Mavic mini of Mavic air 2?

Lisanneth

New Member
Lid geworden
4 jun 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
28
Locatie
Nederland
Beste forumleden,

Ik wil graag een drone aanschaffen en dacht in eerste instantie aan de Mavic Mini. Daar zitten dan wel een aantal nadelen aan. Ik lees bijvoorbeeld dat je met een beetje wind er niet mee kunt vliegen. Ook heeft deze drone geen active track, wat ik erg jammer vind. Nu twijfel ik dus om de Mavic air 2 aan te schaffen. Iets beter bestand tegen wind en deze drone heeft wel active track. Wat ik ook heel belangrijk vind, is de kwaliteit van de camera. Is deze nou zoveel beter op de Air 2?

Ik lees ook van alles over de nieuwe regelgeving, maar ik kom er weinig wijs uit. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groet,
Lisanne
 

rcee

Active Member
Lid geworden
27 jul 2019
Berichten
444
Waarderingsscore
108
Punten
43
Leeftijd
53
Locatie
Uithoorn
De camera van de Mavic 2 air is wel een stuk beter. De prijs ook.

Kijk eens naar de Parrot Anafi, die bedient je in al je wensen.

ANAFI
 

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
2.639
Waarderingsscore
895
Punten
113
Leeftijd
43
Locatie
Den Haag
Website
www.dronewatch.nl
Mavic Air 2 is veel meer volwassen dan de Mavic Mini. De camera presteert stukken beter (ik werk nog aan een review). Nadeel is dat de Mavic Air 2 meer weegt dan 500 gram en geen C1 label heeft. Dat wil zeggen dat je met de EU regelgeving eerst in de A2 categorie terecht komt, en na 2 jaar alleen nog in categorie A3 mag vliegen met de drone. Voor uitleg over de categorieën kun je hier terecht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wouter Edens

Lisanneth

New Member
Lid geworden
4 jun 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
28
Locatie
Nederland
Dank voor jullie reacties. Is de 'gewone' Mavic air dan wellicht een handigere optie? Deze drone weegt onder de 500 gram. Ik vind 21 minuten vliegtijd alleen erg weinig klinken..
 

rcee

Active Member
Lid geworden
27 jul 2019
Berichten
444
Waarderingsscore
108
Punten
43
Leeftijd
53
Locatie
Uithoorn
Onder de 500gram blijven 2 opties open, de mavic mini of een parrot anafi

De mini bied een betere vliegtijd maar de parrot heeft een betere camera + tracking etc.

Zonder een extra batterij zal je zowieso weinig plezier beleven aan het vliegen.
 

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
2.639
Waarderingsscore
895
Punten
113
Leeftijd
43
Locatie
Den Haag
Website
www.dronewatch.nl
Dank voor jullie reacties. Is de 'gewone' Mavic air dan wellicht een handigere optie? Deze drone weegt onder de 500 gram. Ik vind 21 minuten vliegtijd alleen erg weinig klinken..
De Mavic Air begint wel behoorlijk gedateerd te raken. En die 21 minuten haal je in de praktijk echt niet, eerder een kwartier of zo. Ik zou dan eerder voor de Mavic Mini gaan.
 

Lisanneth

New Member
Lid geworden
4 jun 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
28
Locatie
Nederland
De Mavic Air begint wel behoorlijk gedateerd te raken. En die 21 minuten haal je in de praktijk echt niet, eerder een kwartier of zo. Ik zou dan eerder voor de Mavic Mini gaan.
Dank je wel voor je reactie. Ik ga er nog even goed over nadenken, maar ik neig nu toch meer naar de Air 2. Ik ben benieuwd naar de review!
 

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
2.639
Waarderingsscore
895
Punten
113
Leeftijd
43
Locatie
Den Haag
Website
www.dronewatch.nl
Hierbij alvast een voorproefje van wat de Mavic Air 2 te bieden heeft! (240 fps super slow motion)

 

Gekol Drone Videos

New Member
Lid geworden
6 jun 2020
Berichten
8
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
54
Locatie
Kollum
Hallo Lisanne,

Gelet op de nieuwe europese regelgeving zou ik nu starten met de Mavic Mini en overstappen op de Mavic Air 2 als deze met een nieuw cx label op de markt komt. ik wacht de nieuwe productiebatch en certificering van de Air 2 af en ga deze dan waarschijnlijk wel kopen. Ik ben na met veel plezier met mijn DJI Spark te hebben gevlogen overgestapt op de Mavic Mini. Laat je niet afleiden door de naam Mini, want dit is toch een zeer volwaardige drone waarmee je echt mooie video´s kunt maken. Veel dronevliegers denken bij de start van de hobby direct aan een dure drone met veel mogelijkheden. Maar als je eerst echt goed wilt leren vliegen heeft het voordelen een goedkopere drone te kopen waarmee je toch heel behoorlijke video´s kunt maken. De Mini maakt echt hele mooie 2,7K beelden naar mijn persoonlijke mening!

