Mavic Air en Mavic Air 2 regelgeving Cx

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Duidelijk, het was mij onbekend dat je met een A1/A3 bewijs de Air 2 in A3 mag vliegen, tot hoeveel kg mag dit?

Is het mogelijk dat de Mini 2 met alleen TOM en geen Cx eind 2022 ook valt in A3. Of overschrijft de <250gram deze beperkingen.
1. Zie het schema: tot 25 kg.
2. Over de drones lichter dan 250 gram is het niet helemaal duidelijk: als je de wetgeving letterlijk leest dan zou de Mini na de overgangsperiode in A3 vallen, maar de documenten van het ministerie (en ook de Engel
se weet ik nu) stellen dat ook na de overgangsperiode je de Mini's zonder extra's in A1 kunt blijven vliegen.
Als dit zo blijft komt C0 voor drones dus gewoon te vervallen.
 
Laatst bewerkt:
Alleen is er en soort gat, de nietgeregistreerde drones in A1 zijn <500 gram maar in A3 ineens van 2 tot 25 kg.
Het stuk 500 gram tot 2 kg valt weg.
Ja dat deel 500 gr tot 2 kg, staat in A2 maar dan mag je toch sowieso ook in A3 vliegen?
 
Ik heb een update gemaakt van het schema. Voor de Eu drone klassen C0-C4 (en er zijn inmiddels ook C5 en C6 geïntroduceerd!) de MTOM geldig is: het maximale startgewicht dat moet worden gespecificeerd door de fabrikant. De Eu heeft zich gerealiseerd dat bestaande drones geen MTOM specificatie hebben en er is besloten dat in de overgangsperiode (t/m 31 dec 2022) het startgewicht (TOM) telt, dus de drone plus eventuele extra's.
Het halen van je A1/A3 diploma is gemakkelijk en de kosten redelijk of zelfs gratis.
Er zijn nog geen drones met Cx certificatie dus voor iedereen gelden nu nog de overgangsmaatregelen in groen.
Kortom: je mag met je Mavic Air (1) in A1 vliegen als je vliegbewijs A1/A3 hebt. Met je Mavic Air 2 mag je in A3 vliegen met vliegbewijs A1/A3, heb je vliegbewijs A2 dan mag je in A2 vliegen.
Ook leuk: vlieg je een Mini (1/2) kaal dan heb je geen vliegbewijs nodig. Maar als je propeller bescherming aanbrengt wat veiliger is, dan mag je alleen vliegen met vliegbewijs!

Bekijk bijlage 2130
Is wel speuren hoor naar de "legacy drones" regeling, maar inderdaad in artikel 22 (https://www.easa.europa.eu/sites/de...ulations (EU) 2019-947 and (EU) 2019-945).pdf) staat het dan omschreven.

In Open A2 moet je op 50 meter afstand van niet betrokken mensen blijven ipv C2 gecertificeerde drones die wel met low speed mode tot 5 meter mogen. Super raar, want dit zijn dezelfde drones dadelijk.....

Dit komt overigens niet goed naar voren in het bestaande lesmateriaal en examen vragen voor je A2 vliegbewijs.

Dank voor de update!
 
Alleen is er en soort gat, de nietgeregistreerde drones in A1 zijn <500 gram maar in A3 ineens van 2 tot 25 kg.
Het stuk 500 gram tot 2 kg valt weg.
Ja dat deel 500 gr tot 2 kg, staat in A2 maar dan mag je toch sowieso ook in A3 vliegen?
Goed opgemerkt. Er moet voor A3 staan < 25 kg voor non-Cx drones. Voor A2 geldt dus < 500 g. Heribij een gecorrigeerd schema.
Eu Drone Rules.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Is wel speuren hoor naar de "legacy drones" regeling, maar inderdaad in artikel 22 (https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/Easy Access Rules for Unmanned Aircraft Systems (Regulations (EU) 2019-947 and (EU) 2019-945).pdf) staat het dan omschreven.

In Open A2 moet je op 50 meter afstand van niet betrokken mensen blijven ipv C2 gecertificeerde drones die wel met low speed mode tot 5 meter mogen. Super raar, want dit zijn dezelfde drones dadelijk.....

Dit komt overigens niet goed naar voren in het bestaande lesmateriaal en examen vragen voor je A2 vliegbewijs.

