Ik heb een update gemaakt van het schema. Voor de Eu drone klassen C0-C4 (en er zijn inmiddels ook C5 en C6 geïntroduceerd!) de
MTOM geldig is: het maximale startgewicht dat moet worden gespecificeerd door de fabrikant. De Eu heeft zich gerealiseerd dat bestaande drones geen MTOM specificatie hebben en er is besloten dat in de overgangsperiode (t/m 31 dec 2022) het startgewicht (
TOM) telt, dus de drone plus eventuele extra's.
Het halen van je A1/A3 diploma is gemakkelijk en de kosten redelijk of zelfs gratis.
Er zijn nog geen drones met Cx certificatie dus voor iedereen gelden nu nog de overgangsmaatregelen in groen.
Kortom: je mag met je Mavic Air (1) in A1 vliegen als je vliegbewijs A1/A3 hebt. Met je Mavic Air 2 mag je in A3 vliegen met vliegbewijs A1/A3, heb je vliegbewijs A2 dan mag je in A2 vliegen.
Ook leuk: vlieg je een Mini (1/2) kaal dan heb je geen vliegbewijs nodig. Maar als je propeller bescherming aanbrengt wat veiliger is, dan mag je alleen vliegen met vliegbewijs!
Bekijk bijlage 2130