Zie de video die ik onlangs met de kleine Mini van het vestingstadje Bourtange heb gemaakt.


Ook de veelgehoorde klacht over windgevoeligheid van de Mini wil ik nuanceren. Op mijn YT kanaal Gekol Drone Videos heb ik onlangs ook een video gepost waarbij ik heb gevlogen met behoorlijk wat wind. Check deze ook maar eens als je hierin geïnteresseerd bent. Gewoon op tijd de sport mode inschakelen bij RTH dan kan de Mini behoorlijk wat wind aan!

Succes met de keuze!

Geert (Gekol Drone Videos).
 

Dany FeelGood

Member
Lid geworden
13 mei 2020
Berichten
46
Waarderingsscore
20
Punten
8
Leeftijd
45
Locatie
Zuid Limburg
Ik heb de mini verkocht ivm wifi connectie & zeer gevoeligheid voor beetje wind
Heb de Air2 aan geschaft en never looked back (very very happy ermee)


Verzonden met mijn SM-G960F en de Dronepilots.nl app
 

Walter vd Heuvel

New Member
Lid geworden
13 aug 2018
Berichten
19
Waarderingsscore
10
Punten
3
Leeftijd
52
Locatie
Kapelle
Dat die air 2 beter is staat als een paal boven water, maar dan over 2 jaar alleen nog in de categorie A3 zou ik toch wel een serieus minpunt vinden. En die camera van de mini is echt zo gek nog niet hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dany FeelGood

Lisanneth

New Member
Lid geworden
4 jun 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
28
Locatie
Nederland
Hallo Lisanne,

Gelet op de nieuwe europese regelgeving zou ik nu starten met de Mavic Mini en overstappen op de Mavic Air 2 als deze met een nieuw cx label op de markt komt. ik wacht de nieuwe productiebatch en certificering van de Air 2 af en ga deze dan waarschijnlijk wel kopen. Ik ben na met veel plezier met mijn DJI Spark te hebben gevlogen overgestapt op de Mavic Mini. Laat je niet afleiden door de naam Mini, want dit is toch een zeer volwaardige drone waarmee je echt mooie video´s kunt maken. Veel dronevliegers denken bij de start van de hobby direct aan een dure drone met veel mogelijkheden. Maar als je eerst echt goed wilt leren vliegen heeft het voordelen een goedkopere drone te kopen waarmee je toch heel behoorlijke video´s kunt maken. De Mini maakt echt hele mooie 2,7K beelden naar mijn persoonlijke mening!

Zie de video die ik onlangs met de kleine Mini van het vestingstadje Bourtange heb gemaakt.


Ook de veelgehoorde klacht over windgevoeligheid van de Mini wil ik nuanceren. Op mijn YT kanaal Gekol Drone Videos heb ik onlangs ook een video gepost waarbij ik heb gevlogen met behoorlijk wat wind. Check deze ook maar eens als je hierin geïnteresseerd bent. Gewoon op tijd de sport mode inschakelen bij RTH dan kan de Mini behoorlijk wat wind aan!

Succes met de keuze!

Geert (Gekol Drone Videos).
Dank je wel voor het antwoord. Filmpjes zien er mooi uit inderdaad!
 

Lisanneth

New Member
Lid geworden
4 jun 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
28
Locatie
Nederland
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik blijf enorm twijfelen. De toekomst van de Air 2 is inderdaad wel een risico, maar ik ben enorm fan! Dat de mini geen active track heeft, vind ik ook gewoon een enorm groot minpunt.
 

Nightking

New Member
Lid geworden
10 jun 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
29
Locatie
Maastricht
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik blijf enorm twijfelen. De toekomst van de Air 2 is inderdaad wel een risico, maar ik ben enorm fan! Dat de mini geen active track heeft, vind ik ook gewoon een enorm groot minpunt.
Het is en blijft een lastige keuze. Het framework voor de toekomstige wet - en regelgeving staat, maar de daadwerkelijke uitvoering daarvan is nog niet eens bij de Rijksoverheid volledig bekend. Ik heb contact gehad met de Rijksoverheid alvorens ik de Air 2 (mijn eerste drone) heb aangeschaft, omdat ik op site zag staan dat er vanaf 2021 nieuwe (Europese) regels gelden.