Dank voor de update!
Voor Cx drones moet een fors vrijgaverapport worden aangeleverd met heel wat gegevens! Verder is het verschil dat er een aantal beperkingen moet zijn ingebouwd zoals maximale hoogte en snelheid, failsafe, geo-awareness en vooral remote ID. Het is relatief gemakkelijk een Mavic 2 Pro firmware te maken zodat deze aan alle eisen voldoet voor C1, maar de EU stelt ridicuul genoeg ook dat het nieuwe drones moeten zijn! Grmpfff...
De basisgedachte van de EU regels is niet zo gek: afstand tot mensen koppelen aan soorten drones, maar het is veeeeeel te ver doorgeschoten v.w.b. veiligheidseisen en voor sommige zaken gebouwd op zeer zachte argumenten.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: jayroon
Goed opgemerkt. Er moet voor A3 staan < 25 kg voor non-Cx drones. Voor A2 geldt dus < 500 g. Heribij een gecorrigeerd schema.
Bekijk bijlage 2132
Een Mavic Air 2 staat in dit schema, tenminste als ik het goed begrijp, in de categorie A3 die geen Cx label heeft, minder weegt dan 25kg en heeft een snelheid (speed) van meer dan 19 m/s (namelijk maximale vliegsnelheid van 68 km/u )
 
Een Mavic Air 2 staat in dit schema, tenminste als ik het goed begrijp, in de categorie A3 die geen Cx label heeft, minder weegt dan 25kg en heeft een snelheid (speed) van meer dan 19 m/s (namelijk maximale vliegsnelheid van 68 km/u )
En ook in A2...
 
En ook in A2...
Inderdaad ja.

Twijfel ook tussen de Mavic air of Mavic air 2. Ik heb onlangs mijn A1/A3 examen gehaald en heb geen zin om nog 200 euro te betalen voor de A2 examen...
 
Met een A1/A3 vliegbewijs mag je met een Mavic Air (1) vliegen in A1 de komende twee jaar, dus vlak bij mensen. Met een Mavic Air 2 moet je in A3 blijven, dus 150 meter weg.
Heb je een A2 vliegbewijs dan mag je met aan Air 2 tot op 50 meter komen. Eigenlijk schiet dat niet op want dan is de drone nauwelijks binnen de bebouwde kom te gebruiken.
De Air 1 is een uitstekende drone, het enige echte probleem vind ik, is het irritante geluid van de propellors. Daarom heb ik hem verkocht toen de Mini 2 werd aangekondigd en daar ben ik heel erg mee in mijn sas! Ik neem de Mini 2 overal mee naar toe en gebruik mijn Mavic 2 Pro voor het serieuze werk....
Ik heb mijn A2 gehaald bij DDA tegen de voorintekenprijs van €99,95 incl. examen. Ik denk dat als je hen een mail stuurt dat je het voor die prijs wilt doen, ze dat zullen accepteren!
 
Met een A1/A3 vliegbewijs mag je met een Mavic Air (1) vliegen in A1 de komende twee jaar, dus vlak bij mensen. Met een Mavic Air 2 moet je in A3 blijven, dus 150 meter weg.
Heb je een A2 vliegbewijs dan mag je met aan Air 2 tot op 50 meter komen. Eigenlijk schiet dat niet op want dan is de drone nauwelijks binnen de bebouwde kom te gebruiken.
De Air 1 is een uitstekende drone, het enige echte probleem vind ik, is het irritante geluid van de propellors. Daarom heb ik hem verkocht toen de Mini 2 werd aangekondigd en daar ben ik heel erg mee in mijn sas! Ik neem de Mini 2 overal mee naar toe en gebruik mijn Mavic 2 Pro voor het serieuze werk....
Ik heb mijn A2 gehaald bij DDA tegen de voorintekenprijs van €99,95 incl. examen. Ik denk dat als je hen een mail stuurt dat je het voor die prijs wilt doen, ze dat zullen accepteren!

Een Mavic Air (1) lijkt me inderdaad wel een goede drone om mee te beginnen. De Mini 2 vind ik helaas toch wel echt te klein. Ik zal niet heel vaak ermee vliegen waardoor ik geen A2 wil halen. Ik ben nu opzoek naar een tweedehands gloednieuwe Mavic Air (1) om daarmee te beginnen. De Mavic Air 2 vind ik nog iets aan de dure kant. Een Fly More Combo kost al snel 750 euro
 
  • Leuk
Waarderingen: Brendan
Wij hebben zelf nu de mini 2 vandaag binnen gekregen en de air 1 al eind vorig jaar verkocht. We hebben het dus even zonder drone gedaan met de intentie om een mini 2 aan te schaffen.
De mini 2 is inderdaad echt een stuk kleiner en lichter, bouw kwaliteit is prima maar niet te vergelijken met de air 1. Opties in de mini 2 en de verbinding tussen de betere grotere controler(mini2) + regelgeving is voornamelijk waarom wij de switch gemaakt hebben.

