Mavic Mini verkopen en Air 2 kopen, vraag over wetgeving

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Luuk Kenselaar

New Member
Lid geworden
29 apr 2020
Berichten
9
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
23
Locatie
Haarlem, The Netherlands
Hallo allemaal,

sinds de release heb ik de Mavic Mini gehad als mijn eerste drone, ik ben er erg blij mee.
Zojuist las ik over de Air 2 en nu begin ik wel erg te twijfelen om mijn Mini te verkopen en de Air 2 te kopen.
Alleen was de belangrijkste reden voor mij om de Mini te kopen het gewicht, het lijkt mij geweldig om deze gewoon mee te nemen naar het buitenland voor eventuele vakantie foto's aangezien het gewicht onder de 250gram ligt. Wat me alleen nog niet duidelijk is of als ik de Air 2 koop dat dit dan een probleem is.
Kan ik gewoon de Air 2 meenemen naar het buitenland.

Hopelijk kunnen jullie dit verduidelijken
 
Er is met de nieuwe wetgeving weinig verschil in het meenemen naar het buitenland ten opzichte van de huidige situatie. Er is wel een verschil in de komende Europese regelgeving voor de 2 drones. Voor de Mini is straks alleen registratie van de piloot nodig voor de mavic 2 air moet een certificaat worden gehaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luuk Kenselaar
Er is met de nieuwe wetgeving weinig verschil in het meenemen naar het buitenland ten opzichte van de huidige situatie. Er is wel een verschil in de komende Europese regelgeving voor de 2 drones. Voor de Mini is straks alleen registratie van de piloot nodig voor de mavic 2 air moet een certificaat worden gehaald.
Is er al wat bekend over zo'n certificaat?
Als een certificaat het enige is dan zou de keuze snel gemaakt zijn om de Mavic Air 2 te kopen.
 
Het is allemaal best complex aan het worden:

Voor de Mavic Mini moet je wel degelijk een certificaat halen. Het maximale startgewicht van de drone (maximum take-off weight, MTOW) is namelijk hoger dan 250 gram. Dat betekent dat je in de eerste 2 jaar nog wel in Open subcategorie A1 komt, maar dan wel met de verplichting om een online examen te doen, bestaande uit 40 multiple choice vragen. (Die 249 gram waar DJI mee adverteert is het kale startgewicht, de TOW. Maar de regelgeving gaat uit van MTOW...). Na 2 jaar (dus vanaf 1 januari 2023) mag je met de Mavic Mini alleen nog in Open subcategorie A3 vliegen.

De Mavic Air 2 heeft nog geen C1 label en weegt 570 gram. Dat betekent dat je de eerste 2 jaar in categorie A2 terecht komt. Dat betekent dat je zowel een online examen (40 vragen) als een schriftelijk examen (30 extra vragen) moet doorlopen. Dat gaat al snel een paar honderd euro kosten. En ook voor de Mavic Air 2 geldt dat je na 2 jaar (dus na 1-1-2023) alleen nog in Open subcategorie A3 mag vliegen.

Bij zowel Mavic Mini als Mavic Air 2 moet je jezelf als operator registreren.

Dit alles geldt ook voor andere Europese landen. Buiten de EU is het allemaal weer anders, en moet je kijken naar wat het betreffende land aan regelgeving hanteert. Maar het wordt overal strenger...
 
Het is allemaal best complex aan het worden:

Voor de Mavic Mini moet je wel degelijk een certificaat halen. Het maximale startgewicht van de drone (maximum take-off weight, MTOW) is namelijk hoger dan 250 gram. Dat betekent dat je in de eerste 2 jaar nog wel in Open subcategorie A1 komt, maar dan wel met de verplichting om een online examen te doen, bestaande uit 40 multiple choice vragen. (Die 249 gram waar DJI mee adverteert is het kale startgewicht, de TOW. Maar de regelgeving gaat uit van MTOW...). Na 2 jaar (dus vanaf 1 januari 2023) mag je met de Mavic Mini alleen nog in Open subcategorie A3 vliegen.

De Mavic Air 2 heeft nog geen C1 label en weegt 570 gram. Dat betekent dat je de eerste 2 jaar in categorie A2 terecht komt. Dat betekent dat je zowel een online examen (40 vragen) als een schriftelijk examen (30 extra vragen) moet doorlopen. Dat gaat al snel een paar honderd euro kosten. En ook voor de Mavic Air 2 geldt dat je na 2 jaar (dus na 1-1-2023) alleen nog in Open subcategorie A3 mag vliegen.

Bij zowel Mavic Mini als Mavic Air 2 moet je jezelf als operator registreren.

Dit alles geldt ook voor andere Europese landen. Buiten de EU is het allemaal weer anders, en moet je kijken naar wat het betreffende land aan regelgeving hanteert. Maar het wordt overal strenger...

Bedankt voor je reactie!
Uiteindelijk komen de Mavic Mini en Air 2 dus in dezelfde categorie terecht?
Kan ik dan niet beter wachten totdat de Air 2 een C1 label krijgt?
 
Bedankt voor je reactie!
Uiteindelijk komen de Mavic Mini en Air 2 dus in dezelfde categorie terecht?
Kan ik dan niet beter wachten totdat de Air 2 een C1 label krijgt?
Ja, uiteindelijk (dus na 1-1-2023) komen ze beiden in A3.