De verschillende classificeren zijn bekend, echter zijn de verschillende EU landen het nog niet helemaal eens over de technische randvoorwaarden van de drones. DJI geeft aan dat de Air 2 volledig aan de C1 classificatie voldoet zoals momenteel beoogd. Omdat de classificatie pas vanaf 2021 definitief is, en de randvoorwaarden nog aangepast kunnen worden, keurt de EU momenteel nog geen drones middels het nieuwe systeem. Afhankelijk van de wijziging zou dat namelijk betekenen dat er een boel drones teruggeroepen moeten worden, dat is niet haalbaar en zodoende de overgangsklassen (A).

Ook AirSense/ADS-B mist in Europa omdat het hier nog niet gecertificeerd is, maar de techniek zit in wel in de drone. Geruchten gaan dat het in de toekomst via een software patch te activeren is, maar andere bronnen zeggen weer dat er twee (VS/EU) varianten zijn die hardwarematig verschillen van elkaar. DJI geeft aan dat, indien nodig, reeds aangeschafte drones tegen meerkosten door DJI zelf kunnen worden klaargemaakt voor ADS-B. Op de verschillende drone fora duiken EU-modellen op waarbij men in de FlyApp de keuze heeft om AirSense in te schakelen, de informatie uit verschillende richtingen strookt dus met elkaar. Je kunt met de Air 2 die in Nederland verkocht wordt via een omweg ook in FCC-modus vliegen, waardoor het bereik van 6 km naar 10 km gaat. Beide is belachelijk ver, en je zult in de praktijk denk ik nooit zo ver gaan vliegen (het mag ook niet in de huidige regelgeving).

Ook is er nog niks bekend over het certificeren met terugwerkende kracht. De Air 2 is sowieso CE/FCC gecertificeerd, en het lijkt me niet dat DJI voor elke (mogelijk tijdelijke) wijziging vanuit Europa een nieuw model Air 2 gaat produceren.

Moraal van het verhaal: met alle onzekerheden moet je jezelf afvragen of je tot 2021 gaat wachten met het aanschaffen van een drone. Er komt ongetwijfeld een Mavic 3-serie, maar wanneer die komt of die gecertificeerd is weet ook nog niemand. Als jij de Mavic 2 Air echt tof vindt dan zou ik vooral niet aarzelen en gaan genieten van je nieuwe Air 2! :).

PS: De Mavic Mini weegt startklaar meer dan 249g, dus ook die drone valt onder een bepaalde certificering. Meer hierover vindt je op het internet. De meeste drone eigenaren vliegen met gezond verstand, en zolang je mensen (en dieren) niet ten overlast bent zul je niet of nauwelijks meer rekening hoeven te houden met wat wel/niet mag. Over de bebouwde kom/stedelijk gebied vliegen ‘voelt’ ook gewoon niet oke, laat staan de tuinen van andere mensen. Idem voor het vliegen rond vliegvelden/detentiecentra etc. De max toegestane hoogte is 120m, dit is in de praktijk best hoog (je ziet en hoort de drone dan nauwelijks meer). Daarnaast zul je in natuurgebieden, ver weg van vluchtverkeer, geen last ondervinden of uitoefenen op anderen als je hoger dan 120m vliegt. Sowieso geldt; hoe hoger je gaat des te hoger de windsnelheid, de maximale windsnelheid voor de Air 2 is 8,5 - 10,5 m/s (30-38 km/u). De drone geeft zelf aan wanneer de windsnelheid té hoog is, dus ook dat lost zichzelf wel op. In Nederland heb je nog best veel vrijheden met een drone, in België is het bv. een stuk minder leuk allemaal ivm zeer strenge regelgeving.
 
  • Leuk
Waarderingen: Walter vd Heuvel

Jeroenhamann

New Member
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
39
Locatie
Venray
Het is en blijft een lastige keuze. Het framework voor de toekomstige wet - en regelgeving staat, maar de daadwerkelijke uitvoering daarvan is nog niet eens bij de Rijksoverheid volledig bekend. Ik heb contact gehad met de Rijksoverheid alvorens ik de Air 2 (mijn eerste drone) heb aangeschaft, omdat ik op site zag staan dat er vanaf 2021 nieuwe (Europese) regels gelden.