Eerst vlucht zal dit weekebd nog gemaakt worden, we zijn erg benieuwd.
 
Ik heb ze nu beide, de mini (1) en de air (1), in grootte maakt het niet eens zoveel uit, wel in gewicht en bouwkwaliteit.
Je kunt duidelijk voelen dat de mini gebouwd is om licht te zijn.
Niet dat ik dat alas hinderlijk ervaar, zeker niet maar de air kan wel echt veel meer wind verdragen en is duidelijk krachtiger.
Camerakwaliteit vind ik beide goed, laten we eerlijk zijn, in de meeste gevallen zie je echt niet met het blote oog of het nu 2,7 k is of 4k Followmode en Tripotmode zijn ook een mooie plus.
Dus totdat ze in A3 valt zal ik vaker de Air pakken dan de Mini merk ik nu al.
 
Ik heb ze nu beide, de mini (1) en de air (1), in grootte maakt het niet eens zoveel uit, wel in gewicht en bouwkwaliteit.
Je kunt duidelijk voelen dat de mini gebouwd is om licht te zijn.
Niet dat ik dat alas hinderlijk ervaar, zeker niet maar de air kan wel echt veel meer wind verdragen en is duidelijk krachtiger.
Camerakwaliteit vind ik beide goed, laten we eerlijk zijn, in de meeste gevallen zie je echt niet met het blote oog of het nu 2,7 k is of 4k Followmode en Tripotmode zijn ook een mooie plus.
Dus totdat ze in A3 valt zal ik vaker de Air pakken dan de Mini merk ik nu al.

Klopt allemaal wat je zegt, wij hebben veel vlieguren gehad met de Air 1, dit was onze eerste drone, toen nog getwijfeld om de spark te halen, maar echt geen spijt gehad van onze keuze.

Nu is de keuze in december een beetje voor ons gemaakt, de Air 1 had ineens een verval datum waardoor deze dus meer beperkingen kregen. Vandaar dat we over zijn gestapt naar de mini 2.

Ook even een exploitantnummer geregistreerd bij RDW en verzekeringen toegevoegd, dat ging best makkelijk, Brother label maker, dan is het ook gelijk netjes. Kenteken is helaas wel langer dan 10 tekens, maar dat had ik al ergens gelezen en heb het gewoon toegevoegd aan de extra vlieg informatie.

Ook even een test vlucht gemaakt, wij zijn erg onder de indruk van dit kleine beestje, de mini 2 is echt een stuk stiller dan de Air 1, ook merken wij dat de verbinding gewoon stabieler is en dat ondanks het gewicht een stuk lager is het vliegt als een grotere drone.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Oud stukje.. Maar met plezier gelezen.. Allemaal vragen die ook door mijn hoofd gaan.
K twijfel als opvolger voor mijn MJX Bugs 16pro enorm tussen de mini 2 en de air 2.
Maar goed.. Heb nog veel tijd voor dat gaat gebeuren..
Moet eerst maar eens goed oefenen met wat ik heb en mijn koopdrift bedwingen.
Wel zo dat ik verwacht dat er meer drones op de tweede hands markt gaan komen en goedkoper worden.
Ook de nieuwe zullen goedkoper worden met de komst vd nieuwere modellen (mini 3 etc) en regels/certificeringen...
Of ik 't kopen dan nog (nieuw of 2e hands) kan weerstaan? ☺️
 
Het grote verschil tussen de Mini 2 en de air is Air 2 is natuurlijk dat je met de Air beperkt bent in waar je mag vliegen.
Dat zou voor mij al de doorslag geven. Vandaar dat ik de Mini en de Pro heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo en DDD
Ik denk dat je voorlopig geen drones met een Cx CE label kunt verwachten. De Air 2 zal idd in A2 vallen, dus dan kom je terecht bij het uitgebreidere examen. De kosten zijn nog niet bekend maar een aantal aanbieders denkt toch aan een bedrag van meer dan 200 euro. En wat je zegt, na 1-1-2023 is het voor de Mavic Air 2 een beetje einde oefening, want in A3 kun je niet zoveel meer... Lastig he! Ik heb zelf toch nog wel de Air 2 gekocht, ben er superhappy mee. Check bijvoorbeeld deze video die ik net heb gemaakt (alle droneshots gemaakt met de Air 2):
Heerlijke korte film. Heerlijk muziek ook. Waar komt dit vandaan?
 
Heerlijke korte film. Heerlijk muziek ook. Waar komt dit vandaan?
Die muziek heb ik volgens mij van MusicBed. De componist is Ryan Taubert. Check de composities van die man, echt supermateriaal in combinatie met cinematische dronevideo's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Enjoy your process