Het is nog niet duidelijk of de Mavic Air 2 überhaupt een C1 label kan krijgen, omdat de EU het nog niet eens is over de technische standaarden voor drones in die klasse. Sowieso kan zo'n label niet met terugwerkende kracht op reeds verkochte drones worden toegepast.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luuk Kenselaar
Wat ik vooral onduidelijk vond is of ik sowieso nog wel in het buitenland (Europa) zou mogen vliegen met de Air 2.
Maar als ik het zo goed lees is dit geen probleem als ik bijvoorbeeld in de natuur ga vliegen.
Ik weet niet of jullie deze vraag kunnen beantwoorden maar zouden jullie gaan voor de Air 2 ivm de huidige regels die bekend zijn? Of kan ik beter even wachten?
 
  • Leuk
Waarderingen: eazye
Wat ik vooral onduidelijk vond is of ik sowieso nog wel in het buitenland (Europa) zou mogen vliegen met de Air 2.
Maar als ik het zo goed lees is dit geen probleem als ik bijvoorbeeld in de natuur ga vliegen.
Ik weet niet of jullie deze vraag kunnen beantwoorden maar zouden jullie gaan voor de Air 2 ivm de huidige regels die bekend zijn? Of kan ik beter even wachten?
Je komt met de Mavic Air 2 eerst in de 'limited open' categorie terecht, voor drones van 500 gram tot 2 kg. Dat is zeg maar categorie A2, maar dan met 50 meter afstand horizontaal ten opzichte van mensen op de grond.

Na afloop van de overgangsperiode (op 1-1-2023) val je onder A3 en moet je minstens 150 meter afstand houden van mensen en bebouwing.

Lees ook dit artikel met uitleg over de categorieën: EU droneregels: in welke (sub)categorie kom je op 1 juli 2020 terecht? (let op, die 1 juli 2020 wordt 1 januari 2021 ivm corona)
 
  • Leuk
Waarderingen: Luuk Kenselaar
Wat me wel opviel is dat de Air 2 geen CE label heeft.
Daar zou ik misschien alleen nog op wachten.
Hierboven schreef @wdejager dat je sowieso na 1-1-2023 in A3 terecht komt, is dit ook met CE label?
Anders denk ik dat ik de Air 2 al gelijk koop ipv te wachten op het label.
 
  • Leuk
Waarderingen: eazye
Wat me wel opviel is dat de Air 2 geen CE label heeft.
Daar zou ik misschien alleen nog op wachten.
Hierboven schreef @wdejager dat je sowieso na 1-1-2023 in A3 terecht komt, is dit ook met CE label?
Anders denk ik dat ik de Air 2 al gelijk koop ipv te wachten op het label.
Lees de laatste alinea's van dit artikel, daarin leg ik precies uit hoe het zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luuk Kenselaar
Bedankt voor je super heldere uitleg, top
Het is allemaal best complex aan het worden:

Voor de Mavic Mini moet je wel degelijk een certificaat halen. Het maximale startgewicht van de drone (maximum take-off weight, MTOW) is namelijk hoger dan 250 gram. Dat betekent dat je in de eerste 2 jaar nog wel in Open subcategorie A1 komt, maar dan wel met de verplichting om een online examen te doen, bestaande uit 40 multiple choice vragen. (Die 249 gram waar DJI mee adverteert is het kale startgewicht, de TOW. Maar de regelgeving gaat uit van MTOW...). Na 2 jaar (dus vanaf 1 januari 2023) mag je met de Mavic Mini alleen nog in Open subcategorie A3 vliegen.

De Mavic Air 2 heeft nog geen C1 label en weegt 570 gram. Dat betekent dat je de eerste 2 jaar in categorie A2 terecht komt. Dat betekent dat je zowel een online examen (40 vragen) als een schriftelijk examen (30 extra vragen) moet doorlopen. Dat gaat al snel een paar honderd euro kosten. En ook voor de Mavic Air 2 geldt dat je na 2 jaar (dus na 1-1-2023) alleen nog in Open subcategorie A3 mag vliegen.

Bij zowel Mavic Mini als Mavic Air 2 moet je jezelf als operator registreren.

Dit alles geldt ook voor andere Europese landen. Buiten de EU is het allemaal weer anders, en moet je kijken naar wat het betreffende land aan regelgeving hanteert. Maar het wordt overal strenger...

Verzonden met mijn Dronimalonie en de Dronepilots.nl app
 
Je komt met de Mavic Air 2 eerst in de 'limited open' categorie terecht, voor drones van 500 gram tot 2 kg. Dat is zeg maar categorie A2, maar dan met 50 meter afstand horizontaal ten opzichte van mensen op de grond.

Na afloop van de overgangsperiode (op 1-1-2023) val je onder A3 en moet je minstens 150 meter afstand houden van mensen en bebouwing.

Lees ook dit artikel met uitleg over de categorieën: EU droneregels: in welke (sub)categorie kom je op 1 juli 2020 terecht? (let op, die 1 juli 2020 wordt 1 januari 2021 ivm corona)
Maar 1 vraagje als ik tog voornamelijk buiten bbkom vlieg om filmpjes van mn auto of tijdens het fietsen te maken.. moet ik me nog steeds druk om maken om deze regels of zijn dit voor mensen die puur binnen bbkom of bove mensen vliegen?
 
Want ik heb nu een mavic air 2 gekocht is het verstandig om deze te houden of zal ik het retourneren
 
Want ik heb nu een mavic air 2 gekocht is het verstandig om deze te houden of zal ik het retourneren

Ik denk dat je hem beter kan houden omdat je er ook mee in A3 mag vliegen. Na 2023 mag je er alleen in A3 mee vliegen i.p.v. A2 en A3