De verschillende classificeren zijn bekend, echter zijn de verschillende EU landen het nog niet helemaal eens over de technische randvoorwaarden van de drones. DJI geeft aan dat de Air 2 volledig aan de C1 classificatie voldoet zoals momenteel beoogd. Omdat de classificatie pas vanaf 2021 definitief is, en de randvoorwaarden nog aangepast kunnen worden, keurt de EU momenteel nog geen drones middels het nieuwe systeem. Afhankelijk van de wijziging zou dat namelijk betekenen dat er een boel drones teruggeroepen moeten worden, dat is niet haalbaar en zodoende de overgangsklassen (A).

Ook AirSense/ADS-B mist in Europa omdat het hier nog niet gecertificeerd is, maar de techniek zit in wel in de drone. Geruchten gaan dat het in de toekomst via een software patch te activeren is, maar andere bronnen zeggen weer dat er twee (VS/EU) varianten zijn die hardwarematig verschillen van elkaar. DJI geeft aan dat, indien nodig, reeds aangeschafte drones tegen meerkosten door DJI zelf kunnen worden klaargemaakt voor ADS-B. Op de verschillende drone fora duiken EU-modellen op waarbij men in de FlyApp de keuze heeft om AirSense in te schakelen, de informatie uit verschillende richtingen strookt dus met elkaar. Je kunt met de Air 2 die in Nederland verkocht wordt via een omweg ook in FCC-modus vliegen, waardoor het bereik van 6 km naar 10 km gaat. Beide is belachelijk ver, en je zult in de praktijk denk ik nooit zo ver gaan vliegen (het mag ook niet in de huidige regelgeving).

Ook is er nog niks bekend over het certificeren met terugwerkende kracht. De Air 2 is sowieso CE/FCC gecertificeerd, en het lijkt me niet dat DJI voor elke (mogelijk tijdelijke) wijziging vanuit Europa een nieuw model Air 2 gaat produceren.

Moraal van het verhaal: met alle onzekerheden moet je jezelf afvragen of je tot 2021 gaat wachten met het aanschaffen van een drone. Er komt ongetwijfeld een Mavic 3-serie, maar wanneer die komt of die gecertificeerd is weet ook nog niemand. Als jij de Mavic 2 Air echt tof vindt dan zou ik vooral niet aarzelen en gaan genieten van je nieuwe Air 2! :).

PS: De Mavic Mini weegt startklaar meer dan 249g, dus ook die drone valt onder een bepaalde certificering. Meer hierover vindt je op het internet. De meeste drone eigenaren vliegen met gezond verstand, en zolang je mensen (en dieren) niet ten overlast bent zul je niet of nauwelijks meer rekening hoeven te houden met wat wel/niet mag. Over de bebouwde kom/stedelijk gebied vliegen ‘voelt’ ook gewoon niet oke, laat staan de tuinen van andere mensen. Idem voor het vliegen rond vliegvelden/detentiecentra etc. De max toegestane hoogte is 120m, dit is in de praktijk best hoog (je ziet en hoort de drone dan nauwelijks meer). Daarnaast zul je in natuurgebieden, ver weg van vluchtverkeer, geen last ondervinden of uitoefenen op anderen als je hoger dan 120m vliegt. Sowieso geldt; hoe hoger je gaat des te hoger de windsnelheid, de maximale windsnelheid voor de Air 2 is 8,5 - 10,5 m/s (30-38 km/u). De drone geeft zelf aan wanneer de windsnelheid té hoog is, dus ook dat lost zichzelf wel op. In Nederland heb je nog best veel vrijheden met een drone, in België is het bv. een stuk minder leuk allemaal ivm zeer strenge regelgeving.
Hier wil ik even op reageren, ik heb ook de navraag gedaan en de Air 2 valt dan wel in C1 voor DJI ze zullen dit nooit op bestaande drones kunnen zetten word benoemd.
Airsense zit voor nu alleen nog in modellen die in amerika verkocht worden en dat is een stukje hardware wat in de europese modellen er niet in zit! Dus is dit geen softwarematig iets.
Zet je de air 2 in FCC modus wat niet nodig is denk ik heb je risico dat DJI je geen garantie geeft als er iets met je drone gebeurd!

De mini heeft idd een gewicht van 249 gr echter gaat deze straks ook in A3 vallen, deze informatie is allemaal te vinden op internet

De air2 is zeker een betere drone maar een onzekere koop voor de toekomst vooral als je zaken wil filmen die in categorie A1 staan aangegeven.
Of er een nieuwe levering komt waar de Air 2 wel een C1 label krijgt ik vooralsnog onduidelijk en dit zal waarschijnlijk pas duidelijk worden in januari 2021

Let wel koop je nu een air 2 of mini flink prijs verschil dan zal je deze steeds moeilijker kunnen verkopen gezien de regelgeving die gaat veranderen.
 

