweest.

Ik geef een ander voorbeeld waarin gesuggereerd wordt dat drones levens redden.
Om de inhoud van dit artikel kort samen te vatten. Informatievoorziening redt levens (is waar), deze informatie komt via internet, kleine devices (DuckLinks) zorgen voor internetconnectiviteit, deze devices kunnen met drones op strategische plaatsen worden geplaatst.
En zo kun je weer, via een gezochte omweg, een levensreddende functie aan het bestaan van drones toekennen.
 
Ik geef in deze thread alleen objectief weer wat er aan redenen aangevoerd werd tijdens die persconferentie en in de diverse mediauitingen. Je hebt mijn persoonlijke mening nog niet teruggezien.. Het zou je misschien verbazen hoe vaak ik zelf best kritisch ben over een en ander.
 
Het zou je misschien verbazen hoe vaak ik zelf best kritisch ben over een en ander.

Ik zie het, je plaatst gelijk een kritisch artikel. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager