Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Marbo

New Member
Lid geworden
20 dec 2019
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
50
Locatie
Amersfoort
Ik zou graag een drone kopen maar ik twijfel tussen de mini en de mavic air. Volgend jaar juli en augustus ga ik naar Namibië en Botswana en zou ik daar graag onze vakantie willen filmen en fotograferen. Uiteraard wil ik hem daarnaast hier in Nederland gaan gebruiken. Nu twijfel ik enorm ook ivm de nieuwe wetgeving die volgend jaar ingaat. Zouden jullie mij advies kunnen geven om mijn keuze makkelijker te maken?

Of adviseren jullie mij een heel andere drone.
 
Laatst bewerkt:
Welke uitzondering bedoel je precies?
Registreren onder nieuwe Europese regels (drone onder 250 gram zonder camera hoeft dat niet, met camera wel). Je hoeft echter nog steeds geen opleiding - vraagjes online beantwoorden - te doen voor de Mavic Mini, als het goed is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dennis Mengerink
Registreren onder nieuwe Europese regels (drone onder 250 gram zonder camera hoeft dat niet, met camera wel). Je hoeft echter nog steeds geen opleiding - vraagjes online beantwoorden - te doen voor de Mavic Mini, als het goed is.

Staat de "C0" markering eigenlijk al afgebeeld op de mavic mini ? Zo niet dan gaat hij denk ik ook niet in de C0 klasse vallen.

C0.PNG
 
Staat de "C0" markering eigenlijk al afgebeeld op de mavic mini ? Zo niet dan gaat hij denk ik ook niet in de C0 klasse vallen.

Bekijk bijlage 1126
Dit lijkt mij nu nog niet van toepassing omdat de wet nog niet geldig is. Echter worden ze wel zonder restricties geimporteerd. En hoort de markering dan op de drone te zitten? Sticker, gegraveerd? Zou graag een link willen waar je deze info hebt gezien, niet dat ik je niet geloof hoor! Maar zie graag een gegrond document. Mijn mening is dat een drone in ieder geval een EU-gekeurde status heeft, binnen een gewichtsklasse valt, en camera ja/nee.
 
Zou graag een link willen waar je deze info hebt gezien

Die info staat in de nieuwe regelgeving: "etiket moet onuitwisbaar zijn aangebracht" , wat ik mij dus eigenlijk afvraag is of de huidige geleverde Mini's uberhaubt wel "C0" gelabeld zijn en na juli dus als "C0" geregistreerd mogen worden.

In de handleiding van de mini zie ik ook niks vermeld over de EU klasseindeling. Dat is ook een [toekomstige] vereiste.

c0eis.PNG
 
Die info staat in de nieuwe regelgeving: "etiket moet onuitwisbaar zijn aangebracht" , wat ik mij dus eigenlijk afvraag is of de huidige geleverde Mini's uberhaubt wel "C0" gelabeld zijn en na juli dus als "C0" geregistreerd mogen worden.

Bekijk bijlage 1127
Weegschaal lijkt mij het meest zwaarste probleem... Als hij minder dan 250gr weegt is er niets aan de hand. Dus onder de 250gr moet je volgens mij alleen maar inschrijven, dat is mijn info tot nu toe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Staat de "C0" markering eigenlijk al afgebeeld op de mavic mini ? Zo niet dan gaat hij denk ik ook niet in de C0 klasse vallen.

Bekijk bijlage 1126
Er staat (nu, bij die van mij) geen C0 markering op, nee. Hoeft ook niet, nu. Dat is pas verplicht voor nieuw verkochte drones vanaf juli. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij niet voldoet aan de C0 klasse. Overgangsperiode, bla bla bla.
 
Beste Marbo, ik zou voor de Mavic Mini gaan, dan heb je een goed product (DJI), een goed gewicht (onder de 250 gram) , goede camera en de recensies zijn erg goed.
En laat je eens goed voorlichten door een dealer van DJI.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Dat is pas verplicht voor nieuw verkochte drones vanaf juli.

Dat klopt niet, tot juli 2022 mogen drones gewoon zonder certificering over de toonbank.
Het is dus maar de vraag onder welke regulering de ongecertificeerde drones gaan vallen na juli 2022


20.PNG


En wat betreft de vraag van Marbo, koop een Dji mini, da's super handzaam op vakantie natuurlijk. Mocht je echter mooie foto's willen maken ben je waarschijnlijk beter af met een tweedehands Mavic2 Pro. Het is maar waar je prioriteiten liggen
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties. Ik denk wel dat de mavic2 pro betere foto’s maakt maar deze is weer een stuk zwaarder zelfs dan de air. En valt dus weer 1 categorie hoger dan de air. Wat regelgeving betreft is het mij ook duidelijker. Als ik het goed begrijp is de regelgeving voor zowel de mini als de air hetzelfde behalve dat je bij de air een soort online test moet doen. Maar je moet ze beide registreren en je mag ze onder dezelfde voorwaarden vliegen.

Nog een vraag die wellicht niet goed te beantwoorden is maar ik stel hem toch maar onder het mom van niet geschoten......

Is het verstandig om een 2ehands drone op marktplaats te kopen of kan ik hem beter in de winkel nieuw kopen?
 
Is het verstandig om een 2ehands drone op marktplaats te kopen of kan ik hem beter in de winkel nieuw kopen?

Ga je voor de mini zou ik die gewoon nieuw kopen.
 
Ga je voor de mini zou ik die gewoon nieuw kopen.
Nieuw zijn ze al moeilijk te krijgen, en ik betwijfel of je er zelfs veel tweedehands gaat vinden. Voor iets anders kun je gebruikt overwegen, maar voor een Mavic Mini tussen nu en juli volgend jaar lijkt het mij een onmogelijkheid..
 
Op MP is er al een te koop aangeboden, die licht gecrashed was en de eigenaar het niet meer zag zitten . Inmiddels verkocht......


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Kan dit bericht ook verplaatst worden naar de juiste rubriek? Staat nu in Parrot. Enigszins verwarrend en ook niet goed voor de vragensteller. Hij bereikt zo niet het juiste publiek.
 
Kan dit bericht ook verplaatst worden naar de juiste rubriek? Staat nu in Parrot. Enigszins verwarrend en ook niet goed voor de vragensteller. Hij bereikt zo niet het juiste publiek.
Had het zelf niet eens in de gaten, je hebt gelijk, denk dat verplaatsen een beetje lastig is. In ieder geval krijgt hij voldoende reacties. Goed opgemerkt!!!