Nightking

New Member
Lid geworden
10 jun 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
29
Locatie
Maastricht
Hier wil ik even op reageren, ik heb ook de navraag gedaan en de Air 2 valt dan wel in C1 voor DJI ze zullen dit nooit op bestaande drones kunnen zetten word benoemd.
Airsense zit voor nu alleen nog in modellen die in amerika verkocht worden en dat is een stukje hardware wat in de europese modellen er niet in zit! Dus is dit geen softwarematig iets.
Zet je de air 2 in FCC modus wat niet nodig is denk ik heb je risico dat DJI je geen garantie geeft als er iets met je drone gebeurd!

De mini heeft idd een gewicht van 249 gr echter gaat deze straks ook in A3 vallen, deze informatie is allemaal te vinden op internet

De air2 is zeker een betere drone maar een onzekere koop voor de toekomst vooral als je zaken wil filmen die in categorie A1 staan aangegeven.
Of er een nieuwe levering komt waar de Air 2 wel een C1 label krijgt ik vooralsnog onduidelijk en dit zal waarschijnlijk pas duidelijk worden in januari 2021

Let wel koop je nu een air 2 of mini flink prijs verschil dan zal je deze steeds moeilijker kunnen verkopen gezien de regelgeving die gaat veranderen.
Volgens DJI voldoet de Air 2 inderdaad aan de technische eisen van de C1-certificering. Mij is door de customer service van DJI toegezegd dat het missen van een C1-sticker/certificering te wijten is aan het beleid van de EU. Er worden zoals je zelf zegt nu simpelweg nog geen drones gecertificeerd onder het nieuwe systeem. Ik heb natuurlijk gevraagd waarom, antwoord: “the technical parameters aren’t final yet, we are waiting to apply for certification but we don’t know when we will be able to”. Het is gewoon weer een staaltje Europese bureaucratie. Het nieuwe systeem zou normaal gesproken over grofweg 3 weken ingevoerd worden, maar zowel DJI als de Rijksoverheid (die ik eerder heb gebeld hierover) geven aan dat er nog geen uitsluitsel is vanuit de EU. Hoe had dit uitgezien als de regeling 1 juli was ingegaan?

Ik verwacht geen grote veranderingen aangezien de Air 2 al voldoet aan de C1-certificering. Achteraf certificeren is dus ook prima mogelijk, maar wederom bureaucratie. Een uitzondering is inderdaad AirSense. Ze willen perse dat het stickertje er vanuit de fabriek op zit. DJI heeft hierover ‘t volgende gezegd: “We are looking into the possibility of certifying sold units. Worst case scenario would be that the customer has to send their drone to us and we’ll ‘refurbish’ the drone, applying the C1-certification to your drone. Do note, this will not be free of charge”.

Het slaat sowieso 3x nergens op dat je een drone uit 2020 in 2021 ‘Legacy’ hardware gaan noemen. Gelukkig denkt DJI mee in oplossingen. En ja, je hebt zeker een punt. Wellicht is elke drone op dit moment een onzekere koop. Maar als je NU een drone wilt, dan heb je geen keus. We hoeven ook niet spannender te maken dan het is, je kunt gewoon tot 2023 blijven vliegen met de Air 2 zelfs al wordt ie nooit meer gecertificeerd. In 2021 kun je ook nog niet direct met je drone vliegen want je zult als eerde dat examen moeten afleggen. Nu zal daar waarschijnlijk niet veel tijd in gaan zitten, maar wie weet. Voor de zwaardere drones geldt er een schriftelijke theorie examen, wellicht met wachtrijen tot gevolg. Maar goed, allemaal speculatie.

Dan is er nog DJI Care Refresh, als je dat aanschaft voor je drone heb je komende 12 maanden recht op 2 vervangende exemplaren (€79 en €109 respectievelijk). DJI kan je onder deze service ook gewoon een C1-gecertificeerde drone sturen in 2021. Sterker nog, dat zullen ze moeten aangezien de ‘oude’ modellen dan niet meer verkocht mogen worden. En ze kunnen de ingestuurde (gecrashde) drone in de fabriek laten refurbishen en certificeren.

Ik heb ze trouwens ook gevraagd of er in de toekomst FPV-google support komt voor de Mavic Air 2. Antwoord: “we have no information as of now. Fpv support could possibly be added in a future firmware update”. Dus dat is wel weer goed nieuws :D.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dany FeelGood